خبرگزاری کار ایران

محمد مددی خبر داد:

تدوین استاندارد محصولات بومی در استان همدان

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۲۱۱

مدیرکل اداره استاندارد استان همدان گفت: استاندارد مجموعه‌ای اداری و بروکراتیک نیست و باید برای بررسی و اعمال نظرها آزمایشگاه‌ها و امکانات مختلف داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از همدان، محمد مددی مدیرکل اداره استاندارد استان همدان در نشست رسانه‌ای اظهار کرد: استاندارد مجموعه‌ای اداری و بروکراتیک نیست و باید برای بررسی و اعمال نظرها آزمایشگاه‌ها و امکانات مختلف داشته باشد.

وی افزود: عمده فعالیت‌های اداره استاندارد از اواخر دهه 60 در استان شکل گرفته است.

مددی ضمن اشاره به این نکته که 25 آزمایشگاه در حوزه‌های مختلف خدمات استاندارسازی را ارائه می‌دهند، گفت: 8 شرکت بازرسی ذیصلاح با امکانات و الزامات مناسب وجود دارد که یک شرکت بومی استان و دامنه کاری آن ملی است و 7 شرکت دیگر ملی هستند که در استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به استان و غرب کشور خدمات‌رسانی می‌کنند.

مدیرکل اداره استاندارد استان همدان با بیان اینکه اولین سند استاندارد در سال 81 در استان همدان تدوین شده است، عنوان کرد: هم اکنون به 420 استاندارد ملی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: هر کالایی که مشمول استاندارد اجباری است، باید شناسنامه‌ای مستند، مدون و قانونی داشته باشد.

مددی ضمن اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ماده 30 برنامه ششم توسعه یک الزام قدرتمند برای سازمان ملی استاندارد تبیین کرده است، بیان کرد: باید طرح نظام استاندارسازی به کشور تدوین و تا پایان برنامه ششم توسعه اجرایی شود.

وی افزود: بند 24 به عنوان آخرین بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحت عنوان ‌پوشش استاندارد برای کلیه تولیدات داخلی و ترویج آن برای نظام استانداردسازی کشور تدوین کرده است.

مدیرکل اداره استاندارد استان همدان رتبه ایران گفت: بین 163 کشور عضو سازمان بین‌المللی استاندارد رتبه ایران در مدت چهار تا پنج سال از 29 به رتبه 21 ارتقا یافته است.

مددی افزود: در حال حاضر یکی از 7 دبیرخانه سازمان بین‌المللی استاندارد در ایران است که می‌توان کشور را عضو فعال این سازمان دانست.

وی تاکید کرد: تحول نظام استانداردسازی کشور شتاب خوبی دارد اما مشکلاتی نیز داریم و فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب داریم.

مددی دغدغه و رویکرد سازمان ملی استاندارد را  استاندارد و استانداردسازی دانست و تاکید کرد: استاندارد و استانداردسازی باید به یک مطالبه ملی و عمومی تبدیل شود. از نظر من تولیدی واقعی است که به تولید با کیفیت و استاندارد برسد.

مدیرکل اداره استاندارد استان همدان با بیان اینکه امسال تدوین استاندارد محصولات بومی در دستور کار قرار دارد، گفت:  در این دو سال اخیر 5 پروانه کاربرد نشان استاندارد برای محصولاتی که برای اولین بار در کشور تولید شدند در استان صادر شد.

وی افزود: بخاری هرمتیک، سیب‌زمینی، شلنگ‌هایی در حوزه آبیاری تحت فشار جز  این  5 مورد صدور پروانه کاربرد نشان استاندارد است.

مدیرکل اداره استاندارد استان همدان ضمن اشاره به عملکرد این اداره از فجر 96 تا فجر 97 عنوان کرد: تدوین و تجدیدنظر 35  سند استاندارد ملی ، آموزش کنترل کیفیت 7887نفر از مدیران ، 78 مورد صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری ، 54 گواهینامه وارداتی و 557 گواهینامه صادراتی،  37 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی دارای کد شناسایی فلزات گرانبها و 60 مورد نمونه‌برداری تصادفی از شبکه توزیع استان انجام شد که 2 مورد عدم انطباق بحرانی داشت.

مددی با بیان اینکه  1402 فرآورده در استان تولید می‌شود، گفت:  این 1402 فرآورده تولیدی استان شامل استاندارد اجباری است که بالغ بر 900 مورد دارای پروانه کاربرد نشان استاندارد است و باقی در مرحله تقاضا پروانه و یا تمدید پروانه هستند.

وی افزود: 9254 مورد بازرسی از شبکه توزیع استان انجام شده است.

مددی در ادامه ضمن اشاره به  470 مورد بازرسی فنی از شهربازی‌ها و تجهیزات زمین‌ بازی استان خاطرنشان کرد: 26 مورد بازرسی فنی از صنایع انرژی‌بر استان انجام شده است.

مدیرکل اداره استاندارد استان همدان با بیان اینکه 69 مورد ابطال پروانه داشتیم، بیان کرد: بیشتر پروانه‌ها ابطال شده مربوط به صنایع غذایی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز