خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری :

رشد 138.5 درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای چهارمحال و بختیاری

asdasd
کد خبر : ۵۹۲۸۳۷

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری گفت: امسال اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای به مبلغ 2 هزار و 504 میلیارد و 500 میلیون ریال تصویب شده که در مقایسه با سال قبل 138.5 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایلنا، حبیب الله وفایی اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری در راستای ایفای وظایف و رسالت خود در سال 1396 در حوزه‌های مختلف بودجه، برنامه‌ریزی، اقتصاد مقاومتی، امور فنی و پیمانکاران، آموزش و پژوهش، طرح‌های آماری و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است.

وی افزود: در حوزه بودجه و اعتبارات سال 1396 اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات سرمایه‌ای براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بر مبنای شاخص‌های متعدد کارشناسی، بین دستگاه‌های مشمول نظام بودجه استانی توزیع شد.

وفایی تصریح کرد: همچنین به منظور هماهنگی و بررسی اولویت‌ها جلسات متعددی با مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار و سپس نشست‌های کمیته‌های برنامه‌ریزی در شهرستان‌های 9 گانه چهارمحال و بختیاری انجام و پروژه‌های دارای اولویت تعیین و تصویب شد.

وی بیان داشت: پیگیری های مستمری نیز از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور افزایش و تخصیص اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی چهارمحال و بختیاری صورت گرفته که نتایج بسیار مطلوبی داشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تمامی این اقدامات انجام شده منجر به تعیین و تصویب اعتبارات استان در قانون بودجه سال 1396 شده است.

وی عنوان داشت: تصویب اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای به مبلغ 2 هزار و 504 میلیارد و 500 میلیون ریال و رشد 138.5 درصدی در مقایسه با سال گذشته، تعیین و تصویب اعتبارات قانون استفاده متوازن (سهم استانی) به مبلغ یکهزار و 174 میلیارد ریال با 49.4 افزایش نسبت به سال قبل، تعیین و تصویب اعتبارات  قانون استفاده متوازن (سهم ملی) به میزان 557 میلیارد ریال و افزایش 5.7 درصدی نسبت به سال قبل از مهمترین دستاوردهای بودجه‌ای چهار محال بختیاری در قانون بودجه سال 1396 محسوب می‌شود.

وفایی اظهار کرد: به طور کلی مجموع اعتبارات مصوب تملک دارائی‌های سرمایه‌ای در سال 1396 برابر چهار هزار و 235 میلیارد و 500 میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل میانگین 79.5 دصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: مجموع اعتبارات هزینه‌ای مصوب چهارمحال و بختیاری برابر یکهزار و 938 میلیارد ریال بوده که از این مبلغ یکهزار و 112 میلیارد ریال حقوق و مزایای مستمر  و 826 میلیارد ریال سایر اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی استان محسوب می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری بیان کرد: 95 درصد اعتبارات هزینه‌ای به صورت استانی و 5 درصد آن از محل ردیف‌های مختلف اعتباری تأمین می‌شود.

وی یادآور شد: پیگیری تأمین اعتبارات موضوع طرح‌ها و پروژه‌های ویژه چهارمحال و بختیاری از دیگر اقدامات مهم این سازمان بوده که در قانون بودجه سال جاری مبلغ یکهزار و 85 میلیارد ریال تصویب شده است.

وفایی عنوان کرد: طرح آبرسانی بن – بروجن، سد باباحیدر، تأسیسات فاضلاب شهرهای لردگان، هفشجان، بن، بلداجی، فرخشهر، کیان و روستاهای اطراف شهرکرد، فرادنبه، گندمان و غیره از جمله این طرح ها محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: کسب رتبه برتر کشوری بین استان‌ها در جذب اسناد خزانه اسلامی سال 1396 جزو افتخارات سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری در سال جاری است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در حوزه برنامه‌ریزی و امور اقتصادی فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته است.

وی گفت: در امور دبیرخانه‌ای شورای برنامه‌ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری از ابتدای امسال تاکنون هشت جلسه برقرار و گزارشه‌ای موردی برای ارسال به سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر وزارتخانه‌ها تهیه و تنظیم شده است.

وفایی تأکید کرد: برگزاری جلسات کارشناسی با دستگاه‌های اجرایی و کارگروه‌های تخصصی در راستای دستور کار جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه از دیگر اقدامات مهم سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری در سال جاری محسوب می‌شود.

وی افزود: امسال در امور دبیرخانه‌ای ستاد اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری برنامه‌های مهمی شامل تشکیل منظم و هفتگی جلسات این ستاد به تعداد 28 نشست، تشکیل 16 جلسه کارشناسی دبیرخانه ستاد حسب مورد و پیگیری سایر امور مرتبط با اقتصاد مقاومتی، تهیه و ارسال گزارش‌های دوره‌ای عملکرد استان به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور، تهیه برنامه راهبردی، عملیاتی و اجرایی اقتصاد مقاومتی برای استان به منظور اجرا در سال‌های 1397 – 1396، بررسی برنامه‌ها و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سال جاری دستگاه‌های اجرایی در دبیرخانه و پیگیری اجرای آن، پیشنهاد و تصویب 5 طرح ویژه سرمایه‌گذاری در ستاد اقتصاد مقاومتی، برگزاری جلسات  برای اصلاح فرآیند استعلام‌های لازم از دستگاه‌های اجرایی در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری صورت گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در امور دبیرخانه‌ای کارگروه ماده 27 قانون الحاق (واگذاری پروژه ها) اقداماتی شامل پیگیری های مستمر با دستگاه های اجرایی به منظور شناسایی و اعلام مشخصات پروژه های قابل واگذاری به بخش غیر دولتی، برگزاری جلسات  کارگروه واگذاری پروژه‌ها، تهیه و تدوین چارچوب پیشنهادی گزارش تصمیم به واگذاری به منظور وحدت رویه و آشنایی دستگاه‌های اجرایی، برگزاری نخستین نشست منطقه‌ای در خصوص واگذاری پروژه‌های تملک دارائی‌های سرمایه‌ای در استان با حضور مدیران و کارشناسان مرکز و 3 استان، واگذاری افزون بر 187 پروژه به بخش غیردولتی در سال‌های 1395 . 1396 براساس ظرفیت‌های قانونی که تعداد 65 مورد آن در سال جاری انجام شده و براساس ارزیابی به عمل آماده در این زمینه چهارمحال وبختیاری جزو استان‌های با عملکرد مطلوب شناسایی شده، صورت گرفته است.

وی بیان داشت: همچنین پیگیری امور دبیرخانه‌ای کارگروه ماده 23 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت شامل تشکیل جلسات آموزشی و ارسال آئین‌نامه اجرایی و سایر موارد مرتبط در سال جاری انجام شد.

وفایی اظهار کرد: از دیگر اقدامات و فعالیت‌های سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری در حوزه برنامه‌ریزی و امور دبیرخانه‌ای، کمیته توانمندسازی روستائیان بوده که از مهمترین بخش‌های آن می‌توان به تعیین اعضای کمیته براساس دستورالعمل، تهیه طرح توانمندسازی و اشتغال روستائیان، تهیه برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال روستاها منطبق با اهداف برنامه ششم توسعه، احصاء و شناسایی 370 روستای هدف برای اجرای برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در برنامه ششم و 73 روستا برای سال 1396 اشاره کرد.

وی عنوان داشت: امور دبیرخانه‌ای کارگروه آمایش سرزمین چهامحال و بختیاری نیز از دیگر وظایف و فعالیت های حوزه برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری بوده که در این حوزه امسال اقدامات مستمری در راستای نظارت بر تهیه و تدوین سند آمایش سرزمین استان، برگزاری جلسات کارشناسی و کارگروه تخصصی آمایش، ایجاد  هماهنگی‌های لازم بین مشاور طرح، دستگاه‌های اجرایی و ناظر طرح به منظور انجام مطالعات آمایش سرزمین و تهیه و تدوین گزارش نهایی آن انجام شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری بیان کرد: از دیگر اقدامات حوزه برنامه‌ریزی تهیه و تدوین گزارش‌های مطالعاتی بوده که از مهمترین آن‌ها می‌توان به گزارش سند توسعه استان در برنامه ششم توسعه، گزارش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان در سال‌های 1393 و 1394، گزارش عملکرد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال‌های 1394 و 1395 و گزارش عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی در سال 1395 اشاره کرد.

وی یادآور شد: در حوزه تولید آمار و اطلاعات مورد نیاز چهارمحال و بختیاری، معاونت آمار و اطلاعات این سازمان هر ساله طرح های آماری متعددی در دستور کار دارد.

وفایی عنوان کرد: آمارگیری و استخراج 30 طرح آماری ابلاغی از سوی مرکز آمار ایران، نظارت در اجرای 30 طرح آماری ابلاغی از سوی مرکز آمار ایران، تهیه گزارش حساب‌های منطقه‌ای استان و مقایسه با کشور، تهیه سالنامه آماری و تهیه نشریه گزیده شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان، اجرای سرشماری سال 1395 استان، تطبیق فایل اطلاعات جغرافیایی استان با لیست ارسالی از سوی وزارت کشور (شامل 6300 نقطه)، احصاء مغایرت‌ها و اجرای عملیات میدانی به منظور رفع مغایرت‌های موجود از مهمترین اقدامات معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری در سال جاری محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری در حوزه مدیریت منابع انسانی اقداماتی شامل ارزیابی عملکرد سال 1395 دستگاه‌های اجرایی استان را داشته که که در آن براساس فرآیند، تعیین تیم‌های مؤثر ارزیابی، سطح بندی دستگاه‌های اجرایی، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی و سپس برگزاری جشنواره شهید رجایی، انتخاب دستگاه‌های برتر و در نهایت ابلاغ نتایج ارزیابی به دستگاه‌های اجرایی را انجام داده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تهیه شاخص‌های اختصاصی ارزیابی عملکرد سال 1396 که با مشارکت رابطین ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان که با بررسی و مقایسه شاخص‌های ارائه شده با شاخص‌های سال‌های قبل انجام می‌گیرد، از دیگر اقدامات معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی این سازمان در سال جاری محسوب می‌شود.

وی گفت: بررسی و تأیید نهایی فرم 6 موافقت‌نامه دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری با برگزاری جلسات آموزشی و مذاکرات حضوری با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان از جمله با شرکت در جلسات کمیته نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی، تهیه کتاب الکترونیکی وضعیت نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی استان که در این کتاب ویژگی‌های نیروی انسانی 57 دستگاه به تفکیک جنسیت، تحصیلات، سنوات خدمت و سایر شاخص‌ها تدوین شده، گردآوری دستورالعمل‌ها، آیین نامه‌ها، ضوابط و مقررات مربوط به تکریم ارباب رجوع و پاسخ به استعلام‌های مستمر و جاری دستگاه‌های اجرایی استان از دیگر فعالیت‌های امسال معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری است.

وفایی تأکید کرد: مدیریت آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری نقش بسزایی در رفع نیازهای آموزشی نیروهای شاغل در سیستم اداری و بخش غیردولتی استان ایفا می‌کند.

وی افزود: این واحد امسال در حوزه خدمات آموزشی اقداماتی مانند برگزاری 115 دوره آموزشی شامل 55 هزار نفر ساعت برای سه هزار و 800 نفر و صدور یکهزار و 500 فقره گواهی شرکت در کارگاه  آموزشی، ارائه آموزش از طریق برگزاری 4 دوره وبینار (مجازی تحت وب) با عناوین خط مشی گذاری عمومی، مؤلفه‌های بنیادین بهره‌وری، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و آشنایی با برنامه اصلاح نظام اداری در دولت دوازدهم را انجام داده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مدیریت آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه استان امسال در حوزه پژوهش اقداماتی شامل تهیه طرح "الگوی نهادی توسعه محلی با بهره گیری از دانش بومی"، مطالعات و تدوین سند توسعه علمی – پژوهشی – فناوری استان با رویکرد آینده پژوهی، طرح اجرای چرخه سنجش – آموزشی – بهبود و تربیت اقتصادی گروه های هدف مانند پیمانکاران و غیره، تدوین نظام ارزیابی رابطین آموزشی بر مبنای 3 معیارکارآیی – اثربخشی و خلاقیت و نوآوری، تدوین نظام طرح خلاقیت سنجی و اثربخشی کارکنان سازمان، گرامیداشت هفته پژوهش از چهارم تا دهم آذر با برگزاری 4 کارگاه علمی – آموزشی و نمایشگاه را انجام داد.

وی بیان داشت: برگزاری سلسله نشست‌های گفتمان سازی و تبیین مفاهیم، عملیاتی نمودن الگوی کلینیک آموزشی – درمانی نظام اداری، نشست های هم اندیشی و تبادل نظر علمی – نظارتی با مشارکت اساتید و دستگاه‌های ناظر، انتشار نشریه ای متناسب با مأموریت های اصلی سازمان به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، طراحی الگو و برگزاری تورهای علمی – آموزشی با همکاری دستگاه های اجرایی از دیگر برنامه های مورد نظر مدیریت آموزش و پژوهش های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری در آینده محسوب می‌شود.

وفایی اضافه کرد: حوزه معاونت فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری که امور دبیرخانه‌های شورای فنی و اجرایی استان و همچنین امور مربوط به پیمانکاران را بر عهده دارد، اقداماتی شامل برگزاری 10 جلسه شورای فنی با 57 مصوبه، برگزاری 71 نشست کارگروه تخصصی چهارگانه شورای فنی با 97 مصوبه، 158 مورد نظارت و بازدید از پروژه های عمرانی استان، 78 مورد بررسی و تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی (شرکت ها) در رشته های 11 گانه، 134 مورد بررسی و تشخیص صلاحیت اشخاص حقیقی (پیمانکارهای محلی) در رشته های 11 گانه، 10 مورد بررسی و تشخیص صلاحیت مشاوران حقوقی در تخصص های مورد تقاضا و 162 مورد اعلام پاسخ به ابهامات عوامل اجرایی شامل دستگاه های اجرایی، پیمانکاران و مشاوران در زمینه بخشنامه ها، آئین نامه‌ها و نشریات صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور را در سال جاری انجام داده است.

وی عنوان داشت: نظام آماری کشور در حال تغییر و تحول است و تردیدی نیست که تغییر آمارگیری از نظام سنتی به ثبتی مبنا می تواند هزینه های آمارگیری را در کشور به نحو چشمگیری کاهش دهد که در 55 سال آینده باید این مسیر را سپری کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تغییر از آمار سنتی به آمارهای ثبتی مبنا می‌تواند تا حد زیادی هزینه های آماری را کاهش دهد.

وی ادامه داد: برای تبدیل آمارهای سنتی به آمارهای مدرن تمامی دستگاه های اجرایی استان باید اطلاعات خود را در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار دهند تا بر مبنای آن‌ها این سازمان داده‌های خام را به آمارهایی که بتواند مورد استفاده محققان، برنامه‌ریزان و متخصصان باشد تبدیل و به متقاضیان ارائه کند.

وفایی بیان کرد: البته روند تغییرات (از سنتی به ثبتی مبنا) در کوتاه مدت میسر نیست و باید روند خود را در چند سال آینده سپری کند.

وی یادآور شد: امروزه بحثی در کشور و دنیا با عنوان گذار از آمار سنتی به آمار مدرن در دنیا مطرح شده که در این زمینه ارتقای فرهنگ آماری لازم بر عهده رسانه‌ها، برنامه‌ریزان و تولید کننده‌های آمار بوده و مهمترین بحث در این گذار یکپارچگی تولید، پردازش، انتشار و اطلاع رسانی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: بحث دیگر هم به استفاده از فنآوری های نوین مبتنی بر استانداردهای ملی و بین المللی برمی‌گردد.

وی اظهار داشت: نظام آماری از نظامی سنتی که مبتنی بر مصاحبه با پاسخگویان بوده به سمت داده هایی که در حین عملیات اجرایی تولید می شود گام بر می‌دارد.

وفایی خاطرنشان کرد: در صورتی که این مهم محقق شود، منجر به نظام آماری ثبتی مبنا خواهد شد.

وی گفت: در سرشماری ثبتی مبنای مدرن که بیشتر کشورها در صدد هستند به آن برسند، مامور آمارگیر نیست و اطلاعات از خانواده ها جمع آوری نمی‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: در سال ۲۰۱۱ میلادی برخی کشورها توانستند به سرشماری ثبتی مبنا دست یابند و کشورهای دیگری هم تا سال ۲۰۲۱ به این روش آماری پیشرفته خواهند رسید.

وی افزود: در نظام‌های آماری مدرن اصول بنیادین آمارهای رسمی جایگاه مهمی دارد و یک بند اصل بیطرفی است.

وفایی تصریح کرد: کسانی که آمار تولید می‌کنند خود نباید ذینفع باشند، به طوری که آمارها گزارش عملکرد دستگاه تابعه خودشان نباشد.

وی اصل دیگر را محرمانگی اطلاعات دانست و بیان داشت: براساس قانون مرکز آمار ایران در مراجع حقوق و مالیاتی اجازه استناد به اطلاعات فردی نداریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در طول سال‌های گذشته خوشبختانه حتی یک‌ نفر بر مبنای اطلاعات این سازمان شکایتی در مراجع قضایی نداشته است.

وی عنوان داشت: در چهارمحال و بختیاری فعالیت‌های خوبی در زمینه آمار انجام شده که در پنج سال آینده به نتایج خوبی خواهیم رسید.

وفایی اظهار کرد: نظام آماری مدرن نظامی بوده که قوانین و ساختارآن مدرن است و ساختارهای غیرمدرن (سنتی) نمی تواند به آن جواب دهد.

وی ادامه داد: این ساختار باید هماهنگ و یکپارچه باشد، زیرا نمی توان به صورت جزیره‌ای عمل کرد و برای رسیدن به سوی مدرن شدن باید مراقبت و حمایت برای اجرای قوانین صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز