خبرگزاری کار ایران

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان

عرضه محصولات غذایی بدون نشان سازمان غذا ممنوع است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: عرضه فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی بدون نشان سازمان غذا و دارو (سیب سلامت) و پروانه ساخت به بازار ممنوع است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: عرضه فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی بدون نشان سازمان غذا و دارو (سیب سلامت) و پروانه ساخت به بازار ممنوع است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان، حمیدرضا بنفشه در نشست خبری که به مناسبت ۲۴ مهرماه روز جهانی غذا برگزار شد، افزود: بدون مجوز وزارت بهداشت هیچ فرآورده‌ای نمی‌تواند وارد بازار شود و آرم سازمان غذا و دارو (سیب سلامت)، علامت پروانه ساخت و پروانه مجوز ورود به بازار است.

وی، با بیان اینکه شعار امسال سازمان بهداشت جهانی «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» نامگذاری شده است، تصریح کرد: نکته بارز در این شعار اهمیت زنجیره ایمنی غذا است.

بنفشه تاکید کرد: کلیه مراحل و فرآیندهای تهیه مواد غذایی از مزرعه تا سفره بایستی کنترل شود و در این زمینه سازمان‌ها و نهادهای مختلفی درگیر هستند و تعامل و مشارکت این نهاد‌ها منجر به سلامت زنجیره غذایی می‌شود.

وی، به طور مثال به فرآیند تهیه نان و بهترین نوع نان اشاره کرد و اظهار داشت: نمی‌توان گفت کدام نان بهتر است بلکه هر نانی که فرایند تخمیر آن رعایت گردد بهترین نوع نان است و فرآیند تخمیر با اضافه کردن خمیر ترش و خمیر مایه انجام می‌شود.

توجه جامعه به نشان سازمان غذا و دارو بر روی محصولات غذایی و بهداشتی نیازمند فرهنگ سازی است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: حساس سازی و جلب توجه جامعه به درج نشان سازمان غذا و دارو بر روی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است.

بنفشه، با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه در این راستا می‌توانند بسیار موثر باشند، یادآور شد: محصول سالم نتیجه انسان سالم است.

اهمیت درج نشانگر رنگی تغذیه‌ای بر روی محصولات غذایی

وی، به اهمیت درج نشانگر رنگی تغذیه‌ای بر روی محصولات غذایی اشاره کرد و گفت: به دلیل افزایش بیماری‌هایی همچون بیماری قلبی عروقی، فشار خون، افزایش وزن و... تدابیری جهت کنترل عوامل تشدید کننده این بیماری‌ها اندیشیده شده است.

وی، کاهش مصرف نمک، اسیدهای چرب ترانس، چربی و کاهش قند و شکر در محصولات غذایی را از مهم‌ترین اولویت‌ها عنوان کرد و افزود: اگر این عوامل با پیگیری‌های لازم به حد مطلوب برسد سیر صعودی افزایش بیماری‌های فوق که تهدید کننده سلامت هستند، متوقف می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سازمان غذا و دارو در راستای حل این مسئله درج نشانگرهای رنگی را بر روی محصولات غذایی الزامی کرده تا افراد را در انتخاب مواد غذایی سالم‌تر و متناسب با وضعیت سلامت فرد کمک کند.

وی، با اشاره به اینکه برچسب‌های تغذیه‌ای به مصرف کننده کمک می‌کند تا در بین محصولات و تبلیغات نام‌های تجاری، انتخاب سالم‌تر و مناسب تری را داشته باشند، افزود: رنگ سبز به معنای وجود آن ترکیب در مقادیر مناسب سلامتی در ماده غذایی، رنگ نارنجی وجود آن ترکیب در مقادیر متوسط در ماده غذایی و رنگ قرمز وجود آن ترکیب در مقادیر بالا در ماده غذایی‌ست.

کد خبر : ۳۱۳۰۸۵