خبرگزاری کار ایران

امروز و در بازدید از این تالاب صورت گرفت؛

تأکید استاندار خوزستان بر احیای هورالعظیم

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۸۱۵

استاندار خوزستان، نسبت به احیای تالاب هورالعظیم هور به هرشکل ممکن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، استاندارخوزستان امروز سه شنبه به همراه معاونین و جمعی از مدیران کل استان ازتالاب هورالعظیم بازدید کرد.

مقتدایی در این بازدید از مخازن آب یک، سه و ورودی آب به مخزن شماره ۴ دیدن کرد و در جریان فعالیت‌های این طرح‌ها قرار گرفت.

استاندار خوزستان در جلسه کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل استان خوزستان که در سالن اجتماعات فرمانداری هویزه برگزار شد، درسخنانی نسبت به احیای هورالعظیم به هرشکل ممکن تاکید و گفت: حضور در منطقه بیشتر برای ایجاد حساسیت است و باید با ایجاد و پیدا کردن مسیرهای تعامل، سرمایه ملی را حفظ کرده و نباید در هیچ زمینه ایی ضرر کنیم، درصدد این هستیم که تعدادی از دریچه سدهای رود کرخه را به منظور احیای هور العظیم باز کرده و این هور را به حیات خود بازگردانیم.

مقتدایی توضیح داد: هفته گذشته جلسه ایی در خصوص مدیریت آب هور العظیم در وزارت نیرو برگزار شد و نفت در این جلسه ملزم به اعطای ۱ میلیارد و ۲۳ میلیون متر مکعب آب به هور گردید و طبق قانون باید بعد از هر بهره برداری وضعیت محیط زیست را به حالت خود بازگرداند.

وی افزود: آنچه که مسلم است این است که بعضی از صدمات وارده قابل جبران هستند و بر اساس جبران پذیر و یا ناپذیر بودن باید اولویت بندی‌های خود را تعیین کنیم.

مقتدایی اظهار کرد: صنعت نباید تعارضی با محیط زیست داشته باشد همانگونه که بسیاری از کشور‌ها با وجود داشتن صنعت و استخراج مواد اولیه آسیبی به محیط زیست نمی‌زنند، هزینه‌های زیست محیطی باید به هر نحوی پرداخته شود و باید سهم آن از میزان درآمد حاصل شده جدا شود.

رییس کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل استان خوزستان بیان کرد: گله ما بیشتر از مسئولین وزارت نفت است و در این راستا نیز تصمیماتی گرفته و آن‌ها را اجرایی خواهیم کرد.

استاندار خوزستان ادامه داد: این کارگروه ‌زادهٔ احساس مسئولیت‌ها بوده و برای حمایت از تالاب‌ها و سواحل تشکیل شده، این کارگروه برای اولین بار در استان خوزستان تشکیل شده و شاهد تشکیل آن در بقیه استان‌های کشور هستیم.

وی توضیح داد: اگر قرار است به مدعیان محیط زیست پاسخ دهیم همه موارد باید بر پایه یک تعامل ختم شود و بدانیم که بهترین تصمیم آن است که اتخاذ شده از بین جمع است.

مقتدایی گفت: بخش اول اقدامات ما باید مدیریت شرایط موجود باشد و همه مسائل باید به صورت کمی و کیفی لحاظ شوند تا با یک ضریب اطمینان بیشتر به موارد دیگر بپردازیم، بخش دوم نیز این است که درک کنیم که به دنبال چه چیزی هستیم و با داشته‌های فعلیمان اقدامات خود را برنامه ریزی کرده و انجام دهیم.

رییس کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل استان خوزستان عنوان کرد: در این جلسه و جلسات مشابه، بازگشایی و انجام هرآن چیزی که حیات هور را به دنبال دارد، پیگیری خواهد شد.

وی به دبیراین کارگروه دستور داد تا طی گزارشی مشکلات و کاستی‌های شرکت‌های نفتی را مشخص کند و یک فرصت یک ماهه به آن‌ها داده شود. چنانچه اقدامات و وظایف خود را در قبال محیط زیست انجام ندادند بی‌تعارف اقدامات و فعالیت‌هایشان را متوقف کنیم و در این خصوص نیز نامه ایی به معاون اول رییس جمهور ارسال کرده و در خصوص تخلفات نفت گزارشی را ارائه می‌دهیم و بعد از پایان مهلت یک ماه از تردد خودرو‌ها ی آنان در منطقه و فعالیت آن‌ها جلوگیری خواهیم کرد.

استاندار خوزستان افزود: اداره کل محیط زیست قدرت خود را به التماس داده است و باید در امور مربوط به خود با جدیتی بیشتر وارد عمل شود و برای نکته اصلی که‌‌‌ همان حفظ تالاب است برنامه ایی تدوین کنیم و در سطح استانی و ملی برای آن اعتبارات هدایت کنیم.

وی اظهار کرد: در خصوص انتقال آب از اماکن مختلف به هور، آبخیزداری متولی انتقالات است اما جنبه تخصصی آن با سازمان آب و برق است و سایر مطالعات کار‌شناسی باید به وسیله این نهاد صورت گیرد.

رییس کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل استان خوزستان بیان کرد: در زمینه توریستی نیز برنامه‌هایی مدنظر است تا یک محیط تفریحی با سازگاری محیطی را در بهترین نقطه تالاب هور العظیم همانند تالاب شادگان اجرا کنیم و درصدد جذب گردشگر و مردم استان به این منطقه باشیم و امیدواریم با اجرای مصوبات این جلسات شاهد احیای این تالاب ارزشمند باشیم.

در ادامه این جلسه احمد سیاحی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: بازدید امروز در جهت پی گیری کارهای گذشته صورت گرفته است، اهمیت تالاب‌ها برکسی پوشیده نیست و اقدامات بسیار خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته و تا تأمین حق آبه مورد نظر فاصله بسیاری داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: در جلسه ایی که در وزارت نیرو برگزار شد بر لزوم تعیین حقابه شیلات، کشاورزی و حقابه تالاب‌ها تأکید شد که به این منظور نیز حقابه تالاب‌ها به صورت جدا گانه تعیین گردید.

وی عنوان کرد: ارزش ۱۳۰ هزار هکتار از مساحت تالاب هور العظیم معادل ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و باید با احیای تالاب و احصا کردن قابلیت‌های این منطقه بیشترین سود را نسیب خود کنیم.

مقتدایی در ادامه مسیر برگشت به اهواز از ایستگاه پرورش ماهیان بومی شهرستان سوسنگرد بازدید به عمل آورد و در جریان اجرای اقدامات آنان قرار گرفت.

در این مرکز ماهیان بومی از قبیل: بنی، عنزه، شیربت (شبوط)، گطان، برزم و... پرورش داده می‌شوند.

ذوالفقار شریعت
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز