خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان:

بخش اعظمی از هزینه‌های سنگین گردشگرپذیری گیلان برعهده شهرداری‌هاست

استاندار گیلان با اشاره به میزبانی گیلان از بیش از ۲۵ میلیون نفر گردشگر در طول سال گفت: بخش اعظمی از هزینه‌های سنگین گردشگرپذیری گیلان برعهده شهرداری‌ها است.

به گزارش ایلنا از رشت، محمدعلی نجفی در نخستین روز از سومین نشست تخصصی مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور که در رشت در حال برگزاری است با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شهرها و روستاهای گیلان اظهار کرد: با وجود اینکه جمعیت استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است اما در طول سال میزبان ۲۵ تا ۳۰ میلیون گردشگر و مسافر است که این امر باعث شده هزینه‌های متعددی را بر شهرها و روستاهای استان تحمیل کند.

وی با بیان اینکه مردم گیلان همواره میهمان‌نوازان خوبی برای مسافران بوده‌اند؛ افزود: با وجود فرصتی که از حضور گردشگری در گیلان مهیا می‌شود اما ساماندهی پسماند جمعیت ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر در طول سال به همراه بار سنگین ترافیکی که در شهرهای استان به وجود می‌آید، به تنهایی از عهده استان برنمی‌آید.

استاندار گیلان مسئولیت شهرداری‌ها در سراسر استان برای ساماندهی امور و ارائه خدمات به گردشگران و شهروندان را بسیار سنگین دانست و گفت: باید نگاه دولت در همه زمینه‌ها نسبت به استان گیلان با میزبانی از جمعیت بالای گردشگران متفاوت از سایر استان‌ها باشد.

وی به هزینه‌های مدیریت پسماند در سطح استان اشاره و اظهار کرد: با وجود مدیریت ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر جمعیت در طول سال، سهم گیلان در همه بخش‌ها به اندازه دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت گیلان دیده می‌شود درحالیکه ساماندهی پسماند تنها در شهری مثل رشت با مشکلات بسیاری مواجه است.

نجفی با بیان اینکه طی دولت یازدهم، استان گیلان در بسیاری از شاخص‌ها از رشد و پیشرفت برخوردار شده است افزود: تقلیل نرخ بیکاری طی سه سال اخیر، همسایگی گیلان با چهار کشور و همینطور برخورداری از تنها منطقه آزاد شمال کشور سبب شده که این استان از ظرفیت‌های بسیاری برای جلب سرمایه‌گذاران برخوردار باشد.

وی تاکید کرد: همه شهرداران باید نسبت به جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انگیزه‌های لازم را داشته باشند زیرا منابع دولت برای کمک به شهرداری‌ها محدود است.

استاندار گیلان نسبت به استخدام‌های غیرضروری و به دور از تخصص در شهرداری‌ها هشدار داد و گفت: لازم است که هر شهردار با ورود به شهرداری و قبول مسئولیت، نیروهای متعددی را در شهرداری جذب کند و همواره باید تخصص و تدبر را در راس و اولویت قرار دهند تا مشکلی برای شهرداران و شوراهای بعدی به وجود نیاید.

نجفی همچنین خواستار در جریان قرار گرفتن همه استانداری‌ها از تصمیمات و لوایح پیشنهادی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور شد تا همکاری‌های لازم برای جلب نظر نمایندگان مجلس در سطح استان‌ها صورت گیرد.

کد خبر : ۴۳۵۹۰۵