خبرگزاری کار ایران

برای بررسی مصوبات اخیر هیات دولت؛

نشست استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس درباره ریزگرد‌ها برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۲۶۰۵۳۱

دومین نشست استاندار خوزستان با نمایندگان مردم خوزستان در مجلس برای بررسی مصوبات اخیر هیات دولت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، عبدالحسین مقتدایی ظهر امروز هدف از برگزاری این نشست را بررسی دقیق ابعاد بحران و استماع نقطه نظرات نمایندگان محترم استان درخصوص مصوبات اخیر هیات محترم دولت و پیشنهاد مواردی که احتمالا مغفول مانده است عنوان کرد.

مقتدایی از اهتمام نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری حل مشکلات مربوط به آلایندگی زیست محیطی استان خوزستان قدردانی کرد و افزود: همه عوامل اجرایی و قانون گذاری درخصوص ریزگرد‌ها درگیر بودند و هستند. این حساسیت باید همچنان فعال باشد تا کار به نتیجه مثبت ختم شود.

استاندارخوزستان گفت: مجموعه نمایندگان در ارایه راهکارهای قانونی که مردم خوزستان را از این وضعیت اسفبار نجات دهد پیگیری‌های خوبی داشته‌اند.

وی یکی از پیامد‌های منفی ریزگرد‌ها را خروج احتمالی نیروهای نخبه از استان اعم از سرمایه گذار، پزشک متخصص و حتی کسبه بازار عنوان کرد و افزود: باید با باررسی تمام پیامد‌های منفی آلایندگی‌های زیست محیطی، شرایط خوبی برای ماندگاری نخبگان در خوزستان فراهم شود.

مقتدایی با اشاره به اینکه مشوق‌هایی برای ماندگاری نیروی انسانی در خوزستان به تهران پیشنهاد شده است، گفت: تخصیص اعتبارات مربوط به مقابله با ریزگرد‌ها و آلایندگی‌های خوزستان باید متناسب با حجم و وزن استان خوزستان و میزان دقیق خسارت‌های وارده برآن باشد. بحث‌ها باید به گونه‌ای هدایت شود که مصوبه‌ای که گذرانده می‌شود با رعایت تمامی موارد ازجمله میزان گردوغبار و نقش آن در آلایندگی محیط زیست باشد. این مبنا می‌تواند مبنایی در محاسبه ارزش افزوده شرکت‌های پتروشیمی باشد.

استاندارخوزستان از توجه دولت تدبیر و امید نسبت به حل مشکلات ریزگرد‌ها در خوزستان تشکر کرد و گفت: حساسیت‌ها در دولت همچنان قوی است و دولت مصمم به حل مشکلات مردم خوزستان است.

دکتر مقتدایی گفت: با توجه به اینکه اواخر امسال نشستی در خصوص ریزگرد‌ها درتهران داریم، لذا نمایندگان محترم اگر نقطه نظرات اصلاحی و فنی در خصوص مصوبات اخیر دولت در این زمینه دارند، بفرمایند تا مراتب به ستاد مربوطه در وزارت کشور ارایه و اصلاح شود.

امید حاجتی معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان نیز تاکید کرد: طرح مقابله با ریزگرد‌ها باید بصورت همه جانبه دنبال شود نه اینکه صرفا در پی مثلا، صرفا تامین حقابه تالاب‌ها و غیره باشیم.

وی افزود: برنامه مقابله با ریزگرد‌ها دارای ابعاد کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. درکوتاه مدت که مربوط به حفاظت فردی است مراکز درمانی و امدادی ما باید فعال باشند. همچنین مراکز اطلاع رسانی و هوا‌شناسی ما باید مجهز به تجهیزات مدرن در بحث پیش بینی هوا بشوند.

حاجتی افزود: دکتر مقتدایی همچنین برای ماندگاری نیروی انسانی و تثبیت جمعیت دراستان پیشنهاداتی درقالب مشوقات به هیات محترم دولت داده‌اند که تحقق آن‌ها نیاز به همکاری دارد.

 در این نشست نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی تلاش‌ها و پیگیریهای استاندار خوزستان و مجموعه مدیران اجرایی برای مقابله با ریزگرد‌ها درسطح ملی و استانی را ستودند و قدردانی کردند.

نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی از افزایش احتمالی سهم اعتبارات استان خوزستان در بحث مدیریت بحران تا سقف بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال ازسوی مجلس خبر دادند.

برخی از آنان با اشاره به طرح کشاورزی خوزستان نسبت به اینکه زهکشی‌ها ممکن است در آینده عاملی برای ایجاد کانون‌های کوچک گردوغبار داخلی بشود ابراز نگرانی کردند.

به گفته آنان باتوجه به کمبود منابع آب، ممکن است این زهکش‌ها پازل کانون‌های گردوغبار با منشا داخلی را تکمیل و دغدغه ایجاد نماید.

 یکی از این نمایندگان با اشاره به کاهش ورود آب بالا دستی به استان خوزستان تاکید کرد که مدیریت این امر بر عهده وزارت نیرو است و باید به جد دنبال شود.

 یکی دیگر از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی نسبت به تجهیز همه شهرستان‌ها به دستگاه سنجش آلاینده‌ها تاکید و افزود: اگر درمصوبه هیات وزیران، این بند گنجانده نشده، پیشنهاد می‌شود که اضافه شود.

قربان درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز