خبرگزاری کار ایران

سرهنگ اقبالی خبر داد:

کلاهبرداران و سارقان فضای مجازی در البرز دستگیر شدند/ سرقت اینستاگرامی با هویت جعلی

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۶۱۷

رئیس پلیس فتا در استان البرز از سرقت اینستاگرامی در فضای مجازی با ترفند هویت جعلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرهنگ محمد اقبالی امروز در نشست خبری با اشاره به یکی از پرونده‌های کلاهبرداری رایانه‌ای، اظهار داشت: با توجه به مراجعه 20 نفر به پلیس که از هک‌شدن صفحات اینستاگرام خود شکایت داشتند، اقدامات پلیس در این ارتباط، دنبال شد.

وی افزود: در تحقیقات انجام شده، مشخص شد 2 متهم با استفاده از عکس و هویت جعلی، مبالغی بین 5 تا 10 میلیون ریال، اخذ کردند. این مبالغ به 13 حساب با هویت جعلی در بانک های مختلف واریز شده بود.

رئیس پلیس فتا در البرز با اشاره به سرقت از طریق شگرد فیشینگ صفحات مجازی تصریح کرد: با بررسی پلیس، شخص مستعار با هویت جعلی شناسایی و هویت اصلی وی مشخص شد. مظنون در بازجویی انجام شده به همدستی نفر دوم در بیش از 20 فقره کلاهبرداری با فیشینگ صفحات مجازی، اعتراف کرد. متهمان به مراجع قانونی سپرده شدند.

سرقت از خودپرداز دستکاری شده 

سرهنگ اقبالی در ادامه با اشاره به پرونده دیگری گفت: شگرد سرقت از حساب بانکی در محل خودپرداز نصب شده در مغازه یکی دیگر از کلاهبرداری هایی بود که مورد بررسی پلیس استان قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی و اقدامات انجام شده پلیس، مشخص شد 2 نفر با قصد کسر از کارت بانکی با دستکاری دستگاه های خودپرداز، اقدام به سرقت از حساب مراجعین داشتند و در این ارتباط حدود 20 میلیون تومان سرقت کردند. این دو نفر دستگیر و به مراجع قانونی تحویل داده شدند.

کشف سیم کارت با هویت خارجی

سرهنگ اقبالی با اشاره به پرونده سوم، اظهار داشت: سوءاستفاده از سیم کارت های غیرمجاز با هویت جعلی، جرمی بود که دو متهم در استان مرتکب شدند.

وی گفت: با توجه به گزارشات رسیده، مطلع شدیم تعداد زیادی سیم کارت با عنوان اتباع خارجی اعم از عراقی و افغان، فعال، است لذا با تحقیقات صورت گرفته 2 نفر فروشنده این سیم کارت ها، دستگیر شدند.

رئیس پلیس فتای البرز تصریح کرد: بعد از اظهارات متهمان، حدود 2 هزار و 100 سیم کارت، کشف و از فروش سیم کارت های فعال، جلوگیری شد.

فضای مجازی امن نیست

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه مردم در انتشار اطّلاعات و تصاویر خود که نشان‌دهنده‌‌ هویّت شخصی است، دقت لازم را داشته باشند، گفت: هرگز اطلاعات مهم شخصی نظیر شماره کارت‌های بانکی، کد ملی، رمز عبور، عکس و سایر اطلاعات مهم خصوصی در فضای مجازی بارگذاری نشود.

وی ادامه داد: بارگذاری این‌گونه اطلاعات زمینه سوءاستفاده توسط مجرمان و کلاهبرداران سایبری را فراهم می‌کند. حریم خصوصی افراد در فضای مجازی ممکن است با کنترل کلاهبرداران بر اطلاعات شخصی و دسترسی به اطلاعات کاربر و ایجاد اختلال در آن همراه باشد پس همه کاربران باید هوشیار باشند.

سرهنگ اقبالی در پایان گفت: هموطنان عزیز در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز