خبرگزاری کار ایران

استاندار ایلام مطرح کرد:

تردد زائران در مرز مهران و زرباطیه روان است

استاندار ایلام با اشاره به حجم بالای تردد زائران از مرز مهران گفت: هم اکنون تردد زائران اربعین حسینی در 2 سوی مرز بین‌المللی مهران و زرباطیه در عراق به صورت روان و عادی و با سهولت در حال انجام است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری ایلام، محمدرضا مروارید در پایانه مرزی مهران با بیان اینکه توقف تردد زائران و تکمیل ظرفیت مرز مهران صحت ندارد، اظهار کرد: هم اکنون روند خروج زائران از مرز مهران به صورت منظم و آرام جریان دارد و مشکلی در این ارتباط نداریم.

وی با اشاره به بازدید هوایی‌اش از مرز مهران و زرباطیه عراق یادآور شد: در خاک عراق نیز برای تردد زائران مشکلی وجود ندارد و تردد به سهولت و آرامی در جریان است و اتوبوس و کامیون به اندازه کافی برای جابجایی زائران در مرز زرباطیه مستقر شده است.

استاندار ایلام افزود: ظرفیت برای پارک خودروها در شهر و حومه مهران به اندازه کافی وجود دارد و پارک خودرو در پارکینگ بزرگ اربعین به مساحت 80 هکتار از امروز آغاز شده است.

مروارید تاکید کرد: این پارکینگ بزرگ‌ترین پارکینگ خودرو زائران اربعین در مهران است و ظرفیت پارک 35 هزار دستگاه خودرو را دارد.

وی در خصوص لغو عوارض خروج از کشور در مرز بین المللی مهران گفت: با توجه به ازدحام جمعیت دریافت عوارض خروج از کشور از زائران در مرز مهران با صلاحدید مسئولان ارشد کشور لغو شده است.

استاندار ایلام با اشاره به بستر سازی و ایجاد امکانات در پایانه مرزی مهران گفت: گیت‌های گذرنامه مستقر در این پایانه آمادگی انجام مراحل خروج 150 هزار زائر در شبانه روز را دارند و البته در شرایطی امکان افزایش این تعداد زائر به 200 هزار نفر نیز وجود دارد.

وی در خصوص تردد زائران از این مرز افزود: بیش از 650 هزار زائر از ابتدای ماه صفر تاکنون از این مرز تردد کرده‌اند که از این میزان حدود 200 هزار نفر مربوط به روزهای جمعه و شنبه است.

استاندار ایلام همچنین در خصوص شایعه تعطیلی مدارس مهران خاطر نشان کرد: فعالیت مدارس مهران تا روز چهارشنبه این هفته به صورت عادی جریان دارد ولی روز شنبه مدارس این شهر تعطیل خواهد بود.

روز گذشته اخباری مبنی بر تکمیل شدن ظرفیت مرز بین‌المللی مهران برای عزیمت زائران به عتبات عالیات و غیر ممکن شدن تردد از مرز مهران منتشر شد که استاندار ایلام این خبر را تکذیب کرد.

 مرز بین المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی ایلام مهم‌ترین کانون تردد زائران اربعین حسینی به عتبات عالیات است و به دلیل نزدیکی به عتبات عالیات و کربلای معلی بسیار مورد توجه زائران قرار دارد و بیشترین حجم تردد زوار از این مرز انجام می شود.

تردد زائران 17 استان کشور از مرز بین‌المللی مهران برای اربعین امسال برنامه‌ریزی شده است.

مسئولان سازمان حج و زیارت اعلام کردند، تاکنون بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر از طریق سامانه سماح برای دریافت ویزای عراق ثبت نام کرده‌اند.

 امکان تردد 150 هزار زائر از مرز مهران فراهم است
استاندار ایلام با اشاره به بستر سازی و ایجاد امکانات در پایانه مرزی مهران گفت: گیت‌های گذرنامه مستقر در این پایانه آمادگی انجام مراحل خروج 150 هزار زائر در شبانه روز را دارند.

محمدرضا مروارید اظهار کرد: البته در شرایطی امکان افزایش این تعداد زائر به 200 هزار نفر نیز وجود دارد.

وی در خصوص تردد زائران از این مرز افزود: بیش از 650 هزار زائر از ابتدای ماه صفر تاکنون از این مرز تردد کرده‌اند که از این میزان حدود 200 هزار نفر مربوط به روزهای جمعه و شنبه است.

مروارید با بیان اینکه از صبح امروز تا ساعت 18 عصر 100 هزار زائر از مرز مهران برای شرکت در مراسم اربعین حسینی وارد عراق شدند، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود این تعداد تا ساعت 12 امشب به 120 هزار نفر برسد.

استاندار ایلام یادآور شد: هم اکنون تردد زائران در مسیر رفت و برگشت از مرز مهران به سهولت در جریان است و تنها در ساعات ابتدایی روز با توجه به حجم بالای جمعیت، تردد با کندی انجام شد.

وی تاکید کرد: مسئولان عراقی پیش بینی صدور سه میلیون ویزا را در ایام اربعین برای زائران ایرانی کرده‌اند که در این صورت 2 میلیون زائر از مرز مهران تردد خواهند کرد.

وی گفت: با توجه به کوتاهی مسیر مهران به مرکز کشور پیش‌بینی می‌شود در زمان بازگشت 2 میلیون و 500 هزار زائر مرز مهران را انتخاب کنند.
جاده ایلام - مهران باز و ترافیک روان است
رئیس پلیس راه ایلام با اشاره به اینکه ترافیک در مسیر ایلام- مهران روان است از رانندگان خواست با صبر و حوصله و احتیاط و توجه به علائم هشدار دهنده در این مسیر رانندگی کنند.

سرهنگ محسن ناصری با بیان اینکه هیچ اعمال محدودیت ترافیکی در جاده ایلام- مهران نداشته‌ایم، اظهار کرد: هم اکنون تردد خودروهای زائران حسینی در این جاده با سهولت در حال انجام است و ترافیک کاملا روان و تردد خودرورها بدون مشکل انجام می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت جاده‌های ارتباطی استان ایلام و لزوم احتیاط در هنگام تردد در این جاده‌ها افزود: با توجه به 2 طرفه بودن جاده‌ها و توپوگرافی خشن راه‌ها، رانندگان وسایل نقلیه بویژه افراد غیر بومی که آشنایی با وضعیت جاده‌های استان ندارند از سبقت، سرعت بالا و انحراف به چپ خودداری کنند.

رئیس پلیس راه ایلام با اشاره به استقرار بیش از 100 گشت ترافیکی پلیس راه در ایام اربعین در جاده‌های این استان، از زائران خواست که در صورت امکان از وسایل نقلیه عمومی برای این سفر استفاده کنند.

سرهنگ ناصری به ممنوع بودن تردد خودروهای سنگین از اواخر هفته گذشته در جاده ایلام - مهران اشاره کرد و گفت: این ممنوعیت تردد شامل خودروهای حامل مواد غذایی و کمک‌های اهدای مردم به موکب‌های مستقر در مسیر تردد زائران اربعین در کشور عراق و مرز مهران و همچنین تانکرهای حامل سوخت نمی‌شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم با تلاش ماموران پلیس راه و همکاری زائران اربعین حسینی با توجه به اینکه هر لحظه شاهد افزایش تردد زیادی در این ایام در جاده‌های ارتباطی استان ایلام هستیم، شاهد هیچگونه سانحه دلخراش رانندگی نباشیم.

سردار حسن کرمی فرمانده یگان ویژه امداد ناجا روز گذشته در گفت و گو با یکی از خبرگزاری‌ها در مرز مهران گفته بود، ظرفیت این مرز بین المللی برای عزیمت زائران به عتبات عالیات تکمیل شده است و بر این اساس مجبور به اعمال برخی محدودیت‌های ترافیکی در جاده ایلام - مهران شدیم.

وی در ادامه گفته بود: امکان تردد وسایل نقلیه شخصی از این مسیر وجود ندارد و فقط خودروهای امدادی و عمومی حق تردد در این جاده را دارند.

کد خبر : ۴۲۸۴۹۸