خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تخریب و دوباره‌سازی«مهدیه عابدزاده اشتباه است/ بنای نو شده ارزشی ندارد

asdasd
کد خبر : ۴۴۳۴۹۷

رئیس دانشکده مرمت آثار و بناهای تاریخی دانشگاه هنر اصفهان تخریب و دوباره‌سازی بنای ارزشمند و تاریخی «مهدیه عابدزاده» مشهد را اقدامی کاملا اشتباه خواند و گفت: این بنا می‌تواند با همین شرایط کنونی مرمت شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا،«مهدیه عابدزاده» از جمله بناهای ارزشمند و تاریخی شهر مشهد است که در زمان ملی شدن صنعت نفت یکی از پایگاه‌های این نهضت بوده و در زمان انقلاب اسلامی نیز از مراکز مهم جمع شدن انقلابیون به حساب می‌آمده‌ است.

سال گذشته این بنا دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی شد و اکنون تصمیم مالکان و مسئولان میراث فرهنگی این است که این بنای تاریخی را کاملا تخریب و دوباره بسازند، در حالی که چنین رویکردی در حفاظت بناهای تاریخی غیرمعمول است.

شهریار ناسخیان (رئیس دانشکده مرمت دانشگاه هنر اصفهان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر روح تاریخی که بر این بنا حاکم است، گفت: این خانه برای دوره پهلوی است و مربوط به میراث مدرن ماست و کمیته دوکومومو (نهاد بین‌المللی مستندنگاری و حفاظت از آثار معماری مدرن و معاصر) بر حفظ و نگهداری و مرمت این گونه آثار حساس است و از دیدگاه جهانی این آثار واجد ارزش است.

وی ادامه داد: این بنا به عنوان اولین مهدیه ایران و اتفاقاتی که در طول نهضت ملی شدن  صنعت نفت در آن افتاده، مهم است و برای کشور ما ارزشمند است و همچنین تخریب آن خلاف منشورهای بین‌المللی، قوانین و نگاه جهانی به میراث فرهنگی است.

رئیس‌دانشکده مرمت دانشگاه هنر اصفهان تاکید کرد: این بنا باید با همین شرایط مرمت و باز زنده‌سازی شود و هر حرکتی در زمینه تخریب این بنا و دوباره‌سازی آن اشتباه و هر توجیهی برای این کار بهانه است و چنین کاری از نظر نگاه حفاظتی و مرمتی درست نیست.

ناسخیان در پاسخ به اینکه آیا امکان مرمت این بنا وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: این بنا کاملا قابل مرمت و قابل برگشت است و هر یک سانتی‌متر از این بنا که حفظ شود، یک ارزش محسوب می‌شود، در حالی که نو شدن آن به هیچ عنوان ارزشمند نیست و همچنین مشخص نیست که با دوباره‌سازی آن چه بلایی به سر بنا بیاید.

این متخصص مرمت بناها و آثار تاریخی افزود: دوباره‌سازی یک بنا اصلا برای این گونه موارد نیست و در زمانی چنین کاری انجام می شود که بمبی در یک بنا منفجر شده یا سیل و زلزله 100 درصد بنا را تخریب کرده باشد، اما بنایی که اکنون موجود و در دست ما است را  نباید با دست خود خراب کنیم، چرا که این کار خلاف عقل و قوانین بین‌المللی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز