خبرگزاری کار ایران

دبیر حزب اسلامی کار خوزستان

شرایط برای حذف شش گروه مشاغل سخت و زیان‌آور مساعد نیست

دبیر حزب اسلامی کار خوزستان گفت: شرایط برای حذف شش گروه مشاغل سخت و زیان‌آور مساعد نیست.

طاهره عیدی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا افزود: تأمین اجتماعی در شرایطی پیشنهاد حذف صفت سخت و زیان‌آوری از روی بعضی مشاغل را مطرح کرده است که هنوز شرایط لازم برای مساعد کردن شرایط شغلی کارگران این حوزه‌ها فراهم نشده است.

وی ادامه داد: در واقع، تأمین اجتماعی با توجیه صدور آیین نامه برای ایمن کردن محیط کاری کارگران از سوی کارفرمایان تا دو سال آینده، پیشنهاد حذف دسته‌ای از این مشاغل را مطرح کرده است که مشخص نیست تا چه اندازه نسبت به اجرایی شدن این آیین نامه، جدیت وجود دارد و کارفرمایان نسبت به اجرای آن تمکین می‌کنند.

دبیر حزب اسلامی کار خوزستان گفت: براساس آیین‌نامه اجرایی این قانون، کارفرمایان‌ کلیه‌ کارهای‌ سخت‌ و زیان‌آور مکلفند حداکثر تا دو سال نسبت به ایمن‌سازی‌ عوامل‌ و شرایط‌ محیط‌ کار بر طبق استانداردهای‌ مشخص‌ شده‌ در قانون‌ کار و آیین‌نامه‌های‌ مصوب‌ شورای عالی‌ حفاظت‌ فنی‌ اقدام کنند. ضمن اینکه وجود قوانین، مواد و تبصره‌های ریز و درشت و دست و پاگیر در خصوص مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده از شرایط آن را برای مشمولان این قانون به یک رویا تبدیل کرده است.

عیدی‌زاده ادامه داد: فعالان رسانه‌ای یا خبرنگاران، یکی از قشرهایی هستند که مشمول این قانون می‌شوند و می‌توانند از شرایط آن استفاده کنند اما در عمل، محدودیت‌هایی ایجاد شده است که عملا استفاده از آن برای خبرنگاران بی‌ارزش می‌شود. متاسفانه سردبیران، دبیر گروه و معاون سردبیر با توجیهات غیر منطقی از شمول این قانون خارج شده‌اند و تنها خبرنگاران می‌توانند از آن استفاده کنند که در مورد این مسئله دو انتقاد جدی وجود دارد؛ اول اینکه سردبیران، دبیر گروه و معاونان سردبیر با جود مواجهه با استرس فشار شغلی مستقیم که به دلیل قرار گرفتن این شغل در شمول مشاغل سخت و زیان‌آور است نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و موضوع دوم این است که با این کار، جلوی ارتقاء شغلی خبرنگاران گرفته می‌شود و یک خبرنگار اگر در شراط ارتقاء شغلی قرار بگیرد، تنها به خاطر استفاده از شرایط این قانون یا باید عطای استفاده از بازنشستگی بیست ساله را به لقای آن ببخشد و یا از ارتقاء شغلی خود صرف نظر کند که این با روح کار خبری و رسانه‌ای سازگار نیست.

کد خبر : ۳۴۱۰۷۶