خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس سابق فدراسیون بوکس در گفت‌وگو با ایلنا:

کسب مدال در المپیک بسیار سخت است/ ۲۶ سال برای بوکس زحمت کشیدم، دریغ از یک تشکر!

نایب رئیس سابق فدراسیون بوکس گفت: کسب مدال در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو برزیل بسیار دشوار است. ضمن این که برای کسب سهمیه‌های بیشتر نیز کار سختی در پیش داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فدراسیون بوکس از پیروزی انقلاب تا سال ۶۸ تعطیل بود تا این که «احمد ناطق نوری» و جمعی از قدیمی های این ورزش دست به کار شدند و یکی از موفق ترین رشته های ورزشی در دوران پیش از انقلاب را مجددا بازگشایی کردند.

در این میان اما نقش «منوچهر مقصودی» بسیار مهم و اثرگذار بود. کسی که به قول خودش از اولین برخورد خود با ناطق نوری دست همکاری او را به گرمی فشرد و الحق که تا آخرین روز حضورش در فدراسیون بوکس٬ پای رفاقتش با ناطق ایستاد. در روزهایی که بوکس کشورمان خود را برای مسابقات آسیایی چین آماده می کند و در فاصله چند ماه مانده تا المپیک ریو٬ فرصتی دست داد تا با مقصودی گفتگویی انجام دهیم که ماحصل آن را می خوانید:

اخبار بوکس را پیگیری می کنم
من هر روز اخبار و رویدادهای بوکس کشور را پیگیری می کنم. چون واقعا این رشته را دوست دارم. ضمن این که بنده مشاور عالی حاج ناطق و عضو هیات رئیسه فدراسیون نیز هستم.

ورزش پول می خواهد و مدیریت صحیح
در تمامی رشته ها از جمله بوکس تا هزینه نشود و همچنین مدیریت صحیح را شاهد نباشیم٬ نمی‌توان به موفقیت امید داشت. در بعضی ورزش‌ها مثل فوتبال و والیبال ورزشکاران پول‌های خوبی می گیرند، اما در بوکس ورزشکار حتی گاهی کفش تمرین هم ندارد.

بوکس ایران بعد از انقلاب مرهون ناطق نوری است
بعد از پیروزی انقلاب٬ بوکس ایران مدیون حاج احمد ناطق نوری است. هرچند که برخی دیگر هم به بازگشایی فدراسیون کمک کردند از جمله خود من.

۸۰ هزار تومان دادم تا بوکس کارش را شروع کند ژ
سال ۶۸ مهندس «ابراهیمی» مدیرعامل متروی تهران و همچنین رئیس فدراسیون دوچرخه سواری بود. آن زمان مهندس «غفوری فرد» ریاست سازمان تربیت بدنی را برعهده داشت. بنده یک روز از وی خواستم که فدراسیون بوکس بازگشایی شود. وی قبول کرد اما گفت که بودجه ای برای این کار ندارد. بعد از مدتی به همراه چندتن از بوکسورهای قدیمی « امیر یاوری» که پدر بوکس ایران است به دفتر غفوری فرد رفتیم که در دفتر وی حاج احمد ناطق نوری را دیدم. ایشان هم از من دعوت به همکاری کرد و بنده هم به قول معروف دست یاعلی به او دادم. بعد هم مبلغ ۸۰ هزار تومان به مرحوم «حسین برقشی» دادم تا دستکش بوکس بخرد و به این ترتیب بوکس ایران مجددا کار خود را از سر گرفت.

حالا نوبت جوانان است که فدراسیون را اداره کنند
من بارها گفته ام و باز هم می‌گویم بوکس کشورمان بعد از انقلاب مدیون حاج ناطق است. اما درحال حاضر فدراسیون به جوانگرایی نیاز دارد و به همین دلیل٬ باید اداره آن را جوانان به دست بگیرند.

جوانگرایی در بوکس را من شروع کردم
جوانگرایی در فدراسیون را بنده استارت زدم. الان هم جوانان تحصیلکرده‌ای داریم که قهرمان هم بوده‌اند که البته وارد فدراسیون نیز شده اند.

ناطق می خواهد با مدال المپیک یا جهانی از فدراسیون برود
همان طور که گفتم الان نوبت به جوانان رسیده که فدراسیون را اداره کنند. البته حاج احمد خودش هم به این نتیجه رسیده، اما خیلی دلش می خواهد که با یک مدال المپیک یا حتی جهانی از فدراسیون برود که امیدوارم در المپیک این اتفاق بیفتد.

بودجه یک میلیاردی جوابگو نیست
در حال حاضر فدراسیون بوکس یک میلیارد بودجه دارد که تازه آن را هم به موقع و کامل پرداخت نمی کنند. یک اعزام برون مرزی حدود ۱۰۰ میلیون هزینه دارد آن وقت چطور برخی انتظار دارند فدراسیون مدال المپیک یا جهانی بگیرد؟

کسب مدال در المپیک بسیار سخت است
گرفتن مدال در المپیک بسیار دشوار است. چون همه کشورهای دنیا روی بوکس سرمایه گذاری کرده اند. ضمنا حتی کسب چهار سهمیه دوره قبل المپیک نیز کار راحتی نیست. هرچند که تاکنون یک سهمیه گرفته ایم و باید ببینیم بچه‌ها در مسابقات آسیایی پکن چه می‌کنند.

در تنها المپیکی که کنار تیم نبودم دو بوکسور پناهنده شدند!
من تنها در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی در کنار تیم نبودم که در همان مسابقات دو بوکسور ما پناهنده شدند!

خودم هم قبول دارم که قدرتمندترین نایب رئیس ورزش ایران بودم
در سال هایی که حاج احمد ناطق نوری در مجلس حضور داشت، بنده کارهای فدراسیون را انجام می دادم‌. البته تمامی مسائل را به اطلاع ایشان می رساندم.

به هیچ کس باج ندادم
بنده علاوه بر این که نایب رئیس فدراسیون بودم٬ مدیریت تیم های ملی را نیز برعهده داشتم. من در سال های حضورم در بوکس به هیچ کس باج ندادم. برای هر مسابقه تا روز آخر نفرات اعزامی را انتخاب نمی‌کردیم. چون معتقد بودم شایسته ترین ها باید در تیم ملی باشند.

بعد از آن برنامه تلویزیونی از فدراسیون استعفا دادم
آن برنامه تلویزیونی کاملا سیاسی بود و هیچ کمکی به بوکس کشور نکرد. آنها می خواستند حاج احمد را خراب کنند. بعد از آن برنامه بود که دیگر به فدراسیون نرفتم.

همچنان کنار بوکس و شخص ناطق نوری هستم
بعد از ٱن برنامه تلویزیونی استعفایم را تقدیم حاج احمد کردم. البته وی چندحکم از جمله مشاورعالی ریاست فدراسیون و همچنین عضو هیات رئیسه برایم صادر کرد. بنده هیچ گاه از بوکس و شخص ناطق دور نمی شوم.

دنبال تقدیر و تشکر و این جور چیزها نیستم
26 سال در فدراسیون کار کردم و نه تنها یک ریال حقوق دریافت نکردم٬ بلکه خیلی جاها از جیبم هم خرج کردم. حالا این که مسئولان بابت این ۲۶ سال تلاش از من تقدیر کنند یا نه٬ اصلا دنبال این مسائل نیستم.

تا زمانی که ناطق در بوکس باشد، من هم هستم
هیچ قصدی برای بازگشت به فدراسیون یا جاهای دیگر ورزش ندارم‌. تا زمانی هم که ناطق در بوکس باشد٬ من هم همراه ایشان خواهم بود اما اگر او نباشد، من هم نیستم.

 

کد خبر : ۳۴۹۶۷۷