خبرگزاری کار ایران

از سازمان انتقال خون استان

15بیمارستان و مرکز درمانی کردستان خون دریافت می‌کنند

مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: در حال حاضر 15بیمارستان و مرکز درمانی، خون و فرآورده‌های مصرفی خود را از اداره کل انتقال خون کردستان تهیه می‌کنند.

به گزارش ایلنا، محمد سعید کریمیان اظهار کرد: روزانه به صورت میانگین 70 واحد خونی به این بیمارستان‌ها ارسال می‌شود و در مواقع اورژانسی نیز انتقال خون کردستان جهت دریافت و ارسال واحدهای خونی در تعامل و همکاری با استان‌های کرمانشاه و همدان است.

وی همچنین از اعزام تیم‌های سیاری اهدای خون جهت برپایی کمپین‌های بزرگ اهدای خون رمضان به شهرستان‌های قروه، بیجار و شهر سریش آباد در هفته آینده خبر داد .

کریمیان گفت: روزه‌داران کردستانی با اهدای خون به بیماران نیازمند به فرآورده‌های خونی شعار "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" را تحقق می‌بخشند.

وی با اشاره به اینکه همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان میزان مراجعه مردم برای اهدای خون کاهش می‌یابد، گفت: نیاز بیماران در مراکز درمانی رو به رشد و همیشگی بوده و تنها با حضور مستمر اهداکنندگان خون قابل پاسخگویی است.

کریمیان خاطرنشان کرد: ساعت برگزاری چند بازی تیم ملی والیبال و همچنین طولانی بودن ساعات روز و گرمای هوا عواملی است که موجب می‌شود روزه‌داران کمتر به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کنند و به همین دلیل پایگاه انتقال خون سنندج پذیرش اهداکنندگان را در شیفت شب تا ساعت 23  اعلام کرده و پس از آن نیز کارکنان بخش تهیه فرآورده خونی تا صبح روز بعد به فرآوری خون‌های اهدایی می‌پردازند.

مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه روزه‌داری منعی برای اهدای خون نیست، از عموم اهداکنندگان خیراندیش درخواست کرد اهدای خون را به شب‌های قدر و مناسبت‌های خاص ماه مبارک رمضان موکول نکنند.

کریمیان اظهار کرد: عمر فرآورده‌های خونی نظیر پلاکت که عموما مورد استفاده بیماران مبتلا به سرطان یا بیماران سانحه دیده است تنها سه روز بوده لذا اهداکنندگان خون را به صورت توزیع شده و متوازن در همه ایام ماه رمضان مدنظر قرار دهند.

وی اعلام کرد: 1.5 درصد بیماران خاص کشور در کردستان زندگی می‌کنند و از این میان براساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی مجموعا 262 بیمار هموفیلی و تالاسمی در کردستان شناخته شده‌اند که از مصرف‌کنندگان دائمی خون هستند و ماهانه 270 واحد خونی گلبول قرمز مورد استفاده  135 نفر بیمار تالاسمی ماژور در استان است.

کریمیان با اشاره به اینکه از واحدهای خونی اهدایی سه فرآورده خونی برای نجات بخشی سه نفر تهیه می‌شود خاطرنشان کرد: ازپلاکت برای درمان بیماران سرطانی و افرادی که دارای بیماری‌های خونریزی‌دهنده ارثی هستند استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: پلاسما نیز برای نجات جان بیماران با مشکل پیشرفته کبدی و سوختگی‌ها استفاده می‌شود و گلبول قرمز فشرده شده در جراحی‌های بزرگ قلب باز، بیماران دیالیزی، تالاسمی، جراحی‌های ارتوپدی، سوانح و تصادفات، بیماران با کم‌خونی مزمن و جراحی‌های زنان و زایمان مورد استفاده است.

کریمیان گفت: همچنین از خون کامل اهدایی در تعویض خون نوزادان که مبتلا به زردی یا یرقان و نیاز به تعویض خون دارند، استفاده می‌شود.

گفتنی‌ست در سه ماه اول سال‌جاری آمار اهدای خون در استان کردستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

 

کد خبر : ۲۸۷۸۰۹