خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت:

نبود بازار، دلیل تعطیلی معادن کشور است

مدیر کل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان ذخایر معدنی کشور را بالغ بر ۵۰ میلیارد تن اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، اسدالله کشاورز شامگاه شنبه در بازدید از نخستین نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های معادن و صنایع معدنی خراسان جنوبی در بیرجند و در جمع خبرنگاران گفت: در رنکینگ جهانی، ایران در میان ۱۰ کشور بر‌تر معدنی دنیا قرار گرفته‌ است و از نظر تنوع مواد معدنی نیزدر میان پنج کشور بر‌تر دنیا قرار دارد.

کشاورز افزود: از هفت هزار معدن موجود در کشور، حدود چهار هزار و ۵۰۰ معدن فعال و در مجموع ۱۲۰ هزار نفر در این حوزه به صورت مستقیم مشغول کار هستند.

وی، نبود بازار را دلیل تعطیلی معادن کشور عنوان کرد و گفت: این یک واقعیت است که در حوزه معدن سلیقه حرف نخست را می‌زند و ممکن است یک سنگ مثل گرانیت سبز که در این استان به وفور وجود دارد و بسیار نیز زیباست، در شرایطی مثل امروز مشتری نداشته باشد که این موارد را نمی‌توان به حساب عوامل مدیریتی گذاشت.

کشاورز، اظهار کرد: اکنون ۷۰ پهنه معدنی در کشور وجود دارد که تعدادی از آنها به دلیل مشکلات زیست محیطی اقدام به واگذاری نکرده‌اند، اما، برای مابقی پهنه‌ها فراخوان اعلام و واگذار شده‌اند.

وی، گفت: از ۷۰ نوع ماده معدنی در کشور حدود ۵۰ نوع ماده معدنی در خراسان جنوبی وجود دارد و این استان دارای پتانسیل‌های بالایی در بخش معدن است.

مدیر کل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت، از راه اندازی سامانه کاداستر در همه استان‌های کشور خبر داد و گفت: این سامانه به عنوان بخشی از طرح ایجاد سامانه اطلاعات مکانی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که از ۱۶ اسفند ماه پارسال به صورت سراسری راه‌اندازی شد.

کد خبر : ۲۷۹۱۲۴