خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای‌شهر رشت مطرح شد:

انتقاد از انتقال آب دریای خزر به سمنان/ تجلیل از دانشجویان دانشگاه گیلان

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۸۵۶

در شصت و ششمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات‌شهری شورای‌شهر رشت از مطرح شدن موضوع انتقال آب دریای خزر توسط رئیس‌جمهور به سمنان انتقاد شد.

به گزارش ایلنا از رشت، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات‌شهری شورای شهر در ابتدای این جلسه که با حضور جمعی از دانشجویان رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار کرد: دانشجویان ایران اسلامی بالاخص دانشجویان رشتی با دانش و بینش خود در حوزه تحولات کشور نقش غیرقابل انکاری ایفا می‌کنند.

فاطمه شیرزاد به بررسی معضلات شهری از نگاه دانشجویان در جلسه امروز اشاره کرد و گفت: ما قصد داریم در این جلسه با گفتمانی دو طرفه برخی مشکلات محیط شهری را با حضور دانشجویان مورد بررسی قرار بدهیم.

وی با بیان اینکه تلاش برای افزایش رضایت‌مندی شهروندان در اولویت برنامه‌های کمیسیون بهداشت شورای رشت است افزود: مجموعه شهرداری رشت بازوان اجرایی شوراها بوده و امیدواریم با تداوم این نشست‌ها از مشارکت بیشتر دانشجویان در مباحث شهری استفاده شود.

شیرزاد با انتقاد از طرح موضوع انتقال آب دریای خزر توسط رئیس‌جمهور به سمنان بیان کرد: با توجه به مخالفت‌های نمایندگان مجلس استان‌های شمالی کشور در این‌باره امیدواریم این موضوع منتفی شود.

وی با تاکید بر اینکه روحانی رئیس‌جمهور تمامی ایران است، افزود: انتظار داشتیم با توجه به مشکلات زیست‌محیطی در استان گیلان و شهر رشت شاهد افزایش اعتبارات زیست‌محیطی به گیلان باشیم و انتقال آب دریای خزر به استان‌های دیگر که از نعمات خدادادی به مردم استان‌های شمالی کشور است قابل پذیرش نیست.

شیرزاد به اختصاص پنجاه میلیارد تومان در سفر گذشته دولت به گیلان به‌منظور ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود اشاره کرد و گفت: اعتبار پنجاه میلیارد تومانی که در سفر گذشته هیات‌دولت برای رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود اعلام شد کاملا محقق نشده و این در حالی است که همان مبلغ سی‌درصد واریز شده از این اعتبار نیز همچون گوشت قربانی تقسیم و اقدام موثری در راستای ساماندهی رودخانه‌ها انجام نشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به خطرات زیست‌محیطی در گیلان بیان کرد: در شرایطی که شیرآبه‌های سمی، عدم احداث تصفیه‌خانه‌های سالم و بهداشتی، زباله‌های سراوان و غیره همگی زنگ خطر زیست‌محیطی در گیلان و رشت را به صدا در آورده انتقال آب خزر به سمنان خطر زیست‌محیطی جدی دیگری محسوب می‌شود.

شیرزاد با تاکید به ورود نوبخت به موضوع انتقال آب خزر به سمنان افزود: همان‌طوری‌که رییس‌جمهور به واسطه اینکه سمنان شهر زادگاهش است قصد انتقال آب خزر به آنجا را با توجه به تمامی خطراتی که ممکن است برای اکوتوریسم استان‌های شمالی بالاخص گیلان همراه داشته باشد مطرح کرده انتظار داریم محمدباقر نوبخت نیز به این حس ناسیونالیستی پایبند بوده و از بروز این مساله جلوگیری کند.

وی به بهره‌گیری از دانش علمی دانشجویان اشاره کرد و گفت: کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت قصد دارد در نشست‌های مداوم مباحث شهری را با حضور و بهره‌گیری از دانشجویان متخصص بررسی و به راهکارهای جدیدی توسط آنان به منظور رفع مشکلات دست پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت نیز با اشاره به حضور تعدادی از دانشجویان رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در جلسه امروز کمیسیون اظهار کرد: با مطالبی که توسط دانشجویان مطرح شده موافق بوده و متاسفانه شهرداری رشت فاقد منابع درآمد پایدار است.

محمد حسن عاقل‌منش با بیان اینکه سالیان طولانی مسئول انجمن علمی یکی از دانشگاه‌ها بوده‌ام افزود: انجمن‌های علمی دانشجویی ازظرفیت بالایی برخوردار بوده و یقین می‌دانم با واگذاری بسیاری از امور به آنها به واسطه بار علمی و شور و ذوقی که دارند می‌توانند اقدامات تاثیرگذاری در مباحثی همچون محیط زیست و غیره انجام بدهند.

وی به نظرسنجی از مردم رشت و گیلان پیرامون انتقال آب دریای خزر به سمنان اشاره کرد و گفت: یقینا امکان این اقدام به لحاظ علمی، تخصصی و غیره وجود ندارد و در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و نگرانی‌هایی که پیرامون تورم حاکم بر کشور مطرح است طرح چنین مباحثی اصلا به صلاح نیست.

عاقل‌منش با اشاره به اجرای پروژه قطار شهری در رشت بیان کرد: بحث مطالبه‌گری دانشجویی در چنین فرآیندهایی بسیار تاثیر گذار بوده و یقینا این مباحث می‌تواند با نگاه تخصصی دانشجویان در کمیسیون های مختلف شورا بررسی شود.

نائب دبیر اتحادیه انجمن های علمی جغرافیای کشور در این جلسه با قدردانی از برگزاری این نشست کمیسیون بهداشت با حضور دانشجویان رشته جغرافیای دانشگاه گیلان اظهار کرد: دانشجو بودن فقط پیگیری مباحث آموزشی در کلاس‌های درسی نیست و بارها در کلاس‌های درسی پیرامون مشکلات‌شهری بحث کرده و متاسفانه شهر رشت دارای یک برنامه راهبردی بلندمدت نیست و با تغییر شهرداران شاهد تغییر برنامه‌های مدیریت شهری هستیم.

مرضیه سالم به فقدان منابع درآمد پایدار به عنوان یکی از معضلات شهرداری رشت افزود: فقدان منابع درآمد پایدار در شهرداری رشت موجب بروز مشکلات فراوان و به تاخیر افتادن پروژه‌ها شده و سرمایه‌گذاران نیز تمایلی به سرمایه‌گذاری در رشت ندارند.

وی به وضعیت نامطلوب آسفالت‌های سطح رشت اشاره کرد و گفت: این موضوع به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تبدیل شده است.

سالم با اشاره به افزایش مهاجرت‌ها به رشت بیان کرد: مهاجرت از روستا به شهر و متعاقب آن مهاجرت‌هایی که اخیرا به واسطه بروز کم‌آبی شاهد آن هستیم از جمله مباحثی است که انتظار داریم حوزه مدیریت شهری به واسطه مقابله با مشکلات آتی بیشتر به آن توجه کند.

وی به وضعیت نامناسب رودخانه‌های رشت اشاره کرد و گفت: وضعیت رودخانه‌ها اسفبار بوده و متاسفانه یکی از دلایل اصلی آمار نگران‌کننده سرطان در رشت و استان گیلان آلودگی‌های ناشی از زرجوب و گوهررود است.

وی با انتقاد از صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور درباره انتقال آب دریای خزر به فلات ایران گفت: امیدواریم شورای شهر رشت نیز در این باره به‌طور جدی ورود کرده و با جمع‌آوری طوماری در این‌باره یقینا اعتراض خود را بر اساس نظرات علمی و تخصصی اعلام می‌کنیم.

رضا احمدی پور یکی از دانشجویان حاضر در این جلسه نیز با انتقاد از وضعیت نامناسب رودخانه‌های رشت و تبعات زیست‌محیطی آن اظهار کرد: متاسفانه مشکلات زیست‌محیطی در کل کشور مطرح بوده و انتظار داریم با ارائه برنامه‌های راهبردی این دغدغه‌ها برطرف شود.

یکی دیگر از دانشجویان رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه گیلان نیز با تاکید به حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی در ادارات و سازمان‌ها اظهار کرد: متاسفانه این مهم بسیار کمرنگ شده است.

سیده راضیه میرنیکان با بیان اینکه انتظار داریم از پایان نامه‌ها به صورت عملی استفاده شود، افزود: متاسفانه پایان‌نامه‌ها در حال خاک خوردن در دانشگاه‌ها بوده و انتظار داریم نسبت به این مهم تجدیدنظر شود.

وی به وضعیت نامطلوب پل‌های عابر پیاده در رشت اشاره کرد و گفت: اطراف این پل‌ها با انواع بنر و تبلیغات پوشیده شده و این مساله موجب بروز ناامنی در هنگام استفاده از آنها بوده و بنده به عنوان یک خانم خطرات عبور از خیابان را به حرکت از روی پل‌های عابر پیاده ترجیح می‌دهم.

انتهای این جلسه با اهدای گل از دانشجویان دانشگاه گیلان حاضر در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا به مناسبت روز دانشجو تجلیل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز