خبرگزاری کار ایران

شهر زیر سایه کتاب های کمک درسی

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۱۲۱

آغاز سال تحصیلی برای هر نسلی،خاطرات مشترک خود را دارد.برای نسل من،یاد آور تصویر سرایدار مدرسه است که پرچم به دست می ایستاد و ماشینها را نگه می داشت تا بچه ها رد شوند اما برای دخترم و بچه های امروز، مهر یعنی ایستادن در صف سیمی کردن کتاب و گشتن به دنبال کتاب‌های کمک درسی .

ایلنا ؛ آغاز سال تحصیلی برای هر نسلی،خاطرات مشترک خود را دارد. برای نسل من، یاد آور تصویر سرایدار مدرسه است که پرچم به دست می‌ایستاد و ماشین‌ها را نگه می‌داشت تا بچه‌ها با روپوش‌های آبی خوشرنگ و یقه‌های سفید به صف و منظم از خیابان رد شوند و چه روزهای شادی بود .

اما برای دخترم و بچه های امروز، مهر یعنی ایستادن در صف سیمی کردن کتاب و گشتن به دنبال کتاب کمک درسی .

یعنی دیدن کپه‌های بزرگ کتاب‌های رنگارنگی که چندین برابر تیراژ بهترین کتابهای با ارزش کودک و نوجوان چاپ می‌شوند و ظرف چند روز فروش تیراژ چند ده هزاری شان تمام می شود و چاپ مجدد می خورند و با قیمت‌های بالا به فروش می روند.

صحبتم اینجا نه، با خانواده هاست و نه معلمان. زیرا معتقدم  آنها به اجبار به این منابع رو می آورند . بی رودربایستی کتابهای درسی بخصوص در درس ریاضی  برای یادگیری و تسلط کامل کودک به مباحث کافی نیست.

هر چند در ابتدای تمام کتابهای ریاضی دبستان ،تاکید شده دانش‌آموز به تمرینی فراتر از کتاب نیاز ندارد اما من مادر می‌بینم که این ادعا صحیح نیست و مفاهیم بدون تکرار و تمرین ،به حافظه بلند مدت فرزندم انتقال نمی‌یابد.یا باید تمام سال شخصا سوال طرح کنم که قطعا سوال‌های استاندارد و کارشناسی شده نخواهد بود و یا ....

با احترام به تمام تلاش‌های وزارت آموزش و پرورش در نظم دادن به امور فقیرترین و مهم‌ترین وزارت کشور، به نظرم وقتش رسیده که نظام آموزش و پرورش بازنگری دقیقی بر اهداف و برنامه‌های خود انجام دهد و از خود بپرسد کجای راه را اشتباه رفته است؟

آیا حجم مطالب کتابهای درسی زیاد است؟ آیا روش طرح مباحث یا نحوه ‌تدریس آنها ، تناسبی با توانایی‌ها و مشخصات گروه هدف ندارد یا دلیل دیگری هست؟!

آقای وزیر آموزش وپرورش با شجاعت در پی از بین بردن کنکور و کارتل‌های مرتبط با آن هستند.اما چقدر خوب می‌شود به بخش کتابهای تالیفی نیز به همین اندازه توجه کن د. مشکل فرزندان این سرزمین،فقط کنکور نیست.

مشکل  از روزی شروع می شود که مادر یک کلاس اولی به رغم تمام بخشنامه ها و تاکیدها ، مجبور است  بین کتابهای رنگارنگ و خوش عطر و بو (بله درست خواندید) یکی را برای فرزند شش ساله‌اش تهیه کند.

از محتوا گذشته،آیا سیستم متمرکز ما با بیش از یک میلیون فرهنگی، نمی تواند کتابی به زیبایی و تنوع ظاهری  ناشران کمک درسی تولید کند ؟ !لطفا صدای ما را بشنوید.

ریحانه قاسم رشیدی  - روزنامه نگار

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز