خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی یزد:

کرامت انسانی کودکان کار و خیابانی باید حفظ شود/ تخصص نداریم نباید در کاری ورود کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۶۷۰

مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان اینکه با بیان اینکه کمک و حمایت از کودکان بسیار ارزشمند است، گفت: کرامت انسانی کودکان کار و خیابانی باید حفظ شود.

جلیل عفتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: موضوع آسیب‌های اجتماعی از مواردی است که دستگاه‌ها باید با مشارکت و هم‌افزایی در این زمینه ورود کنند و نوع کار در این زمینه باید برای فرهنگ‌سازی باشد تا مردم با موارد مشکلات و گرفتاری‌های آن آشنا شوند و شناخت به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه هر دستگاهی نقش خود را دارد، عنوان کرد: برگزاری جشنواره کودکان کار و خیابانی از طریق سازمان اجتماعی کشور به تصویب رسیده و بهزیستی در پیشنهاد و تصویب و حتی در مسائل مالی هم نقشی نداشته و تنها در زمینه فرهنگ‌سازی همراهی کردیم.

عفتی با اشاره به اینکه تکلیف بهزیستی رسیدگی به آسیب های اجتماعی است، افزود: تاکید ما بر این است که اگر کسی یا دستگاهی هم برای کمک به افراد اقدام می‌کند یا برنامه‌ای دارند باید شأن و کرامت را حفظ کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 16 سال است این‌گونه خدمات را ارائه می دهیم، اظهار داشت: آنچه که در این راه از دست ما برآمده انجام دادیم و با دوربین و رسانه برای نمایش بهره‌برداری نکردیم بلکه با نگاه انسانی برای رفع آسیب گام برداشتیم.

مدیرکل بهزیستی یزد با اشاره به تاثیرات برگزاری این نوع جشنواره‌ها تصریح کرد: مهم است که شناخت و آگاهی دادن به مردم از چه مسیری وارد شویم و چگونه اقدام کنیم که این موضوع را باید متخصصان نظر بدهند که مثلا اجرای برنامه نمایشی مفید است یا نه اما درباره اینکه کودکان ملعبه دست شوند و نگاه‌های خاصی به آنها باشد به شدت مخالفیم.

وی با اشاره به انتشار عکس و فیلم هایی از کودکان کار و خیابانی در فضای مجازی و انتقاد برخی از شبکه‌های اجتماعی، کارشناسان و فعالان اجتماعی مبنی بر بهره‌برداری عاطفی از این کودکان در جشنواره‌ای با موضوع کودکان کار و خیابانی اظهار داشت: بهزیستی تخصصی‌ترین سازمان دولتی در حوزه مسایل اجتماعی است و تنها دستگاه متولی سلامت اجتماعی جامعه در ارائه خدمات تخصصی به عموم افراد انسانی به شمار می رود.

عفتی با تاکید بر اینکه همواره بر حفظ شأن، حرمت و کرامت افراد به عنوان محور اصلی خدمت‌دهی به جامعه تاکید داریم، عنوان کرد: دستورالعمل‌های بهزیستی، انجام هرگونه حرکت‌های نمایشی در فضای عمومی و رسانه‌ها از طریق انتشار تصاویر در قالب فیلم و عکس منع کرده و آن را برخلاف حقوق شهروندی و کرامت انسانی افراد می‌داند.

وی با بیان اینکه بهزیستی و مددکاران این سازمان همواره تلاش داشتند تا جایگاه افراد در معرض آسیب و یا آسیب دیده در جامعه، خانواده و محله همانند دیگر شهروندان حفظ شود، اظهار داشت: در جشنواره اخیر نیز که به نام کودکان کار و خیابانی برگزار شده است؛ رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاق انسانی را به برگزار کنندگان یادآوری کردیم متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

مدیرکل بهزیستی یزد با بیان اینکه انتظار است اشخاص و دستگاه‌ها و سمن‌ها در ورود به مباحث تخصصی به‌ویژه آسیب‌های اجتماعی بدون اطلاع و آگاهی کافی وارد حوزه تخصصی نشوند، اضافه کرد: بهزیستی در بحث ساماندهی کودکان کار و خیابانی به ارائه خدمات تخصصی با هدف تحقق زندگی عادی با حداقل وابستگی به منابع حمایتی و ارتقای توانایی‌ها و مهارت‌های آموزشی، اجتماعی و حرفه آموزی با استفاده از رویکردهای نوین، خانواده محور و پیشگیرانه می پردازد و در این مسیر با حفظ حقوق و منافع عالیه کودکان از انجام هرگونه حرکتهای نمایشی خودداری کرده است.

وی برگزاری چنین جشنواره هایی را با هدف آموزش به شهروندان در مواجه و برخورد با کودکان و کار و خیابانی و فرهنگ سازی برای حفظ کرامت انسانی را مفید دانست و افزود: برنامه‌هایی که جنبه فرهنگ‌سازی و آگاه سازی دارد استقبال می‌کنیم و ماهیت چنین برنامه‌هایی نیز باید این باشد اما اگر برنامه‌ای شأن و کرامت انسان را زیر سوال ببرد و موارد دیگری را دامن بزند بر نمی‌تابیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز