خبرگزاری کار ایران

با حضور فعالان فرهنگی قوم «لک»؛

مراسم «آگر نوروزی» در دهستان جلالوند برگزار شد

مراسم «آگر نوروزی» یا همان (آتش نوروزی) با حضور بسیاری از فعالان فرهنگی قوم «لک» در روستای «گلستان» از توابع دهستان جلالوند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، این مراسم که به همت فعالان فرهنگ «لکی» و انجمن «لک» برگزار شد، مهمانان زیادی از استان‌های همجوار و حتی استان‌های کردنشین اقلیم کردستان عراق داشت.

در این مراسم، برخی از فعالان فرهنگی به نقاط قوت قوم «لک» و نیز نقاط ضعف این فرهنگ اصیل ایرانی اشاره کردند.

در ادامه این مراسم، اشعاری به زبان لکی توسط «کیومرث امیری» متخلص به «لک امیر» شاعر نامور و فعال فرهنگی قوم لک خوانده شد که به شدت مورد تشویق حضار قرار گرفت.

«لک امیر» در این مراسم با انتقاد از دیر برگزار شدن این مراسم، اظهار کرد: معمولا جشن آگر نوروزی را یک شب قبل از عید برگزار می کنند نه اینکه سه روز از عید گذشته این مراسم را برگزار کنند!

این شاعر لک زبان با اشاره به قدمت قوم لک افزود: قوم لک خودش دارای فرهنگ اصیل است و نیازی ندارد که از فرهنگ اقوام دیگر استفاده کنیم چون آن وقت دیگر چیزی از فرهنگ لکی باقی نمی ماند.

photo_2016-03-23_11-21-44

در ادامه این مراسم برنامه هایی چون شعرخوانی و تنبور نوازی و اجرای آهنگ توسط گروه موسیقی از ایل «بیرانوند» لرستان اجرا شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

در پایان این مراسم، با برگزاری جشن آتش نوروزی ( برپایی آتش با هیزم ) رقص محلی کردی انجام شد.

photo_2016-03-23_11-21-31

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، مراسم امسال به همت علی نظری از فعالان فرهنگی قوم «لک» و دیگر فعالان فرهنگی برگزار شد.

کد خبر : ۳۵۶۸۴۸