خبرگزاری کار ایران

کارشناس آسیب‌های اجتماعی کرمانشاه در گفت‌وگو با ایلنا:

جامعه ما درمان‌نگر است نه پیشگیرانه/ احساس ناامنی از خود ناامنی بدتر است

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۳۸۰

یک کارشناس حوزه آسیب‌های اجتماعی با توجه به مشکلات بی شمار مردم به دو زلزله خانمانسوز مردم استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه همه این عوامل دست به دست هم داده تا از نظر برخی ناهنجاری‌های اجتماعی دچار مشکل شویم.

خدامراد میرزایی‌کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد وجود آسیب‌های اجتماعی در این استان گفت: مردم کرمانشاه زخم خورده هشت سال جنگ ایران و عراق هستند. این استان در طول جنگ تحمیلی سپر بلای ایران بود و تاثیرات جنگ منجر به انواع آسیب‌ها در این منطقه جنگی شد. از جمله مشکلات ناشی از جنگ، بحران اقتصادی است زیرا  بسیاری از زیرساخت‌ها در زمان جنگ نابود شده و برخی هنوز بازسازی نشده‌اند. بخش دیگر مشکلات‌ جنگ، آسیب‌های روحی و روانی وارد شده به مردم است؛ جنگ اثرات و پیامدهای محسوسی از جمله پرخاشگری‌، خشونت‌گرایی و خشونت‌پذیری را در روحیه مردم برجای گذاشته که بسیار مشهود است. حالا بماند چه تعداد از مردم جانباز و شهید شدند.

 این مدرس حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی افزود: از دیگر مشکلات استان مهاجر پذیر بودنش است؛ به عنوان مثال مردم استان‌هایی مانند: کردستان، ایلام، همدان و لرستان بنا به دلایل مختلف به کرمانشاه مهاجرت کرده‌اند که این مساله باعث چند فرهنگی در شهرستان شده است به طوری که اگر پرونده‌های پزشکی بیمارستان‌های استان را بررسی کنیم تعداد زیادی بیمار از  استان‌های همجوار به این استان مهاجرت کرده‌اند. علاوه بر این کرمانشاه نسبت به استان همجوار خود مانند کردستان تقریبا دارای فرهنگ مشترکی است؛ آنها امنیت بهتری دارند و علت این است که این استان مهاجرپذیر نبوده است.

مردم کرمانشاه زخم خورده هشت سال جنگ تحمیلی هستند. این استان سپر بلای ایران بود و تاثیرات جنگ منجر به انواع آسیب‌ها در این منطقه شد.

میرزایی از دیگر عوامل آسیب‌های اجتماعی در استان را حاشیه‌نشینی عنوان کرد و گفت: متاسفانه این موضوع در کرمانشاه بسیار شایع است. از طرفی دیگر آمار بیکاری  در مناطق حاشیه نشین استان رقم بالایی دارد. به دلیل اینکه زندگی در شهرک‌های حاشیه‌ای به لحاظ امکانات شرایط بهتری نسبت به دیگر مناطق استان دارد و بسیاری برای زندگی این مناطق را انتخاب می‌کنند .

 این آسیب شناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه ممکن است افراد مختلفی از سراسر ایران برای خروج غیر قانونی به این استان وارد می‌شوند، افزود: این افراد آسیب‌های مختلفی را با خودشان به همراه می‌آورند و تاثیرات بسیار مخربی بر روی جوانان دارند.

این کارشناس ارشد مشاوره در ادامه به معضل بیکاری در استان اشاره کرد و گفت: جوانان تحصیلکرده یا بیکارند یا به کارهای خدماتی روی آورده‌اند که به افسردگی و مشکلات روحی آنها منجر شده و این خود ممکن است زمینه را برای انواع بزهکاری ها در استان فراهم کند.

مسئولان پاسخگوی بیکاری جوانان باشند

وی ادامه داد: جوانان بسیاری برای به دست آوردن شغل حتی به استان‌های دیگر رفته‌اند ولی متاسفانه شغلی به دست نیاورده و سرخورده به استان‌شان بازگشتند. عده‌ای نیز به استان‌های جنوبی مخصوصا عسلویه مهاجرت کردند و در آن شرایط سخت و طاقت‌فرسا برای ماهی یک میلیون تومان سختی ها را تحمل می کنند که این مبلغ هم هر چند ماه یک بار به آنها پرداخت می‌شود که حتی این مبلغ نیمی از هزینه رفت و آمدشان را هم تامین نمی‌کند.

وی افزود: سال گذشته نیز زلزله‌ای آمد و کل هزینه‌های استان را درگیر خودش کرد برای بازسازی مناطق تخریب شده پیمانکارهایی آمدند که از نیروی کار جوانان اینجا هیچ استفاده نکردند و اغلب نیروی کار با خودشان آورده بودند.

وی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در این استان ایجاد شغل را پیشنهاد کرد و ادامه داد: باید برای جوانان این استان ابتدا ایجاد شغل کرد و زمینه آسیب‌ها را از میان برد. آنوقت اگر کسی سر کار نرفت و دنبال درآمدزایی نبود، باید گفت این فرد مشکل دارد. جوانانی هستند که حاضرند برای ماهی 500 هزار تومان کار کنند آنهم جوانان تحصیلکرده که می‌گویند از خانه‌نشینی خسته شده‌ایم.

میرزایی در ادامه به آمار بالای سرقت در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: احساس ناامنی در مورد سرقت ماشین‌آلات و منازل بالا رفته و مردم استان احساس ناامنی دارند و این حس ناامنی از خود ناامنی بسیار بدتر است.

وی به خودکش و قتل ها با سلاح گرم در بین جوانان استان اشاره کرد و ادامه داد: ما در بررسی مسائل اجتماعی و آسیب‌ها می‌گوییم محیط یکی از عوامل و فاکتورهای موثر در بروز این معضل است. در دسترس بودن اسلحه باعث می‌شود هر لحظه احتمال وقوع یک قتل یا فاجعه‌ای وجود داشته باشد. ممکن است محموله های قاچاق یا اسلحه وارد استان شود اما نیروی مرزبانی وانتظامی شبانه روز در تلاش برای کنترل وکشف این محموله ها هستند.

جامعه ما درمان‌نگر است نه پیشگیرانه

وی گفت: برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید فرهنگ پیشگیری به وجود بیاید و باید جامعه نسبت به این موضوع حساس شود. آنقدر که برای درمان هزینه می‌شود برای پیشگیری نمی شود. جامعه ما متاسفانه جامعه درمان‌نگر است و برای درمان افراد حسابی پول می‌ریزند .به طور مثال افراد برای پیشگیری از اعتیاد صد هزار تومان هزینه نمی‌کنند ولی برای درمان آن حاضرند میلیونی پول بدهند که آن وقت دیگر درمان هم فایده‌ای ندارد. باید این فرهنگ تغییر کند .بباید انرژی صرف افراد سالم شود که دیگر دچار مشکل نشوند و به لحاظ آسیب شناسی بر روی خانواده‌ها کار شود چرا که خانواده‌ها در پیشگیری از جرائم اجتماعی تاثیرگذارند.

وی گفت: کودک شخصیت اولیه‌اش در درون خانواده شکل می‌گیرد و اگر درست تربیت نشود آمادگی برای ورود به جامعه مدرسه و دانشگاه را ندارد و عملکرد این فرد به جامعه آسیب خواهد زد. برای آموزش خانواده‌ها باید هزینه مالی و زمانی صورت بگیرد هر چند بسیاری از آسیب‌ها قابل درمان نیستند ولی قابل کنترل اند. به طور مثال در دنیا کار پیشگیری از مواد مخدر را از 65 سال پیش آغاز کرده ولی پیشگیری در کشور ما 25 سال است که آغاز شده  والبته در همین تعداد سال ها به نتایج خوبی رسید‌ه‌ایم.

 میرزایی ادامه داد: پیشگیری همیشه کم‌هزینه‌تر و موفق‌تر است؛ همه ارگان‌ها از جمله آموزش و پرورش، ارشاد، حوزه‌های علمیه و وزارت علوم باید وارد عمل شده و با همکاری هم این آسیب‌ها را کنترل کنند. مسئولان باید با دیدگاه روشن‌تری در زمینه آسیب‌های اجتماعی و مسائل آموزشی بنگرند. از مسئولان استانی و عوامل محلی استان برای برطرف کردن این معضل کمک بخواهند که شاید بشود تا حدودی این مشکل را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی به مشکلات اقتصادی و مالی گره خورده است، افزود: نقش مشکلات مالی در تمامی آسیب‌های اجتماعی استان روشن است و به هر میزان برای پیشگیری هزینه کنیم نتیجه بهتری می‌گیریم گرچه الان هم هزینه صرف پیشگیری می شود ولی نیاز به هزینه بیشتری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی یک ماه گذشته در این استان بر اثر اختلافات خانوادگی و آسیب های اجتماعی 10 نفز به قتل رسیده و 17 نفر مجروح شدند که این آمار قابل توجه و نگران کننده ای در سطح کشور است.

گفت و گو از: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز