خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد:

پیگرد قانونی خواننده‌های زیر زمینی توهین‌کننده به اقوام

asdasd
کد خبر : ۴۰۱۱۱۶

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با کمال تاسف بعضی گروه‌های غیر قانونی و زیرزمینی نسبت به بخشی از اقوام سروده هایی را منتشر کرده اند که از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ملت ایران محکوم بوده و از نظر قانونی تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در همایش هفته فرهنگی لرستان، علی جنتی شامگاه دوشنبه در همایش فرهنگی و اجتماعی لرستان افزود: گنجینه هایی از آئین ها و سنت ها در لرستان به هم تنیده شده است و لرستان با یادمان های بی‌بدیل خود یکی از نخستین تمدن های بشری بوده است.

وی با بیان اینکه در اثبات دیرینگی لرستان همین بس که قوم لر قبل از اینکه آریایی‌ها بیایند در دامنه زاگرس می‌زیسته‌اند، اظهار داشت: تعدد و تنوع آداب، رسوم و سنت‌های لرستان در طول‌ قرن‌ها بزرگترین داشته و میراث فرهنگی را پدید آورده است.

میراث فرهنگی لرستان مستندنگاری می شوند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تاکنون بیش از 200 آیین سنتی در لرستان شناسایی و 20 مورد آنها در فهرست میراث معنوی ثبت شده است.

وی تاکید کرد: مستندنگاری میراث فرهنگی لرستان امری ضروری است که باید به سرانجام برسد.

جنتی با بیان اینکه هزاران شگفتی، شور حماسه در هنرهای لرستان وجود دارد که مبدا پدید آوری آثار هنری است افزود: امیدواریم بستر شایسته‌ای برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر فرهنگ لری به فراتر از مرزهای ایران فراهم شود.

وی با بیان اینکه قله ها، جنگل ها و مراتع سر سبز در لرستان دنیایی از زیبایی را در این استان به تماشا گذاشته است عنوان کرد: مهمان‌نوازی، غریب نوازی و پذیرایی گرم مردم لرستان از مهمانان در طول تاریخ بی بدیل بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت مستند سازی این آئین ها و رسوم بیان داشت: به جرات می‌توان گفت که لرستان سرزمین ترانه ها است و ترانه در بطن زندگی مردمان لر جریان دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ترانه و موسیقی در زندگی، شیون، عشق، حماسه‌ها و دلاوری‌های مردم لرستان جریان دارد، ادامه داد: نوای آهنگین مادران لر در لالایی برای کودکان، مویه ها و شادی‌ها، سرودها و داستان‌ها وجود دارد و در شکل گیری شخصیت کودکان و بزرگسالان تاثیر گذار است.

جنتی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تاریخ نشان داده که قوم لر هیچگاه به سرزمین ایران خیانت نکرده و در برابر ظلم و ستم سر خود را فرو نیاورده است، گفت: قوم لر همواره با شجاعت در برابر ظلم ایستاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه لرستان به خاطر موقعیت طبیعی خود هنرمندان را به این منطقه علاقمند کرده است، اظهار داشت: بیشتر سروده‌های در وصف وطن با روحیه مردمی و حماسی لرها آمیخته شده است و ایرج رحمانپور و مرحوم رضا سقایی‌ با نوای به یاد ماندنی«دایه‌دایه»، شاعران و نوازندگان کمانچه نمونه هایی از موسیقی زیبا و عمیق لرستان هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه موسیقی لری نمونه ای کامل و بسیار عمیق است بیان داشت: بخش مهمی از موسیقی لرستان جنبه حماسی دارد و ادبیات مقاومت ایران نیز مدیون احساس وطن پرستانه مردمان لرستان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز