خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان:

برای تبدیل بنزین پاک به یورو ۴ باید مشکل بخش آرماتیک در پالایشگاه اصفهان حل شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۸۵۸

درتولید گازوئیل یورو ۴ در پالایشگاه اصفهان با مشکل مواجه هستیم، پروژه مربوط به تولید گازوئیل تنها ۱۸ درصد پیشرفت داشته و به دلیل مشکلات زیست محیطی از ما شکایت شده است و ما محکوم شده‌ایم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان گفت: براساس پیش‌بینی‌های گذشته، هزینه تولید بنزین یورو ۴ دراستان اصفهان ۲۴۰ میلیون یورو تخمین زده شده بود، که در عمل با رقم ۱۹۰ میلیون یورو به صورت ارزی و ۱۵۹ میلیارد تومان معادل حدود ۴۰ میلیون یورو با مقداری تأخیر و در طول پنج سال انجام شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، لطفعلی چاوشی، با اشاره به اینکه در بحثاستانداردسازی، بنزین یورو ۴ در برخی از پالایشگاه‌ها مانند پالایشگاه اراک زود‌تر از اصفهان تولید شد و هدف عمده از اجرای این طرح تولید بر اساس استانداردهای روز دنیا به ویژه از جنبه‌های زیست محیطی است، ادامه داد: هدف عمده این طرح سازگاری با محیط زیست و دستیابی به استانداردهای ۲۰۰۵ است که سودآوری، حذف نفت کوره و جایگزینی آن با بنزین مرغوب و کاهش مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌ها را به دنبال دارد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان با بیان اینکه بحثتوسعه دراین پروژه‌ها مطرح نیست، گفت: ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه تصفیه می‌کنیم. ظرفیت نهایی پالایشگاه بر روی ۳۶۰ هزار بشکه تثبیت شده است، اما محصولات مرغوب و با کیفیت‌تر تولید می‌شود.

چاوشی با اشاره به پروژه بهینه سازی که به طور کامل اجرا شده است، اظهار کرد: این پروژه برای یورو کردن مجموعه بنزین پالایشگاه است که قبل از اجرای پروژه ۱۰ الی ۱۱ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می‌شد که پس از اجرای بهینه سازی نیز همین مقدار با کیفیت و مرغوب‌تر خواهد سوخت.

وی به راهی برای بهبود کیفیت بنزین اشاره و تصریح کرد: می‌توانیم بنزین پاک بسیار نزدیک به یورو ۴ که پالایشگاه اصفهان تولید می‌کند را توزیع کنیم. برای تبدیل بنزین پاک به یورو ۴، تنها در بخش آرماتیک مشکل داریم.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های سختی که بر روی بنزین گذاشته شده از سال ۹۳ به بعد بوده است، گفت: در استاندارد یورو ۲ هیچ محدودیتی روی آرماتیک وجود نداشت و فقط بنزن باید حداکثر پنج درصد می‌بود. از یورو ۳ به بعد میزان آرماتیک را محدود کردند.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان ادامه داد: سه واحد NHD و CCR و ISO در مهرماه سال ۱۳۹۲ کامل شد. واحد‌های اول و دوم بنزین با کیفیت نزدیک به بنزین یورو ۴ تولید می‌کنند. واحد سوم(ISO) به دلیل مشکلات کاتالیستی به طور کامل به بهره برداری نرسیده است و نمی‌توان با آن به استاندارد یورو ۴ دست یافت.

وی افزود: با قول‌های داده شده قرار است تا پایان سال جاری کاتالیست تأمین شود. از حدود دو سال پیش پروژه‌هایی در داخل کشور تعریف و مطالعات کاتالیستی انجام شد و در ‌‌نهایت کار آزمایشگاهی و پایلوت جواب مناسب داد. با این کار واحد‌ها از نظر کاتالیست تأمین می‌شوند و همچنین می‌توان تحریم‌ها را دور زد.

چاوشی گفت: پروژه تولید بنزین یورو ۴ پنج سال به طول انجامیده و حدود یک هزار و ۶۰۰ نفر روز را درگیر کرده است و حدود ۵۰۰ نفر در آن به صورت مستقیم اشتغال داشته‌اند.

وی به ویژگی‌های این پروژه اشاره کرد و افزود: تمام خدمات مهندسی تفصیلی و عملیات اجرایی توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است و در این پروژه از جدید‌ترین سیستم‌های کنترل و تجهیزات دوار بهره‌گیری شده است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان اضافه کرد: عمده‌ترین و حساسترین تجهیزات خریداری شده از شرکت‌های خارج از کشور، کمپرسور‌ها بودند که در راه اندازی آن مشکل داشتیم، چرا که آن شرکت‌ها هیچگونه اطلاعاتی در خصوص نصب و راه اندازی و استفاده از آن در اختیار ما قرار ندادند، اما با وجود متخصصان داخلی توانستیم آن را راه اندازی کنیم؛ کوره‌ها، پمپ‌ها، رآکتور‌ها از خارج از کشور تأمین شد.

چاوشی با بیان اینکه اصفهان با تولید ۳۷۵ هزار بشکه نفت در روز، در رتبه دوم کشور قرار دارد، اظهار کرد: بنزینی با ارزش دو تا دو و نیم میلیون یورو در روز در حد یورو ۴ تولید کرده‌ایم که در سطح شهر توزیع شده است.

وی به مشخصه‌های بنزین یورو ۴ تولیدی در اصفهان اشاره کرد و گفت: اوکتان بنزین تولیدی در اصفهان ۹۱-۹۲ است. میزان گوگرد موجود در بنزین اصفهان ۲۰ppm، بنزن هشت دهم، آرماتیک زیر ۳۰ درصد و اولفینی یک درصد است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان به پروژه تولید گازوییل با استاندارد یورو ۴ اشاره کرد و گفت: از ۲۰ میلیون گازوئیل تولیدی، دو میلیون به استاندارد یورو ۴ تبدیل شد و ۱۸ میلیون لیتر دیگر باقی است که باید با اجرای پروژه‌ها تمام گازوییل تولیدی را به استاندارد یورو ۴ تبدیل کرد.

چاوشی با بیان اینکه در بحثتولید گازوئیل یورو ۴ با مشکل مواجه هستیم، اضافه کرد: پروژه مربوط به تولید گازوئیل تنها ۱۸ درصد پیشرفت داشته و به دلیل مشکلات زیست محیطی از ما شکایت شده است و ما محکوم شده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز