خبرگزاری کار ایران

گیلان مهمترین پایگاه توریسم خوراک ایران است

گردشگری غذا خلاقانه ترین راه جذب گردشگر در گیلان/ غذاهای محلی درگاه انتقال فرهنگ است

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۵۹۴

مدیرکل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان، گیلان را از مهمترین پایگاه های توریسم خوراک ایران خواند .

به گزارش ایلنا از ر شت، رضا علیزاده با بیان اینکه گردشگری غذا امروز یکی از خلاقانه ترین راهکارهای جذب گردشگر در کنار دیگر جاذبه‌ ها به شمار می‌ رود و خوردن خوراک بومی و محلی در واقع درگاهی برای شناختن فرهنگ و تاریخ مناطق مختلف محسوب می شود،به جایگاه تغذیه بومی مناطق در شناساندن و انتقال فرهنگ جامعه و کشور اشاره کرد.

وی بازگشت به طبیعت و اصالت فردی و اجتماعی در دنیای مدرن امروز را یک مهم قلمداد کرد و گفت:گردشگری خوراک در واقع تلاشی برای احیای فرهنگ نیاکان است.

این مسئول گیلان را از مهمترین پایگاه های توریسم خوراک ایران خواند و افزود:گیلان از دیرباز به تنوع و کثرت خوراک و چاشنی ها شهرت داشته و گواه این ادعا ثبت شهر رشت مرکز این استان در یونسکو بعنوان شهر خلاق خوراک می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در تشریح رویدادهای فرهنگی صورت گرفته در گیلان برای توسعه گردشگری خوراک،به برگزاری جشنواره های بومی محلی نقاط مختلف استان و پخت انواع نان،خوراک و چاشنی های محلی در قالب این مراسم اشاره کرد و گفت:تشویق خانواده ها به استفاده از غذاهای سنتی و محلی هدف از برگزاری جشنواره های غذا بوده و نقش مهمی در نشان دادن فرهنگ و سنن غذایی،خلاقیت در سفره آرایی و ابتکارهای آشپزی در مناطق مختلف دارد.

وی تصریح کرد:در کنار برپایی جشنواره‌ها می‌توان به برگزاری همایش‌های تخصصی در این زمینه نیز اشاره کرد زیرا مدیران گردشگری در این نوع از برنامه ها می‌توانند از دستاوردهای علمی حاصل از پژوهش ها به عنوان چراغ راهی برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از مزیت‌های گردشگری خوراک بهره گیرند و درآمدزایی پایدار را رقم زنند.

علیزاده بر فرهنگسازی در زمینه ترویج غذاهای سنتی و استفاده از آنها در رستوران ها تاکید کرد و گفت:غذا علاوه بر تامین نیازهای جسمی می توانند تاثیر مهمی بر روح و روان افراد داشته باشند؛از این رو در ارزیابی کمی و کیفی رستوران های استان گیلان طبخ خوراک محلی در اولویت قرار دارد.

وی بر سرمایه گذاری روی «گردشگری غذا» نیز تاکید کرد و افزود:گیلان در این زمینه توفیقات زیادی دارد زیرا گردشگرانی که این استان را بعنوان مقصد سفر خود انتتخاب می کنند به دلیل ظاهر زیبا،طعم متفاوت و مواد اولیه طبیعی نسبت به سفارش غذاهای محلی گیلان اقدام می کنند و علاوه بر لذت از سفر برای خود،رونق اقتصادی و اشتغال را برای استان به ارمغان می آورند.

این مسئول نظارت بر کیفیت خدمات ارائه شده در حوزه گردشگری خوراک را یک ضرورت قلمداد کرد و گفت:در جهت تحقق این ضرورت بازرسان اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان به همراه بازرسانی از ادارات بازرگانی،بهداشت،اماکن و تعزیرات به صورت مستمر از تاسیسات پذیرایی استان بازدید می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در پایان خاطرنشان کرد:دست‌اندرکاران گردشگری کشورمان نیز برای افزایش شمار گردشگران ورودی و حفظ آنان که مهم‌ترین هدف صنعت گردشگری هر کشوری است،باید به مقوله حفظ اصالت خوراک‌های ملل توجه کرده و در این زمینه نظارت بیشتری بر عملکرد رستوران‌های عرضه‌کننده این نوع غذاها اعمال کنند تا از این طریق شاهد فعالیت هرچه بیشتر رستوران‌هایی با طعم واقعی و اصیل خوراک‌های ملل باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز