خبرگزاری کار ایران

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

سالانه چالشهای پیش روی اراضی کشاورزی متنوع‌تر شده است

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۰۴۶

اکنون روند سونامی وار تلاش سودجویانه برای تغییر کاربری، خرد شدن وکاهش مستمر یکپارچگی اراضی کشاورزی به همراه کم شدن منابع آبی و افزایش فرسایش خاک هم از معضلات دهه های گذشته و چالش های اولیه این بخش پیشی گرفته است.

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سال به سال چالشهای پیش روی اراضی کشاورزی نسبت به قبل بیشتر و متنوع‌تر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاسم جعفروند، در نشستی که به مناسبت سالروز تشکیل سازمان امور اراضی در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شده بود، با تأکید بر اینکه مشارکت عمومی برای حفاظت از اراضی به عنوان اصلی‌ترین رکن برای توسعه کشاورزی عمری به بلندای عمر نظام نوین اداری در ایران دارد، افزود: این حوزه در یک قرن اخیر فراز و نشیبهای بسیاری را به خود دیده و به طوری که تا یکی دو دهه پیش، بایر ماندن اراضی و اختلافات حقوقی و مالکیتی جدی‌ترین چالش این بخش محسوب می‌شد.

وی افزود: اما امروزه روند سونامی وار تلاش سودجویانه برای تغییر کاربری، خرد شدن و کاهش مستمر یکپارچگی اراضی کشاورزی به همراه کم شدن منابع آبی و افزایش فرسایش خاک هم از معضلات دهه‌های گذشته و چالشهای اولیه این بخش پیشی گرفته است تا جایی که هم اکنون این موضوع را می‌توان اصلی‌ترین ماموریت حاکمیتی دولت برای توسعه کشاورزی و تامین امنیت غذایی جامعه محسوب کرد.

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با تأکید بر حفاظت از اراضی در مواجهه با عوامل متعدد ناپایداری و تهدیدهای پیش رو به عنوان مسئولیتی همگانی گفت: محدوده شهرها در اراضی اطراف شهرها، قریب به صدها هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغات کشور را به صورت مجاز و یا غیر مجاز تغییر کاربری داده شده و از چرخه تولید خارج شده است.

وی افزود: به عبارت دقیق تر درحالی که افزایش جمعیت و سبک امروزین زندگی، نیاز به تولید کشاورزی و غذا را بیشتر از پیش کرده است همزمان افزایش نیاز به مسکن، تولیدات غیرکشاورزی و تفریح به طور روزافزون موجبات فشار برای تغییر کاربری باغها و مزارع به آپارتمان، سوله، کارگاه و ویلا را رقم زده است. فشاری که می‌توان آن را جدی ترین هشدار هم برای تامین امنیت غذائی جامعه و هم تهدید محیط زیست در آینده دانست.

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: اگر چه مطابق دهها قانون موجود، اقدامات قهریه و سلبی متعددی برای حفاظت از اراضی پیش بینی شده است، اما تجربه نشان داده است که در این حوزه خاص بیش و پیش از این که اقدامات سلبی جوابگو باشد تدارک مجموعه‌ای از اقدامات ایجابی و ترویجی کارسازتر و الزامی‌تر است.

وی با بیان اینکه براساس چشم انداز برنامه‌های سازمان امور اراضی کشور، «حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی» و «ساماندهی و توسعه اراضی» دو ماموریت کلان و اصلی سازمان در نظر گرفته شده است افزود: امروز اقشار مختلف جامعه هدف مدیریت امور اراضی از روستائیان و کشاورزان گرفته تا اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و تشکلها بیش از هر چیز به فرهنگ سازی در خصوص حفاظت از اراضی، افزایش آگاهی درباره مسائل حقوقی و فنی مرتبط و ارتقای دانش عمومی پیرامون چالشهای تامین امنیت غذایی نیاز دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز