خبرگزاری کار ایران

در پی خسارت زیست‌محیطی صورت گرفت؛

برآورد 100 میلیارد ریال برای خسارت نشت نفت خام در منطقه گندمکار

کارشناسان خسارت اولیه زیست محیطی نشت نفت خام در منطقه گندمکار از توابع چهارمحال و بختیاری را 100 میلیارد ریال برآورد کردند .

به گزارش ایلنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: میزان خسارت اولیه زیست برآورد خسارت اولیه زیست محیطی نشت نفت خام در منطقه گندمکار محیطی ناشی از نشت نفت خام در منطقه گندمکار و سرخون شهرستان اردل در این استان را 100 میلیارد ریال است.

شهرام احمدی افزود :گروه‌های زیست محیطی برای برآورد خسارت نهایی به منطقه اعزام شده‌اند.

وی گفت: با توجه به این که منطقه جنگلی حفاظت شده «هلن» در این منطقه قرار دارد، خسارت زیست محیطی منطقه از جمله آب، خاک و رودخانه و همچنین تنوع گیاهی و جانوری این خطه باید با دقت بررسی شود.

احمدی از پیگیری قضایی و قانونی به این مساله خبر داد و افزود: از زمان شکستن خط انتقال نفت خام در این منطقه، نیروهای اجرایی کاهش آسیب به منطقه اعزام شده‌اند.

وی گفت: با هماهنگی شرکت نفت نیز حوضچه‌هایی برای جمع آوری نفت جاری در منطقه و بازگشت به تلمبه‌خانه ایجاد شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به قرار دادن مواد جاذب نفت در مسیر شکستگی خط انتقال نفت و همچنین در مسیر و حاشیه رودخانه سرخون گفت: پیش از این نیز چندین مورد تذکر به شرکت نفت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده است.

 احمدی گفت: چندین پرونده آلودگی زیست محیطی در این خصوص تشکیل شده است.

بنابر اعلام خبرگزاری صداو سیما، از زمان شکستن خط انتقال نفت خام در این منطقه، نیروهای اجرایی کاهش آسیب به منطقه اعزام شده‌اند.

وی به انعقاد تفاهم نامه بین وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه رفع خسارت این منطقه خبر داد و گفت: این منطقه به دلیل نشت نفت در چندین مورد، اکوسیستمی شکننده و حساس پیدا کرده و براساس این تفاهم نامه شرکت نفت موظف است با برنامه‌ریزی از بروز خسارت‌های بعدی جلوگیری کند.

خط لوله 435کیلومتری انتقال نفت خام مارون – اصفهان با انتقال روزانه بیش از 500میلیون بشکه نفت خام یکی از مهمترین خطوط انتقال نفت خام کشور است که با تامین خوراک پالایشگاه اصفهان و بخشی از خوراک پالایشگاه‌های تهران و تبریز، نقش مهمی در تامین سوخت مورد نیاز کشور ایفا می‌کند.

این خط لوله چند روز پیش به دلیل بارش باران و رانش زمین در منطقه سرخون از توابع شهرستان اردل شکست و آب رودخانه سرخون، مزارع پرورش ماهی و خاک منطقه به نفت خام آلوده شد.

خط لوله مارون- اصفهان به دلیل عبور از ناهمواری‌های رشته ‌کوه زاگرس، رودخانه‌ها و دریاچه سد کارون سه و چهار، از مسیرهای سخت‌ گذر برای انتقال نفت خام کشور است.

کد خبر : ۴۳۶۷۶۳