خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاه علوم پزشکی البرز خبر داد:

نمک دریا تهدیدی برای سلامتی مردم/ مصرف نمک در البرز 7 واحد بیشتر از حد مجاز است

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۸۵۹

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز، گفت: میانگین مصرف نمک در استان البرز با 7 گرم بیشتر از حد مجاز به 12 گرم افزایش یافته که با ادامه این روند در آینده شاهد بروز بیماری های بیشتر در بین شهروندان خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افسون تیرویز، امروز در جمع خبرنگاران گفت: خدمات نوین سلامت خانواده بر عهده شبکه‌های بهداشت و درمان است که در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه و خانه های بهداشت شهر و روستا ارائه می شود.

وی افزود: در سنوات گذشته این خدمات تنها در سطح کنترل مادر و نوزاد و واکسیناسیون خلاصه می شد در حالیکه امروز این خدمات برای اکثر اقشار و در سنین نوزاد و تا سالمندی است.

تیرویز، اظهار داشت: کلاس های آموزشی در راستای خدمات ویژه در مراکز خاص شهرستانهای کرج، فردیس، ساوجبلاغ، نظرآباد دایر است.

این مقام مسئول برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و شناخت سلامت در بیماری های مزمن، تصریح کرد: کنترل و تعیین خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق، سرطانها، دیابت، فشار خون، اضافه وزن و ... همراه با آموزش خود مراقبتی در این مراکز انجام می شود.

تیرویز در ارتباط با خدمات بهداشت حرفه ای خاطر نشان کرد: با توجه به صنعتی بودن استان البرز و وجود کارخانه و کارگاههای متعدد صنعتی، کارشناسان مرکز با حضور و آموزش نکات ایمنی در بهداشت کار را به کارفرما و کارگران اطلاع رسانی می کنند و در این ارتباط علیرغم اینکه در صورت شکایت پیگیری صورت خواهد گرفت، نظارت بر این امر در زمانبندی مشخص انجام می شود.

وی در ارتباط با مجاز بودن مصرف نوع نمک هشدار داد: با توجه به فقر ید در کشور، مصرف نمک یددار توصیه می شود و تبلیغاتی که در فضای مجازی برای استفاده از نمک دریا صورت می گیرد تنها تبلیغات شرکت های تولید کننده است که بدون مجوز بهداشتی نسبت به تولید نمک دریا بدون استاندارد اقدام به توزیع آن می کنند.

وی گفت: عوارض جبران ناپذیر عدم وجود ید از یک سو و همچنین وجود فلزات سمی همچون سرب کادمیوم جیوه که باعث بروز انواع سرطان و بیماری‌های کلیوی و از سوی دیگر وجود گچ و شن و ماسه به عنوان یک ناخالصی غیر محلول در نمک‌های معرفی شده به عنوان نمک‌های طبیعیتهدید جدی برای سلامت مصرف کنندگان است.

تیرویز با تاکید بر اینکه مصرف نمک کمتر، زندگی سالمتری را به ارمغان می آورد، گفت: طبق توصیه های استاندارد، بهتر است میزان سدیم دریافتی در روز بیشتر از 5 گرم نباشد که معادل یک قاشق مرباخوری است اما متاسفانه میانگین مصرف نمک در استان البرز به 12 گرم افزایش یافته که با ادامه این روند در آینده شاهد بروز بیماری های بیشتر در بین شهروندان خواهیم بود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در ادامه به فعالیت های دیگر این مرکز از جمله خدمات دندانپزشکی دانش آموزان دبستانی، کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان و تزریق واکسن به کودکان کار، کنترل بیماری های واگیردار پرخطر در بین مراکزی چون زندانها و حاشیه شهر نیز اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز