خبرگزاری کار ایران

با حمایت کمیته امداد البرز؛

برکت نمک، زندگی بانوی کهنسال را شیرین کرد

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۲۶۷

بانوی مددجوی کهنسال ۲۳ سال است با حمایت‌های کمیته امداد البرز و استخراج نمک با روشی جالب و از دل کوه به زندگی‌اش شیرینی بخشیده است.

به گزارش ایلنا، مددجوی ۷۵ ساله اهل یکی از روستاهای استان البرز بابیان اینکه مدّت ۲۳ سال است از خدمات کمیته امداد استفاده می‌کند، گفت: ۱۱ ساله بودم که با مردی ۳۰ ساله ازدواج کردم. کار ما در روستا کاشت گندم و جو بود و با فروش محصول باغ سیب و شیر تعدادی گاو، زندگی خوبی داشتیم تا اینکه همسرم در اثر سکته قلبی از دنیا رفت و نان‌آور خانواده را از دست دادیم. با کهولت سن در کار کشاورزی ناتوان شده بودم و توانایی نگهداری دام را نیز نداشتم، پس ناگزیر، تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفتم.

وی با اشاره به اینکه با سختی فرزندانش را سروسامان داده است افزود: باغ سیب هم به دلیل خشک‌سالی و کم‌آبی از بین رفت، بنابراین در زمین نهال گردو کاشتم. با از بین رفتن منبع درآمد به‌اتفاق یکی از دوستانم و با استفاده از یک روش قدیمی به نام "چال نمک" تصمیم گرفتیم با استخراج و فروش نمک درآمد کسب کنیم.

مددجوی کهنسال البرزی با تشریح روش جالب استخراج نمک و اینکه فصل کار ما از اردیبهشت تا آبان ماه است، گفت: ابتدا قطعه‌ای از زمین را تبدیل به گودال کرده و اطرافش را با سنگ محصور می‌کنیم. سپس سطح گل‌آلود زمین را لگدمال و آن را با سنگ‌های صاف می‌پوشانیم. سپس آبی که از کوه سرازیر می‌شود را به سمت گودال هدایت کرده و مسیر آب را سد می‌کنیم. ۱۲ روز انتظار می‌کشیم تا آفتاب آب درون چاله را تبخیر و بلورهای نمک روی سنگ‌های کف گودال باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه مسیر رفت‌وآمد به کوه صعب‌العبور‌است و ناگزیر است ساعت شش صبح مسیری نود دقیقه‌ای را به همراه دوستش با الاغ به سرکار بروند، گفت: از کار کردن احساس خوبی دارم و لذّت می‌برم. از طرفی به‌تازگی جوان‌های روستا نیز علاقه‌مند به این شغل شده‌اند.

بانوی سخت‌کوش البرزی بابیان اینکه ماهیانه حدود ۱۳۰ کیلوگرم نمک جمع‌آوری و برای فروش به بازار عرضه می‌کند، گفت: درآمد حاصل از این شغل برای من برکت دارد و کمیته امداد نیز با پرداخت کمک‌معیشت ماهیانه، انجام تعمیرات خانه، تهیه لوازم‌خانگی و وام قرض‌الحسنه مرا یاری کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز