خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان خبر داد:

اتصال هلسینکی‌ فنلاند به راه‌آهن بین‌المللی ایران/ پیوند ریلی آستارا به اروپا پس از 50 سال

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۴۷۷

استاندار گیلان گفت: «هلسینکی» پایتخت فنلاند در اروپا با خط آهن بین المللی آستارا – آستارا به جمهوری اسلامی ایران متصل می شود.

به گزارش ایلنا از آستارا، محمد علی نجفی در آیین تکریم از فرماندار پیشین و معارفه فرماندار جدید تالش که در سالن کوثر فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: 26 دی در تقویم به عنوان روز نمایان شدن عزت و استقلال کشور و پاره شدن قفل ها و زنجیرهای تحریم نامگذاری شده است.

وی ضمن تبریک این روز مهم، به تشریح دستاوردهای برجام پرداخت و افزود: موفقیت برجام متعلق به حزب و جناح خاصی نیست، بلکه متعلق به عموم ملت ایران است.

نجفی به اولویت دولت در بهره مندی از تذکرات مقام معظم رهبری در همه امور اشاره کرد و با تأکید بر اینکه در برجام تثبیت حقوق مسلم هسته ای ملت ایران تحقق پیدا کرد، افزود: در روزی که  همه دشمنان به خصوص صهیونیسم و امپریالیسم با حربه های خود دنیا را بر علیه ایران عزیز منسجم و بحث ایران هراسی را ایجاد کرده بودند، برجام همه فرصت ها را از آنان گرفت و در حال حاضر هیچ کشوری جرأت نمی کند به تنهایی با آن مخالفت کند.

وی از اعتقاد 1 + 5 به برجام و پذیرفتن آن به عنوان یک قرارداد و معاهده بین المللی سخن گفت و تأکید کرد: اکنون در شرایطی قرار داریم که کسی حق ندارد با آن مخالفت کند و یا آن توافق را بر هم بزند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه نتایج مثبت برجام را در لغو مسایل مالی و تحریم های بانکی، سرمایه گذاری، نفت، گاز، کشتیرانی، ترانزیت و سایر مسایل نیز شاهد هستیم، یادآور شد: از سال 2008 ایران در اوپک حرفی برای گفتن نداشت و برای اولین بار سیاست گذاری تعیین قیمت نفت توسط وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران محقق می شود، زیرا که تولید ما به 4 میلیون بشکه رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه حدود 10 سال بود که با کشور همسایه جمهوری آذربایجان کمیسیون مشترک برگزار نمی‌شد، عنوان کرد: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید سومین کمیسیون مشترک را برگزار کرده‌ایم و علاوه بر این با کشور روسیه مشکلات اقتصادی را به حداقل رسانده ایم.

وی از سرمایه گذاری 24 کشور دنیا در گیلان که اکثریت آنها اروپایی هستند، سخن گفت و افزود: نام کشورهای نروژ، آلمان، سوئیس، چین، ترکیه، فرانسه و سایر کشورهای همسایه در لیست سرمایه گذاران دیده می شود.

محمدعلی نجفی، حجم تجارت خارجی یکسال گذشته استان گیلان را دارای رشد 130 درصدی برشمرد و خاطر نشان کرد: ترانزیت ورودی و خروجی کالا از گمرکات استان 66 درصد رشد داشته و مبلغ آن از 54 میلیون دلار به 90 میلیون دلار ارتقا یافته است.

وی از اعلام آمادگی کشورهای همسایه در سرمایه گذاری جهت احداث راه آهن رشت – آستارا، خبر داد و توضیح داد: دو کشور روسیه و آذربایجان برای سرمایه گذاری 500 میلیون یورویی اعلام آمادگی کرده‌اند که مسیر شمال - جنوب (نوستراک) را به هم متصل می کند.

استاندار گیلان آغاز عملیات احداث خط‌آهن بین‌المللی آستارا – آستارا را دستاوردی بسیار مهم در صنعت ریلی کشور برشمرد و با بیان اینکه «هلسینکی» پایتخت کشور فنلاند در اروپا با این خط‌آهن به جمهوری اسلامی ایران وصل می‌شود، افزود: پس از 50 سال، راه آهن سراسری شوروی سابق که به هلسینکی وصل شده بود، به آستارای ایران هم متصل می شود.

وی نداشتن فناوری تولید هواپیما را مشکل بسیاری از کشورهای جهان برشمرد و افزود: پس از 41 سال قرارداد بزرگی برای خرید هواپیما منعقد شد که نوع تنظیم مفاد پرداخت آن از راه درآمد جابجایی مسافران، بسیار منحصر به فرد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز