خبرگزاری کار ایران

فرماندار کاشان خبر داد

اختصاص 300 میلیارد ریال اعتبار به شهرداری‌ها ودهیاری‌ها

فرماندار کاشان گفت : بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار دولتی از طریق مالیات بر ارزش افزوده در سال مالی 93 به شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگارایلنا در کاشان ابوالفضل صدرائیه  در بازدید از اداره دارائی این شهرستان گفت: مالیات بر ارزش افزوده که از فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع اخذ می‌شود بخشی از تخصیص اعتبار دولتی است که برای ارتقاء خدمات‌رسانی به مردم از طریق شهرداری‌ها و دهیاری‌ها  اختصاص داده می‌شود.

صدرائیه با بیان این که نظام مالیات بر ارزش افزوده در اکثر کشورهای توسعه یافته در حال اجراست٬ یادآور شد: قانون مالیات بر ارزش افزوده که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، گامی برای کمک به شهرداری‌ها برای حرکت به سوی درآمدهای مالی پایدار و همچنین شفاف‌سازی نظام اقتصادی کشورست.

فرماندار کاشان افزود: شهرداری‌ها در فرایند مدیریت توسعه شهری و ارائه خدمات مورد نیاز شهروندان، با معضلات متعددی در زمینه‌های مختلف روبرو هستند که یکی از مهم‌ترین این معضلات، پایدار نبودن منابع درآمدی‌ست. با اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده، مسیر شهرداری‌ها برای کسب درآمدهای پایدار هموارتر می‌شود.

صدرائیه گفت: با وجودی که رقم اختصاص داده شده به شهرداری‌ها در حال حاضر قابل توجه است تلاش داریم با تحقق کامل این ردیف اعتباری به شهرداری‌های فشارهای ناشی از افزایش عوارض‌های مختلف شهرداری به شهروندان را کاهش دهیم.

فرماندار اظهار کرد: پیش بینی می‌شود اختصاص اعتبار دولتی به شهرداری‌ها ناشی از محل مالیات بر ارزش افزوده در سال  94 بیش از 50 درصد افزایش داشته باشد که این رقم نسبت به دیگر منابع مالی شهرداری قابل توجه است.

وی با بیان اینکه نظام جامع مالیاتی برای نخستین بار و به صورت پایلوت در استان اصفهان در حال اجراست یادآور شد: می‌بایست سازوکارهای اخذ مالیات در یک فرآیند معقول و منطقی به گونه‌ای باشد که فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع با طیب خاطر و آسودگی خیال نسبت به پرداخت مالیات رغبت کرده و اطمینان خاطر داشته باشند که مبالغ پرداختی آنان به درستی صرف آبادانی، پیشرفت و ارتقاء سطح خدمات‌رسانی به مردم و منطقه می‌شود.

صدرائیه افزود: البته نباید اخذ مالیات به گونه‌ای باشد که فعالان اقتصادی و تولید کنندگان را در تنگنا قرار دهد و تولید و اشتغال را با چالش مواجه کند.

فرماندار گفت: متأسفانه در حال حاضر طبق آمار و ارقام بیش از 40 درصد فرار مالیاتی گزارش شده است که بخشی از آن ناشی از این عدم اطمینان خاطر از نحوه توزیع آن‌ست که می‌بایست در این خصوص اطلاع‌رسانی، شفاف‌سازی و فرهنگ‌سازی مناسب و کامل انجام گیرد.

وی تأکید کرد: چنانچه تنها از 20 درصد فرار مالیاتی جلوگیری شود دیگر کشور نیازی به فروش نفت نخواهد داشت و می‌توان به خوبی از طریق آن کشور را به نحو مطلوب اداره کرده و درآمد مالیاتی را در پروژه‌های زیرساختی و خدمات رسانی مطلوب به مردم هزینه کرد.

فرماندار گفت: در نظام‌های اقتصادی کشورهای توسعه یافته، درآمدهای مالیاتی علاوه بر این که از مهمترین ابزار تأمین کننده بودجه دولت‌ها محسوب می‌شوند، در اجرای سیاست‌ها و راهبردهای اقتصادی نیز نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کند.

صدرائیه تصریح کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری پرداخت مالیات را یک فریضه دانسته‌اند ؛ لازم است متولیان امر با اصلاح ساز وکارها و فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب موجب تحقق این امر را فراهم کنند.

کد خبر : ۲۹۲۱۹۰