خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل قطار شهری مشهد خبر داد:

بهره‌برداری از فاز توسعه خط یک قطار شهری مشهد همزمان با دهه فجر

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد از بهره برداری فاز توسعه خط یک قطار شهری مشهد با حضور مقامات کشوری همزمان با دهه فجر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، کیانوش کیامرز در نشستی خبری در ساختمان قطار شهری مشهد اعلام کرد: خط یک قطار شهری مشهد با وجود بهره برداری از آن در 5 سال گذشته هم اکنون 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این به دلیل آن است که سیستم مترویی پس از بهره برداری و افتتاح تاسیسات و موارد جانبی آن تکمیل می شود و مهمترین دلیل تاخیر آن ایجاد امنیت قطار و مسافران در مسیر توسعه خط یک بود که پس از انجام اصلاحات و تقویت زیر ساخت ها در بهمن ماه به بهربرداری کامل خواهد رسید.

کیامرز اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده و وجود ترافیک باری در ایستگاه ها در 4 ساعت نخست سرویس رسانی در دو نوبت صبح و عصر ؛ سرویس رسانی در ایستگاه های طرح توسعه از ساعت 6 صبح تا 6 بعداز ظهر انجام می شود.

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه طرح توسعه خط یک قطار شهری با 213 میلیارد تومان به اتمام رسیده است، گفت: از مجموع این اعتبار 160 میلیارد تومان آن به صورت نقدی پرداخت شده و مابقی بعد از نصب تجهیزات و تست های اولیه به همراه دیگر موارد فنی پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: حفاری تونل های خط 2 تا اواخر دی ماه به اتمام می رسد و بین روزهای 28 تا 30 دی ماه دستگاه TBM با حفاری 220 متری میدان سعدی را فتح می‌کند تا پس از بررسی های فنی عملیات دمونتاژ آن آغاز و تا خرداد ماه 95 به میدان فردوسی انتقال پیدا کند و حفاری مسیر شرقی خط 3 نیز آغاز شود.

کیامرز اضافه کرد: خط 2 قطار شهری مشهد نیز با 4 ایستگاه ابتدایی این خط در فاز شمالی، یعنی ایستگاه طبرسی سوم تا چهار راه گاز با معماری، روسازی و تکمیل سازه در 6 ماهه نخست سال 95 آماده استفاده شهروندان و زائران خواهد بود.

وی افزود اعتبارات خط 2 قطارشهری برای سال جاری 600 میلیارد تومان بوده است و تامین آن بسیار دشوار بود به همین منظور کار را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم و با تاخیر انداختن عمدی در بخش جنوبی ، منابع مالی را برای بخش شمالی مدیریت کردیم به طوری که پس از تزریق اعتبارات روند آن سرعت پیدا خواهد کرد و فاز جنوبی به سرعت فعالیت خود را شروع می‌کند.

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد گفت: در سفر ده روز گذشته به کشور چین ، مدارک نهایی تامین و تحویل ناوگان خط 2 قطارشهری امضا شد و هم اکنون رنگ‌آمیزی کامل 15 عدد از ناوگان به همراه تزئینات داخلی، نصب صندلی‌ها، سیم‌کشی، شیشه، کف‌پوش، بدنه و سقف انجام شده و 14 قطار آماده و در مرحله نصب بوژی است.

کیامرز در خصوص برنامه زمان بندی ساخت واگن ها گفت : بر اساس برنامه زمان‌بندی تا پایان بهمن ماه جاری ساخت واگن‌ها در چین به اتمام می‌رسد و از ابتدای اسفندماه تست گرم آن در چین صورت می‌گیرد و برای بررسی روند اجرای ساخت و مونتاژ ، سفری به همراه شهردار و استاندار خراسان رضوی به چین خواهیم داشت.

کیامرز افزود: این ناوگان از 25 تا 29 اسفندماه جاری در دالیان چین بارگیری می‌شود و اردیبهشت ماه 95 در قالب 3 رام قطار وارد مشهد می‌شود تا خرداد ماه سال آینده، 5 کیلومتر خط 2 را با این ناوگان راه‌اندازی کنیم، بعد از آن با انتقال قطعات ناوگان به واگن‌سازی تهران عملیات مونتاژ و تحویل آن به ما صورت گیرد. وی اظهار داشت: 98 میلیون یورو تمام هزینه ناوگان خط 2 قطارشهری مشهد در ابتدای سال به صورت LC در بانک ایرانی - چینی گشایش یافت که کشور چین مطابق با شرح اجرای ناوگان مبلغ آن را اتوماتیک‌وار دریافت می‌کند و هیچ نگرانی بابت اعتبار آن نخواهیم داشت و ناوگان این خط بسیار متفاوت و رنگ‌بندی آن مثل گذشته فیروزه‌ای و دارای کیفیت بالایی است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: مطابق نامه ارائه شده از سوی کارشناسان به وزارت کشور به نظر می‌رسد تاییدیه قیمت و ترک تشریفات خط 3 قطارشهری محرز شده و امیدواریم هیئت سه نفره اعلام برنده شدن قرارگاه خاتم الانبیاء را برای حفاری این خط اعلام کنند تا آن را با قاطعیت در رسانه‌های گروهی اعلام کنیم.

کیامرز افزود قطعات دیگر دستگاه حفار از میدان سعدی تا میدان فردوسی ظرف دو هفته دیگر منتقل می شود تا عملیات مونتاژ مجدد آن از ابتدای بهمن‌ماه جاری در آن محل انجام شود. وی افزود: دولت در گذشته اعلام کرده بود پس از اتمام 70 درصد پیشرفت فیزیکی در خط دو بودجه خط 3 محقق می شود ولی با توجه به عملکرد و تلاش خود شهرداری و شرکت قطارشهری مشهد ، با انتشار اوراق مشارکت برای خط 3 قطار مشهد نیز موافقت شد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به اینکه همه ایستگاه های خط 2 قطار شهری به پله برقی های مطمئن و استاندار مجهز هستند، گفت در برنامه زمان‌بندی خط 2 قطار شهری، زمان بهره برداری خرداد ماه 96 اعلام شده است که با وجود بهره‌برداری سه سال از خط 2 کار بسیار سختی در پیش رو بوده و بدین سبب می باید یک هزار و 100 میلیارد تومان بودجه دولت و شهرداری تامین و تزریق شود تا کار با سرعت انجام و زمان های از دست رفته را جبران می کرد از این رو خط 2 را به چند فاز تقسیم شد تا تا در برنامه زمان‌بندی به بهره‌برداری برسد.

به گفته وی، ایستگاه راه آهن و میدان سعدی تا زمانی که دستگاه TBM کار خود را به پایان نرساند و دمونتاژ نشود نمی‌توان سقف دو ایستگاه را پوشاند و زیربار ترافیکی باشد.

کیامرز اضافه داشت دستگاه حفار به نوعی طراحی شده اند تا 26 کیلومتر حفاری تونل را انجام دهد و پس از آن خود را در زمین دفن کند، ولی این دستگاه‌های حفار جدید قابلیت مونتاژ و دمونتاژ دارد از این رو پیمانکار شرکت قطارشهری فرمت رمزگشایی آن را شکست تا وابستگی به شرکت‌های سازنده کاهش پیدا کند.

وی در ادامه گفت: دستگاه‌های حفار قبلی پس از 26 کیلومتر حفاری خاموش می‌شد و خود را در زمین دفن می‌کرد ولی با قابلیت جدید و رمز گشایی آن می‌توانیم تا 40 کیلومتر حفاری کنیم.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: تا پایان خردادماه 95 تمامی ایستگاه‌های خط 2 قطارشهری مشهد پوشانده خواهد شد تا زیر بار ترافیکی برود و شهروندان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

کیامرز در خصوص اعتبارات قطارشهری مشهد افزود: دولت 500 میلیارد تومان مجوز انتشار اوراق مشارکت برای قطارشهری مشهد را صادر کرد ولی این شرط را گذاشت که در سال 95 هیچ بودجه‌ای برای خط 3 پیش‌بینی نمی شود ولی بازپرداخت اوراق مشارکت نیمی بر عهده شهرداری و مابقی بر عهده دولت خواهد بود.

وی در ادامه افزود دولت برای توسعه خط یک و 2 قطارشهری در سال جاری حدود 160 میلیارد تومان اعتبار تزریق خواهد کرد ولی نیازمند بیش از 500 میلیارد تومان هستیم و بنابر قول معاون رئیس جمهور 60 میلیارد تومان مبلغ اختصاص یافته به قطارشهری مشهد از اعتبارات دولتی تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تصریح کرد: ریل‌گذاری خط 2 قطارشهری از انتهای بولوار طبرسی آغاز شده و پس از ریسه، چیدمان تراورس، قالب‌بندی عملیات نصب ریل آغاز می‌شود که تا چهارراه گاز ادامه خواهد داشت. کیامرز در خصوص نیاز واگن خط یک قطارشهری مشهد گفت این خط به 40 رام قطار نیاز دارد ولی هم‌اکنون 20 رام بیشتر ناوگان نداریم به همین منظور طی مذاکره‌ای با شرکتCNR چین با 40 رام، ناوگان خط یک به سرفاصله 2.7 دقیقه تا 5 دقیقه خواهد رسید.

کد خبر : ۳۳۴۲۲۷