خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش تهران اعلام کرد:

آموزش مقابله با تفکرات انحرافی به دانش‌آموزان و مربیان / راه‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی در مدارس

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۴۰۰

از طریق هماهنگ کردن تشکل‌های دانش‌آموزی به سمت مقابله با تفکرات انحرافی و آموزش خنثی کردن آنها پیش می‌رویم / مربیان تربیتی با برنامه‌های انحرافی آشنا می‌شوند و راه مقابله با آن را می‌آموزند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه تدریس یکنواخت با اصول یادگیری تعارض دارد، گفت: در حال حاضر حدود ۳۷ درصد مدارس شهر تهران به امکانات هوشمندسازی مجهز شده‌اند که ما برای آشنایی معلمان با فناوری‌های جدید بالغ بر ۷۲ ساعت دوره آموزشی برگزار کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسفندیار چهاربند در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، گفت: هم اکنون در هفته تربیت اسلامی قرار داریم و روز هشت اسفند مصادف با روز امور تربیتی است و در آموزش و پرورش شهر تهران مجموعه‌ای از فعالیت‌های تریبتی را از حدود دو ماه قبل آغاز کردیم.

برگزاری جشنواره تربیت اسلامی شهر تهران / تجلیل از ۲۳۸ نفر

وی از برگزاری جشنواره تربیت اسلامی شهر تهران خبر داد و گفت: این جشنواره فردا در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود که هدف آن؛ شناسایی و تجلیل از عوامل سهیم و موثر در تربیت اسلامی شهر تهران است. سخنرانان اصلی این جشنواره نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش هستند.

چهاربند ادامه داد: در این مراسم از ۲۳۸ نفر از برگزیدگان در حوزه تربیت اسلامی از جمله مربیان، معاونان و کار‌شناسان آموزشی، ‌بسیج، سپاه، شهرداری، نیروی انتظامی، پلیس راهور، دانشگاهیان، ورزشکاران بر‌تر، مساجد، پیشکسوتان و رسانه‌های جمعی تجلیل می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: تجلیل از عوامل سهیم و موثر در امر تربیت اسلامی، صرفا به جامعه دانش‌آموزی شهر تهران محدود نمی‌شود و هدف، تمام شهروندان ساکن شهر تهران هستند.

وظیفه تربیتی خانواده‌ها بر عهده آموزش و پرورش نیست

به گفته چهاربند؛ پیام اصلی جشنواره تربیت اسلامی این است که تربیت با اتمام دوره‌های تحصیلی تمام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون برخی تصور می‌کنند که آموزش و پرورش مسئول تربیت دانش‌آموزان را برعهده دارد که اینگونه نیست؛ چرا که دانش‌آموز تنها ۶ ساعت از روز را در مدرسه می‌گذارند و مابقی را در کنار خانواده خود سپری می‌کند. هیچ مجوزی در اسناد بالا دستی به آموزش و پرورش داده نشده که وظایف تربیتی پدر و مادر را برعهده بگیرد، بنابراین نقش خانواده تا ورود دانش آموز به مدرسه خاتمه نمی‌یابد.

وی با اشاره به اینکه برای داشتن جامعه صالح نیازمند شکل‌گیری هویت جمعی شهروندان هستیم، اظهار داشت: اساس تحقق هدف و یا آرمان جمهوری اسلامی در گروی تربیت است و از این جهت هفته تربیت از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش چقدر توانسته به اهداف سند تحول بنیادین در زمینه هویت‌دهی به دانش‌آموزان و دستیابی به حیات طیبه دست یابد، گفت: وزارت آموزش و پرورش تنها یکی از مولفه‌های نظام تعلیم و تربیت است و رسانه، خانواده و نهادهای مدنی از دیگر مولفه‌های این نظام به شمار می‌روند.

برای اجرای سند تحول نباید از ساختار شروع می‌کردیم

چهاربند در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین تنها بر ساختار ۶۳ ۳ متمرکز شد و به ابعاد دیگر آن توجه زیادی ندارد، گفت: این موضوع‌‌ همان نقدی است که آن را از سال گذشته مطرح کردیم و معتقدیم که برای اجرای سند تحول نباید از ساختار شروع می‌کردیم. پیام سند تحول، ساختار ۶۳۳ نیست و پیام اصلی آن مسئولیت مشترک تربیت دانش‌آموزان است. در حال حاضر بسیاری نماد تحول بنیادین را ساختار ۶۳۳ می‌دانند و این ظلمی بود که به سند تحول وارد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید؛ روش حال حاضر معلمان برای تربیت دانش آموزان قدیمی است، گفت: با این موضوع موافقم، اما ما در این راستا در قالب دوره‌های بازآموزی تلاش کردیم. در حوزه صلاحیت‌های عمومی و تخصصی معلمان، توانمندی آنها را در تدریس افزایش دادیم، به طوری که ظرف دو سال گذشته بیش از ۲ میلیون و صد هزار ساعت آموزش برای معلمان در نظر گرفته شد.

۳۷ درصد مدارس تهران به امکانات هوشمند سازی مجهز شده‌اند

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۳۷ درصد مدارس شهر تهران به امکانات هوشمندسازی مجهز شده‌اند که ما برای آشنایی معلمان با فناوری‌های جدید بالغ بر ۷۲ ساعت دوره آموزشی برگزار کردیم. معتقدیم خلاقیت و نوآوری یکی از مبانی ارتقای روش تدریس معلمان است.

تدریس یکنواخت با اصول یادگیری تعارض دارد

چهاربند تصریح کرد: تدریس یکنواخت با اصول یادگیری تعارض دارد، اما اینکه به سمت استانداردسازی حرکت کنیم، صحیح است. در این راستا ما جشنواره‌ای تحت عنوان الگوهای بر‌تر تدریس داریم که نوع استفاده معلم از رسانه، امکانات و چیدمان دانش‌آموزان مدنظر قرار می‌گیرد و از برترین‌ها تجلیل به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: ما هنوز با تشکیل انجمن اولیاء و مربیان که از همه توانش در اداره مدرسه استفاده کند، مشکل داریم و همچنین با تشکیل شورای معلمان با وظایف و اختیارات اصلی فاصله داریم. زمانی خروجی بهتری از مدارس خواهیم داشت که انجمن اولیاء و مربیان واقعی داشته باشیم و مشارکت اولیاء نیز در مدرسه وجود داشته باشد.

راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و پرسشگری در مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر راه‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی و پرسشگری در مدارس گفت: اگر نسلی تربیت کنیم که مهارت پرسشگری داشته باشد، مسلما بهتر می‌تواند؛ هویت جمعی خود را در فعالیت‌های اجتماعی بکار ببندد. این موضوع نیاز به الگوسازی دارد و ما در این راستا در برخی از مدارس با اجرای پایلوت کرسی‌های آزاد اندیشی به دنبال بهترین مدل هستیم، تا آن را به معلمان و مدیران آموزش دهیم تا در‌‌ نهایت فارغ التحصیلانی داشته باشیم که در موقعیتهای مختلف به عنوان یک فرد فعال مولد در جامعه فعالیت کنند.

چهاربند هدف از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در مدارس را آموزش مهارت نقد کردن، ‌تحلیل کردن، انتخاب کردن، خویشتن‌داری، تحمل و بردباری دانش آموزان عنوان کرد.

آموزش مقابله با تفکرات انحرافی به دانش آموزان و مربیان

وی ادامه داد: اخیرا در آموزش و پرورش شهر تهران شورای هماهنگی تشکل‌های دانش‌آموزی شکل گرفت و ما از طریق هماهنگ کردن این تشکل‌ها به سمت مقابله با تفکرات انحرافی و آموزش خنثی کردن آنها پیش می‌رویم. همچنین در این راستا دوره‌هایی را برای مربیان تربیتی در مدارس برگزار خواهیم کرد تا با برنامه‌های انحرافی آشنا شوند و راه مقابله با آن را بیاموزند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز