خبرگزاری کار ایران

فرماندار کاشان

20 هزارشغل در صنعت گلابگیری ایجاد شده است

asdasd
کد خبر : ۲۸۰۲۸۷

فرماندار کاشان گفت: بیش از 1500 واحد سنتی و 25 واحد صنعتی گلابگیری با سطح زیر کشت 1400 هکتار گلستان گل محمدی، موجب شده تا بیش از 20 هزار فرصت شغلی در این بخش ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان ، ابوالفضل صدرائیه، در اولین سمینار تخصصی توسعه صنعت  گلاب، عرقیات و اسانس در پژوهشکده قمصر ، با اشاره به اینکه بالا بودن میزان کشت و برداشت گل محمدی در کاشان این شهرستان را به قطب گلاب و عرقیات گیاهی کشور تبدیل کرده است، گفت: در این شهرستان بیش از  1500 واحد سنتی و 25 واحد صنعتی گلابگیری با سطح زیر کشت  1400 هکتار گلستان گل محمدی  باعث شده تا بیش از 20 هزار اشتغال در این بخش ایجاد شود.

صدرائیه، شرایط اقلیمی و بافت خاک کاشان و قمصر باعث شده تا رویش گل محمدی و فرآورده‌های آن، به ویژه اسانس در این منطقه به لحاظ کیفیت نسبت به سایر مناطق گل‌خیز دنیا از مزیت نسبی بالاتری برخوردار باشد.

صدرائیه، از عدم جایگاه مناسب این بخش  ابراز تأسف کرد و گفت: با وجود تلاش‌هایی که مسئولان درتوسعه این صنعت طی سالیان گذشته  کرده‌اند، خروجی خوبی را دراین بخش شاهد نبودیم.

وی توجه به گل محمدی و فرآورده‌های آن برای توسعه صنعت توریسم در کاشان مورد تاکید قرار داد واظهار کرد: گل محمدی به عنوان یک محصول استراتژیک کشاورزی از نگاه اقتصادی و همچنین شرایطی که گلستان‌های گل محمدی کاشان در زمان برداشت وآیین سنتی گلابگیری دارند، می‌تواند در جذب گردشگر موثر واقع شود.

فرماندار کاشان، بهره‌مندی از تولید داخلی  برون‌گرا، به ویژه در بخش صنعت گلاب در راستای اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری  را مورد تاکید قرار داد و یاد آور شد: با نگاه اقتصاد خلاق  براساس فکر و ذهن خلاق درصادرات غیر نفتی در بخش برون‌گرا خواهیم توانست اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشیم.

صدرائیه نگاه علمی در بخش صنعت گلابگیری واسانس را مورد تاکید قرارداد و گفت : کاشت و برداشت گل محمدی به عنوان یک  گیاه وحشی و استراتژیک درکاشان به دلیل اینکه منطقه‌ای کویری و کم‌آب است، مناسب  و مقرون به صرفه است.

پژوهشکده اسانس قمصر رسالت خود را در صنعت گلاب انجام نداده است

صدرائیه،  با ابراز تاسف از عدم انجام رسالت پژوهشکده  اسانس  قمصر دربخش صنعت گل ، گلاب و اسانس طی سال‌های گذشته تاکنون گفت: هر آنچه امروز دربخش صنعت گل و گلاب واسانس داریم ماحصل توانمندی کشاورزان سخت‌کوش و جهادکشاورزی کاشان بوده است.

وی، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات بخش واحدهای سنتی گلابگیری کاشان حل شود، باید با کار علمی درراستای اقتصاد خلاق در بخش ژنتیک گل محمدی تلاش  کنیم.

صدرائیه، برگزاری اولین سمینار تخصصی توسعه صنعت  گلاب، عرقیات و اسانس در پژوهشکده قمصر را نشانه احساس مسئولان مربوطه برای انجام کارهای علمی دراین بخش از صنعت دانست و گفت: با وجود اینکه گل‌محمدی یکی ازبرندهای کاشان است،  رویش تعدد گیاهان دارویی نیز از دیگر مزیت‌های این منطقه است که می‌تواند این شهرستان را به قطب گیاهان دارویی  کشور، تبدیل کند.

اسانس‌های تقلبی مهم‌ترین ضربه به برند گلاب منطقه کاشان است

وی، اسانس‌های تقلبی را مهم‌ترین ضربه به برند گلاب کاشان اعلام کرد و گفت: تشکیل خوشه گلاب در این شهر اولین قدم در پشتیبانی از کشاورزان بخش صنعت گل وگلاب کاشان در سطح بین المللی و جلوگیری از وارد شدن گلاب‌های تقلبی است.

فرماندار کاشان، با تاکید بر حفظ برند گلاب این شهر گفت: با توجه به اینکه برند گلاب در جذب توریست موثر است، ضروری‌ست که با راهکارهای علمی درتوانمندسازی بخش‌های سنتی  و صنعتی  گلاب و اسانس در منطقه کاشان تلاش بیشتری شود.

پیدایش گل وگلاب حاصل زحمات مردمان قمصر است  

وی،  پیدایش گل و گلاب و اسانس در سطح کشور را حاصل هنر و زحمات طاقت فرسای مردمان بخش قمصر دانست و گفت: امیدواریم پژوهشکده اسانس قمصر با نگاه عالمانه و کارشناسی  به صنعت  گلاب حاصل زحمات کشاورزان منطقه کاشان را حفظ  و ارتقا بخشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز