خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آسیب دیدن آسیاب‌های آبی و تاریخی دزفول بر اثر سیلاب

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۰۴۲

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت: آسیاب‌های آبی و تاریخی دزفول بر اثر سیلاب فروردین ماه گذشته، بیش از ۴۰ درصد دچار آسیب شدند.

حجت االله آریایی‌نیا در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: آسیاب‌های آبی دزفول در بستر رودخانه زلال و زیبای دز با قدمت هزار و ۷۰۰ سال و همزمان با پل باستانی یکی از قدیمی‌ترین مجموعه سازه‌های آبی‌جهان محسوب می‌شوند که تا اواخر قرن ۱۹ میلادی همچنان مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

وی ادامه داد: ۲۵ دهنه آسیاب آبی شامل آسیاب و تأسیسات آنها در حد فاصل پل باستانی و پل جدید دزفول، وجود دارد که به دلیل قدمت و ارزش تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

آریایی‌نیا عنوان کرد: سیلاب شدید فروردین ماه موجب شد تا این سازه‌های آبی بیش از ۴۰ درصد دچار آسیب و خسارت شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول اضافه کرد: عمده آسیب‌های ناشی از سیلاب به قسمت‌هایی نظیر ورودی‌ها، تاج آسیاب‌ها، تقسیم کننده‌های آب، دیواره‌های حائل و اتاقک‌های تأسیسات این آسیاب‌ها وارد شده است.

وی تصریح کرد: اقداماتی همچون آسیب شناسی، برآورد مالی خسارات و طرح مرمت قسمت‌های آسیب دیده این آسیاب‌ها در دستور کار کارشناسان اداره میراث فرهنگی دزفول است.

آریایی نیا در پایان گفت: قدمت اولیه این سازه‌ها به دوره ساسانی و همزمان با شکل گیری شهر می‌رسد و اوج شکوفایی این سازه‌های تاریخی در دوره صفویه بوده که تعداد آنها ۵۰ تا ۶۰ آسیاب در عرض رودخانه بوده که در سال‌های اخیر بخشی از آنها بر اثر سیلاب‌های فصلی تخریب و نابود شدند.بسیاری از این آسیاب‌ها تا اوایل دوره پهلوی دوم فعال بوده و نیاز مردم برای تأمین آرد را برطرف می‌کردند اما با ساخت کارخانه آرد این آسیاب‌ها جایگاه خود را از دست دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز