خبرگزاری کار ایران

باحضور معاون رئیس جمهور؛

مشکلات زنان استان مرکزی بررسی شد

در نشستی با حضور معاون رئیس‌جمهور مشکلات زنان استان مرکزی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، در نشستی که بانوان استان مرکزی با شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در استانداری مرکزی داشتند، مسائل و مشکلات زنان استان مطرح و از معاون رئیس جمهور خواستار رسیدگی دولت تدبیر و امید در جهت برطرف کردن این مسائل و مشکلات شدند.

امکانات رفاهی زنان شهر اراک با وضع اسفناکی روبه‌رو است
بهادری، عضو شورای اسلامی شهر اراک در این خصوص گفت: سیاست گذاری‌هایی را که دولت در بخش امور زنان و خانواده انجام می‌دهد باید در یک شبکه معنادار و به هم متصل صورت گیرد تا بتوانیم نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص دهیم.

در مباحث زنان و خانواده مسئولان نگاه انتزاعی دارند ما باید وارد سیستم شبکه‌ایی بودن و فهم شبکه‌ای‌ در نظام مند بودن امور زنان شویم.

وی افزود: متاسفانه امکانات رفاهی زنان شهر اراک با وضع اسفناکی روبه‌رو است و ما از حداقل تجهیزات برخوردار هستیم به عنوان مثال مشکلاتی که در ارتباط با بیمارستان طالقانی اراک وجود دارد این بیمارستان حدود 40 سال پیش ساخته است که برای برطرف کردن آن نیاز به اعتبارات ویژه‌ایی داریم. 

بهادری ادامه داد: در بخش ناباروری شهر اراک با کمبود تجهیزات گسترده‌ایی مواجه است که نیاز به توسعه بیشتری در این خصوص دارد، در بحث امکانات رفاهی و تفریحی، مجتمعی را در دست کار است که قسمت‌های اصلی ساخت آن انجام شده اما برای اتمام آن نیاز به اعتبار بیشتری است.

وی افزود: ارجاع با اجرا متفاوت است؛ بنده یک عضو اجرایی هستم. سئوال من این است که این برنامه‌ریزی‌ها چگونه باید انجام گیرد؟

از زنان سرپرست خانوار هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود
بهاروندی، نماینده زنان خانه احزاب و گروهای سیاسی استان مرکزی گفت: با ایجاد موج سوم که همان فناوری و اطلاعات است می‌توان به حضور پررنگ زنان در همه زمینه‌ها اشاره کرد. 

با این وجود ما با مشکلات خرد و کلان بسیاری مواجه هستیم مشکلاتی در مباحث فرهنگی، ورزشی و تفریحی زنان از قبیل کمبود مکان ورزشی به ویژه در شهرستان‌ها که بیشتر و چشمگیرتر است و حتی گاهی ورزش‌های مورد علاقه بانوان اصلا وجود ندارد. 

وی افزود: در حوزه اقتصاد و بازرگانی، زنان بسیار موفقی وجود دارد که اکثر آنها چهره‌های موفق بین‌المللی هستند. پیشنهاد بنده این است که با فراهم آوردن صندوق حمایت مالی و ایجاد معافیت‌ها‌ی خاص از حضور آنها در این زمینه استقبال بهتری به عمل آید.
 
بهاروندی گفت: توجه به آموزش ویژه خانواده‌ها برای تربیت کودکان زیر 7 سال که بنیاد توسعه انسانی است، آموزش رفتارهای جنسی کودکان برای جلوگیری از بروز مشکلاتی چون تجاوز و به خطر افتادن سلامت روح و روان این کودکان و نوجوانان بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در بحث سیاسی هم امیدواریم نظرات بانوان در تصمیم گیری‌ها را بیشتر مورد استفاده قرار دهند.

پتانسیل بالایی در زنان صنعتگر و بازرگان استان مرکزی وجو دارد
نجفی‌زاده، عضو کانون زنان اقتصاد وبازرگانی در این خصوص گفت: یکی از شاخص‌ها و مولفه‌های توسعه در کشورهای پیشرفته حمایت از زنان فعال و کارآفرین در امور اقتصادی است.

زنان استان مرکزی از پتانسیل بالایی در امور کشاورزی، صنعتی و خدماتی برخوردار هستند.

زنان بازرگان و صنعتگری که با وجود فشارهای تورم باز هم توانستند به صورت پررنگ در جبهه پایداری و اقتصاد مقاومتی فعالیت کنند.

وی افزود: مشکلاتی بر سر راه وجود دارد از جمله عدم حمایت دولت از وزارت خانه‌های ذیربط، بالغ بر 15 زن کارخانه دار در استان مرکزی وجود دارد که به صورت چشمگیر در زنجیره تولید و تجارت فعالیت می‌کنند اما متاسفانه در تامین نقدینگی و مشکلات مربوط به ضمانت نامه بانکی با مشکل مواجه می‌شوند.

نجفی‌زاده گفت: عدم وجود آموزش‌های لازم در جهت ارتقای دانش کسب و کار بین‌المللی و مسائل اقتصادی که در این راستا نیاز به آموزش‌های سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده برای زنان کار آفرین در محیط کسب و کار داریم.

برای ارزیابی وضعیت زنان امروز باید یاد روزهای گذشته در دولت‌های قبل باشیم
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست زنان فرهیخته استان مرکزی در پاسخ به مشکلات زنان استان گفت: زمانی که دولت تدبیر و امید در راس کار قرار گرفت و شروع به کار کرد وضعیت زنان در ابعاد مختلف وضعیت مطلوبی نداشت.

مهم‌ترین دستاورد دولت تدبیر و امید ایجاد حساسیت و جلب توجه نسبت به مسائل زنان و خانواده بوده است.

ملاوردی گفت: در 5 سال آینده شاهد تحولاتی با تعیین شاخص‌هایی برای بهبود وضعیت زنان خواهیم بود.

با تاکید مقام معظم رهبری سازمان امور اجتماعی را تشکیل داده‌ایم از مزایای تشکیل این سازمان این است که شاهد کاهش طلاق در سطح کشور خواهیم بود، دولت تدبیر و امید چهارچوب حرکت‌ها را تغییر داده است.

وی افزود: لایحه جامعی را در ارتباط با تامین‌امنیت زنان در برابر خشونت علیه آن‌ها به وجود آورده‌ایم. همچنین ایجاد توازنی بین کار زنان شاغل، تا در کنار آن مسئولیت‌های مادری، همسری و اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهند، وظیفه دولت است که این سیاست‌ها را با بررسی‌های همه جانبه در دستور کار خود داشته باشد.

وی ادامه داد: سندی را تحت عنوان حمایت اجتماعی از زنان تدوین کرده و آن را به دفتر معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده‌ایم، حمایت از زنان شاغل و خانه دار هم در این سند آورده شده است.

در پایان هدف اصلی ما ایجاد اشتغال پایدار برای دختران فارغ تحصیل و زنان سرپرست خانوار است که به زودی انجام خواهد گرفت.

کد خبر : ۴۲۲۵۱۴