خبرگزاری کار ایران

شهریاری عنوان کرد:

تعیین تعرفه‌های شنوایی سنجی برعهده دولت است

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۳۴۴

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: آماده پیگیری افزایش عادلانه تعرفه های شنوایی سنجی در کمیسیون بهداشت مجلس هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حسینعلی شهریاری در هجدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران در مشهد گفت: تعیین تعرفه‌ها بر عهده دولت است و مجلس شورای اسلامی نقشی در این زمینه ندارد اما با توجه به تقاضای فراوان و وظیفه پیگیری خواسته های مردم، آماده دریافت درخواست پیگیری هستیم .

وی برگزاری چنین کنگره‌های علمی را در هر گروه و رشته تأثیرگذار دانست و گفت: کنگره علمی می‌تواند در افزایش سطح علمی کسانی که در آن رشته فعالیت دارند، کمک کند.

وی ادامه داد: در برگزاری کنگره‌های علمی به‌ویژه در گروه‌های پزشکی ضرورت احساس می‌شود چرا که پزشکان برای تداوم خدمت‌شان طبق قانون مجلس شورای اسلامی موظف هستند که دوره‌های آموزشی را طی کرده و امتیاز دریافت کنند؛ همچنین، در رشته‌های شنوایی‌سنجی نیز این امر به‌طور قطع وجود دارد بنابراین ضرورت هم دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: البته گاهی تصور می‌شود برای به‌روز بودن دانش در رشته‌ها و گروه‌های پزشکی در کنار کنگره نیاز به اقدامات دیگری وجود دارد همانطور که در برخی از نقاط دنیا هر چند سال یک‌بار یک آزمون گرفته می شود و امتیاز آن حضور در کنگره است و اینکه فرد چقدر توانسته از این حضور دستاورد داشته باشد یا استفاده کرده باشد، ارزیابی نمی‌شود.

شهریاری تأکید کرد: در کنار برگزاری این کنگره، باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم شرکت کنندگان در کنگره را ارزیابی کرده و میزان دانش اضافه شده  به آن ها را بسنجیم.

وی یادآوری کرد: خوشبختانه برای نخستین بار این کنگره در خارج از تهران برگزار می‌شود که برگزاری آن در شهر امام رضا(ع) انتخاب حساب‌شده و خوبی است  چرا که مشهد ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، ممکن است با برگزاری کنگره در شهرهای دیگر شرکت‌کنندگان سایر شهرها به‌ویژه تهران انگیزه ای برای حضور نداشته باشند اما اکنون با عشق زیارت امام رضا(ع) حتما شرکت می‌کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای غربالگری توسط مجلس بودجه تعیین شده و قانون آن هم پیش‌بینی شده، اظهار کرد: مقدار زیادی از این غربالگری‌ها برعهده سازمان بهزیستی و مقداری از آن نیز به عهده وزارت بهداشت و درمان است که با هماهنگی‌های بین بخشی صورت می‌گیرد.

شهریاری ادامه داد: البته منابع سازمان بهزیستی به دلیل شرایط اقتصادی کشور کافی نیست اما این طرح به صورت کامل اجرایی می‌شود و از این طریق بسیاری از بیماری‌ها قابل شناسایی و پیشگیری است که همین امر باعث کاهش هزینه می‌شود.

وی متذکر شد: اشکالی که در کشور ما وجود دارد این است که همه به دنبال درمان هستند در حالیکه درمان هزینه‌بر است، برای مثال کاشت حلزون با قیمت امروز شاید بیش از 100 میلیون هزینه داشته باشد، علاوه بر آن باید به طور مداوم برای آن هزینه کرد و هزینه هر بار تعویض دستگاه کمکی حدود 6 میلیون تومان است اما در صورت پیشگیری به موقع این هزینه‌ها تحمیل نمی‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به دلیل اینکه هزینه‌های درمان به تدریج صورت می‌گیرد ممکن است افراد چندان متوجه هزینه‌ها نشوند اما با هزینه ‌کرد یک صدم هزینه درمان برای پیشگیری، می‌توان در منابع مالی صرفه جویی زیادی کرد.

شهریاری افزود: موضوع اولویت بودن پیشگیری در مجلس ارائه شده و قانون آن نیز به تصویب رسیده اما هنوز اتفاق نیفتاده در حالی که اولویت اول ما باید پیشگیری باشد، حتی در مجمع خیرین نیز به خیرین تأکید دارم برای پیشگیری، بهداشت و پژوهش کمک کنند.

وی اظهار کرد: برگزاری کنگره های علمی و تخصصی در استان ها بسیار سخت بوده و امیدوارم که در استان های دیگر این که تداوم داشته باشد چرا که این ظرفیت برای  برگزاری این  کنگره ها در شهرستان ها وجود دارد.

 وی افزود: از سال 1352 مقطع کاردانی این رشته در دانشگاه شهید بهشتی تهران  ( دانشگاه ملی)ایجاد شد و پس از آن در  سال 1355 مقطع لیسانس آن در دانشکده توان بخشی  و سال 71 مقطع کارشناسی ارشد و از سال 87 مقطع دکترای رشته شنوایی شناسی در دانشگاه ها در حال تدریس می باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: برای اکثر رشته هایی که به بهداشت و درمان برمی گردد ما افزایش فارغ التحصیلان را  در رشته های تخصصی یا غیر تخصصی خواستاریم که این مسئله به علت توزیع ناعادلانه می باشد.

شهریاری با بیان اینکه ما اکنون در تمام رشته ها متاسفانه برخی جاها نتوانستیم نیروها را مدیریت کنیم، خاطر نشان کرد: بنده این وعده را می دهم که در مجلس پیگیری می کنیم که تعرفه های عادلانه ای را تصویب کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما این تلاش را خواهیم کرد که در اواخر بهمن ماه نیز تعرفه هایی که به شورای عالی بیمه می رود بتوانیم وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه  را توجیه کنیم که تعرفه ها واقعی تر شده و بتوانیم به جامعه شنوایی شناسی ایران کمک کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز