خبرگزاری کار ایران

توسط شیلات خوزستان برگزار شد

کارگاه آموزشی " اقتصاد آبزی‌پروری و بازار" در اهواز و آبادان

کارگاه آموزشی یک‌روزه اقتصاد آبزی‌پروری و بازار به همت معاونت آبزی‌پروری شیلات خوزستان و با حضور دکتر گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در اهواز و آبادان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، در این کارگاه آموزشی، ایرج‌دوست معاون آبزی‌پروری شیلات خوزستان با اشاره به وجود برخی مشکلات در بازار رسانی و اقتصاد آبزی‌پروری در استان، گفت: با توجه به روند افزایش تولیدات ماهیان گرمابی در استان، ضروری است اصلاحاتی در نحوه عرضه، ایجاد و راهکارهای بازاریابی علمی و شناسایی بازارهای جدید  این محصول صورت گیرد .

ایرج‌دوست گفت: امسال میزان تولید ماهیان گرمابی در استان، حدود ۵۰ هزار تن می‌باشد که بیش از ۳۵ هزار تن از این تولیدات به کشور عراق صادر و مابقی در استان خوزستان و دیگر استان‌ها مصرف می‌شود و با توجه به روند افزایش فعالیت آبزی‌پروری در عراق، در آینده نزدیک، صادرات ماهی به عراق ممکن است دچار مخاطره شود .

وی افزود: برنامه‌ریزی صحیح و ایجاد خط فکری با حضور فعال تشکل‌های آبزی‌پروری برای پویا نمودن بازار ضروری است و لازم است قبل از برنامه‌ریزی، شناخت کافی از وضعیت فعلی بازار و فاکتورهایی که در این خصوص نقش مؤثری دارند، بررسی شوند .

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار شیلات ایران نیز گفت: علم بازار به‌عنوان علمی پویا شناخته شده است که متأسفانه در ۱۰ سال گذشته در بازار آبزیان ایران نتوانستیم این تحول و پویایی را با توجه به بافت سنتی آن به نحو مطلوب ایجاد کنیم .

گلشاهی افزود: در حال حاضر بازار اصلی ماهیان پرورشی گرمابی استان خوزستان، بازارهای داخلی و کشور عراق است و گزینه دیگری وجود ندارد. درحالی‌که این محصول در حوزه بالکان دارای بازاری خوب و رو به گسترش است که تاکنون ما در این بازار وارد نشده‌ایم .

وی با اشاره به لزوم بالا بردن کیفیت محصولات برای پویایی بازار، افزود: میگوی پرورشی با هدف صادرات تولید می‌شود و همین موضوع باعث شده محصول باکیفیت بالا و بسته‌بندی مرغوب و با در نظر گرفتن شرایط بازار اروپا تولید و عرضه شود و باعث پویایی بازار میگو در کشور گردد و ضروری است این اتفاق در بخش ماهیانِ پرورشیِ گرم آبی هم بیفتد .

گفتنی است همین کارگاه آموزشی برای تشکل‌ها و پرورش‌دهندگان میگو در شهرستان آبادان برگزار و در خصوص ورود پرورش‌دهندگان میگو به بازارهای جدید به‌ویژه بازار روسیه توضیحاتی داده شد .

کد خبر : ۳۱۴۸۰۹