خبرگزاری کار ایران

عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح طلبان:

مجلس دهم باید رویکرد تعامل و نظارت داشته باشد

یک عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان گفت: انتخابات مجلس دهم نشان از رویکرد اعتدالی و اصلاح‌طلبی داشت، بنابراین وجود یک فرد وابسته به این جریان در مسند ریاست مجلس مورد خواست و مطالبه مردم و گفتمان اصلاح‌طلبی است.

محمدرضا حیدری در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به عنوان اجماع تمامی صاحب‌نظران و دلسوزان نظام، نخستین اولویت مجلس دهم خواهد بود، برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی به عنوان برنامه میان مدت از دیگر اولویت‌های مجلس آتی است که چارچوب آن در مجلس نهم تدوین شده اما کلیات آن به مجلس دهم موکول شده است.

این عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان ادامه داد: مجلس نهم یک سری برنامه‌هایی را به تصویب رساند که عجولانه بود، حالا در مجلس دهم باید این طرح‌ها را که مانعی برای حرکت دولت محسوب می‌شود را اصلاح کند و یک همکاری باید بین دولت و مجلس اتفاق بیفتد.

وی درباره ریاست مجلس دهم تصریح کرد: عارف و لاریجانی به عنوان دو چهره سیاسی و اجتماعی کشور، هر کدام به یک اردوگاه متصل هستند به عبارتی عارف اشتهار به جریان اصلاحات و لاریجانی اشتهار به جریان اصول‌گرایی دارد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت 2 اردوگاه با دو رویکرد متفاوت بتوانند بر سر ریاست مجلس به توافق برسند.

حیدری ادامه داد: عملا توافق بین عارف و لاریجانی امکان پذیر نیست، بنابراین باید منتظر ماند تا چه کسی ریاست مجلس را عهده‌دار خواهد شد اما عیان است که بعد از تعیین ریاست مجلس، این رقابت تبدیل به رفاقت و از ظرفیت هر دو جریان در مجلس استفاده خواهد شد، علی‌رغم اینها ریاست مجلس امری قابل پیش بینی نیست.

حیدری خاطرنشان کرد: انتخابات مجلس دهم نشان از رویکرد اعتدالی و اصلاح‌طلبی داشت، بنابراین وجود یک عنصر وابسته به این جریال در مسند ریاست مجلس مورد خواست و مطالبه مردم و گفتمان اصلاح‌طلبی است.

این عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان یادآور  شد: گفتمان اصلاحات درون نظام است و طبیعی است که اگر یکی از قوه‌ها در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گیرد، این امر به رشد و توسعه کشور و به تبع اصلاحات کمک می‌کند.

وی با اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان عنوان کرد: علی‌رغم تمام این نامهربانی‌ها، مردم مسیری را انتخاب کردند که مطالبه آنان تغییر است، حال امیدواریم با ریاست عارف به خواست و مطالبات مردم پاسخ مثبت داده شود.

حیدری درباره با رفتارهای دوگانه برخی از نمایندگان در انتخاب ریاست مجلس یادآور شد: این رفتارهای دوگانه به دلیل عدم حضور احزاب قدرتمند در کشور است، اگر احزاب در کشور نهادینه شوند این چنین اتفاق‌هایی را شاهد نخواهیم بود.

این عضو شورای مرکزی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان ادامه داد: با این اوصاف این رفتارها طبیعی است اما مورد قبول جامعه نیست، چرا که انتظار می‌رود هر کاندیدایی که از همان گرایش به مجلس راه یافته، از همان جناح حمایت به عمل آورد این رفتار برخی از نمایندگان از آسیب‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه حمایت لیست امید از مستقلان و اصلاح‌طلبان اشتباه نبوده است، خاطرنشان کرد: در حقیقت اصلاح‌طلبان به دنبال آن بودند که از ورود جریان تندرو به مجلس جلوگیری به عمل آورند، بنابراین اصلاح‌طلبان در این زمینه به خواسته شان دست یافتند از این رو اشتباهی صورت نگرفته است.

حیدری درباره رابطه مجلس دهم با دولت اظهار کرد: مجلس دهم باید رویکرد تعامل و نظارت داشته باشد همان گونه که مجلس ششم به عنوان مجلس وابسته به جریان اصلاحات نقش نظارتی خود را به نحو مطلوبی ایفا کرد.

وی تصریح کرد: مجلس باید بحث نظارتی خود را به خوبی انجام دهد و یک تعامل و هم اندیشی بین دو قوه مقننه و مجریه با حفظ استقلال به وجود آید.

حیدری درباره برخی از اظهارات مبنی بر تک دوره‌ای بودن دولت روحانی ادامه داد: به اعتقاد بنده شرایط دولت مطلوب است، اما یک جریان روانی علیه دولت شروع به فعالیت کرده، با این حال می‌توان این‌گونه بیان کرد که علی‌رغم تمامی سختی‌ها دولت موفقیت‌های خوبی داشته است و امیدواریم که مجلس دهم طی روند تعاملی با دولت، شرایطی را مطلوب‌تری را رقم زند.

کد خبر : ۳۷۵۰۱۱