خبرگزاری کار ایران

استاندار استان

پارسال 620 میلیون دلار در خراسان رضوی سرمایه‌گذاری شد

استاندار خراسان رضوی گفت: مشهد به دلیل بازار گسترده داخلی و سوغات از گذشته همواره یکی از اهداف قاچاق کالا بوده است.

به گزارش ایلنا از مشهد، علیرضا رشیدیان ظهر امروز در نشست خبری که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: طرح‌های اجرای دولت با تولید کنندگان و اصناف ارائه برنامه‌ای مبنی بر تامین کالا و سوغات  مورد نیاز زائران و مسافرانی است که وارد استان خراسان رضوی و شهر مشهد می‌شوند.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده 80 درصد کالاهای فروخته شده در بازارهای سوغات  کالای وارداتی  و خارجی هستند که باید برای تولید کالای استان خودمان مناسب با سلیقه زائران برنامه‌ریزی کنیم.

رشیدیان با اشاره به  تشکیل 293 جلسه بررسی موضوع مبارزه با قاچاق کالا و تعیین ارزش ریالی کشفیات در این حوزه نسبت به سال گذشته گفت: ارزش ریالی کشفیات قاچاق کالا در استان در سال گذشته یک درصد نسبت به سال 92 کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در این زمینه 4 هزار پرونده تشکیل شده است افزود از 16 هزاربازرسی انجام شده 5/2میلیارد تومان کشف شد که در زمینه بازرسی‌های مکشوفه درسال گذشته 61 درصد افزایش داشته‌ایم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به متلاشی شدن 37 باند قاچاق کالا در سال 93 گفت: در حوزه قاچاق سوخت با توجه به سیاست‌های اتخاذی غیر سلبی در رابطه با کنترل این نوع قاچاق طرح حمایت از تعاونی مرزنشینان در مبادی ورودی استان  اجرا شد که در سال گذشته 11 میلیون لیتر سوخت از طریق این اتحادیه‌ها به کشورهای همسایه صادر که علاوه بر کاهش چشمگیر قاچاق سوخت،سود حاصله از آن به 15 هزار خانوار مرز نشین استان بازگشت.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: عده‌ای به صورت هدفمند به دنبال تخریب تقدس‌ مشهد هستند و همه اینها به عملکرد سایت‌های بی‌هویت باز می‌گردد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آمار زائران داخلی و خارجی به مشهد گفت: ما در سال گذشته 25 میلیون زائر داشتیم که در حوزه زائرین خارجی شاهد افزایش آمار آنان بودیم. بنابر آمارهایی که آخر سال معاون گردشگری و میراث فرهنگی رئیس جمهور اعلام کرد آمار زائران از کشور عراق افزایش پیدا کرده بود و تعداد آنان به حدود دو میلیون نفر رسیده بود.

رشیدیان با اشاره به بحث کنترل ترافیک در بافت پیرامونی حرم اظهار کرد: بحث ترافیک و پارکینگ در مشهد و در حوزه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی همواره مورد توجه قرار داشته است، به همین منظور طرح‌های مختلفی از جمله بحث زوج و فرد را در این منطقه دنبال کردیم.

وی ادامه داد: در واقع قصد داریم هسته پیرامونی بزرگتری ایجاد کنیم که ترافیک را هدایت کند و با استفاده از زمین‌های خالی اطراف حرم و تبدیل آن به پارکینگ‌های موقت مشکلات زائران حل شود که در این راستا باید از یک سیستم مدیریت  جمعیت در قسمت مرکزی به صورت متمرکز استفاده کنیم.

وی افزود: برای این کار هم برخی شرکت‌ها از جمله قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پیشنهاداتی را مطرح کردند که امیدواریم اگر این پیشنهاداتشان عملی شود در این مناطق تامین خدمات صورت گیرد.

استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان گفت: خراسان رضوی برای سرمایه‌گذاری خارجی بسیار آماده و توانا است و وجود بارگاه امام رضا(ع) باعث شده تا توجه سرمایه‌گذاران نسبت به استان افزایش پیدا کند.

رشیدیان تاکید کرد: سال گذشته این روند صعودی بوده و در مجموع حدود 620 میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری در استان داشتیم که نسبت به سال قبل شرایط بهتری بود، اما با وجود استعدادهای خراسان رضوی در حوزه صنعت، گردشگری و کشاورزی این رقم می‌تواند افزایش داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان کالاهای قاچاق در استان گفت: مشهد به دلیل بازار گسترده‌ای که دارد یکی از اهداف بازار قاچاق کالا بوده و هست، یکی از مطالبی که ما با تولیدکنندگان آن را درمیان گذاشتیم این بودکه در مرحله اول برای تولید کالا با موضوع سوغات برنامه داشته باشند.

رشیدیان افزود: نباید با سپردن بازار سوغات به سایر کشورها فرصت شغلی و کاری را از یک ایرانی بگیریم، تولیدات باید متناسب با ذائقه زائرین باشد.

وی با بیان این که قبل از عید و اواخر اسفندماه جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد تا راهکاری برای موسسه میزان  اندیشیده شود، خاطرنشان کرد: بهترین راهکار ادغام این موسسه با یک بانک دیگر بود، در آن زمان علی‌رغم اینکه هیات مدیره بانک صادرات مخالف بودند اما با پیگیری‌های بانک مرکزی پذیرفتند تا این ادغام صورت گیرد، 17 فروردین ماه مدیران میزان به استانداری نامه زدند که با توجه به پول‌هایی که به دست ما رسیده ما با ادغام مخالفیم.

رشیدیان خاطرنشان کرد: در این بین بانک صادرات هم که خودش را در رابطه با ادغام با این موسسه بسیار در معرض خطر می‌دید خود را کنار کشید، بدین ترتیب بانک مرکزی رسما شکایت کرد و در این راستا مدیران میزان دستگیر شدند و حکم انحلال موسسه داده شد و با این حکم حجم مشکل گسترده‌تر شد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در انحلال هم با سپرده‌گذاران مواجه‌هستیم و هم با کارکنان، افزود:  ما حاضریم مسائل سپرده‌گذاران و کارکنان را بشنویم، برای همین هر وقت به استانداری مراجعه کردند یکی از مدیران پای صحبت آنان نشست.

کد خبر : ۲۸۶۸۸۱