خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان امور اراضی کشور خبر داد:

تغییر کاربری 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران در طی 20 سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۲۶۲۱۳۱

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: طی 25 سال گذشته 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران دچار تغییر کاربری شده است.

به گزارش ایلنا، قباد افشار پیش از ظهر امروز، در جمع خبرنگاران  در سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه مازندران  از نظر تولید محصولات کشاورزی در 14 محصول دارای رتبه اول در کشور است اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر شرایط آب و خاک مازندران به خوبی مدیریت شود، این استان می‌تواند بیش از نیاز موجود کشور، محصولات غذایی کشاورزی تولید کند.

به گفته افشار، اما به جهت بعضی از بهره‌برداری‌های نادرست از آب و خاک مشکلات جدی در این زمینه وجود دارد.

افشار تصریح کرد:  دشت‌های شمال کمتر از یک درصد از مساحت کشور تشکیل می‌دهد که باید بخوبی مراقبت شود.

رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه پدیده نامناسب ویلا سازی، صنعت گردشگری استان را هم تخریب می‌کند گفت: ویلا سازی موجب ایجاد ارزش افزوده می‌شود

وی با اشاره به اینکه طرح‌های هادی روستایی تهدید اراضی شمال کشور است که روستاها باید از گسترش سطح جلوگیری شود افزود: طی توافقاتی که سال گذشته با بنیاد مسکن انجام شده تمامی طرح‌های هادی بازنگری شده و روستاها که بعنوان مرکز تولید است تبدیل به مرکز ویلاسازی نشود.

افشار ادامه داد: روستاها در شمال کشور هویت خود را از دست داده و به محلی برای ویلاسازی و زمین خواری تبدیل شده است.

وی توسعه سطح شهرها در استان‌های شمالی را از جمله اشکالاتی دانست که باید اصلاح شود و افزود: شهرهای شمال کشور را باید در قالب زمین‌های توسعه عمودی نگاه کنیم.

افشار ادامه داد: طبق توافق نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی انجام شده با گسترش سطح، در شهرها موافق نیستیم و باید جلوی آن گرفته شود و شهرداری و دستگاه‌های مسئول به دنبال توسعه عمودی در استان‌ها باشند.

رییس سازمان امور اراضی کشور خاطر نشان کرد: اگر شالیزارها به کارهای غیر کشاورزی تبدیل شود یک خیانت ملی صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشور دچار کمبود منابع آبی هستیم اما حفظ خاک مهم‌تر است چرا که منابع آبی را با مصرف بهینه می‌توان مدیریت کرد اما منابع خاکی که تخریب شود قابل برگشت نیست.

افشار افزود: تغییر کاربری به بهانه فعالیت‌های گردشگری، خدمات رفاهی و ورزشی انجام می‌شود که باید طرح جامعی برای این کار انجام شود و مسئولان طرح جامعی را که استفاده از زمین در شالیزارها به مناطق دیگر رود را تهیه کنند.

رییس سازمان امور اراضی کشور اظهار داشت: دو برابر واحد مسکونی استان به ویلا تبدیل شده که هیچکدام باعث اشتغال، افزایش سرانه درآمد مردم استان نشده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی برای پیشگیری انجام شده است گفت: 13 گشت حفاظت اراضی در سال گذشته فعالیت خود را در استان شروع کرده اند که امیدواریم امسال به 20 گروه افزایش یابد.

افشار اجرای دقیق اراضی بایر، تامین تجهیزات مورد نیاز برای تخریب و قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز، امسال جز اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی مازندران است.

رییس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: کاداستر اراضی کشاورزی جهت تصویر برداری دقیق در سه ماهه نخست امسال در مازندران انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای انجام تصویر برداری دقیق از استان نیازمند 150 میلیارد ریال اعتبار است که بخشی از آن از منابع اعتبارات استانی  و مابقی از طریق منابع ملی باید تامین شود.

افشار یادآور شد: در لایحه بودجه سال 94 برای انجام حفاظت از اراضی کشاورزی و شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی و نظارت، یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافت.

وی ادامه داد: در حوزه کاداستر کشاورزی، نسبت به سال 93 افزایش سه برابری در بودجه سال 94 در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: مازندران جز سه استان اول در معرض تخریب و ساخت و ساز غیر مجاز است.

افشار به اجرای طرح نظارتی زمین‌های واگذار شده اشاره کرد و افزود: از 4 میلیون هکتار زمین واگذار شده سالی دوبار نظارت باید صورت گیرد که متاسفانه این نظارت‌ها در طول ده سال گذشته بشدت کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: طی 18 ماه گذشته نظارت بر 700 هزار هکتار زمین‌های واگذار شده انجام شده که از میزان 100 هزار هکتار به تعهدات خود عمل نکردند.

رییس سازمان امور اراضی کشور افزود: از 100 هزار هکتار اراضی که به تعهدات خود اجرا نکردند 40 هزار هکتار مشمول فسخ و خلع ید و 60 هزار هکتار مشمول اخطار شدند.

افشار اظهار داشت: برنامه ما در سال 94 بر این است که 700 هزار هکتار زمین‌های واگذار شده مشمول نظارت خود قرار دهیم.

 

 

 

 

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز