خبرگزاری کار ایران

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان درنشست خبری :

فولاد مبارکه در لیست صنایع آلاینده/ برنامه زیست بومی برای تالاب گاوخونی اصفهان

کد خبر : ۲۶۰۳۴۱

رئیس حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: برای ذوب آهن اصفهان شکوایه‌ای از سوی اداره کل محیط زیست تنظیم و در آن بیان شده ادامه فعالیت این مجموعه به شکل کنونی تهدید علیه بهداشت عمومی است و آنها نیز در تکاپو هستند تا سامانه‌های کنترل خروجی‌های خود را هرچه سریع‌تر فعال کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حمید ظهرابی؛ با اشاره به اینکه به کارگیری سیستم‌های فیلتراسیون تنها برای ذوب آهن نیست ادامه داد: محیط زیست استان اصفهان بدون اغماض و بی‌تعارف با تمام صنایع آلاینده چه آنهایی که آلایندگی محرز دارند و چه آنهایی که مستعد تولید آلودگی هستند برخورد جدی و محکم خواهد کرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن فولاد مبارکه اصفهان نیز در لیست صنایع آلاینده به این مسئله اشاره کرد، که طی بازرسی‌های به عمل از این شرکت در دو نوبت خروجی‌های این واحد دچار مشکل بود، گر چه تاکنون برای کاهش الاینده‌ها تلاش‌های بسیاری از سوی این شرکت صورت گرفته است ولی نام این شرکت در لییست آلاینده‌ها قرار دارد تا نسبت به رفع ان اقدام کند.

ظهرابی؛ با اشاره به ۴۶۷ مورد پیگیری قضایی برای برخورد با صنایع الاینده گفت: هیچ‌گاه محیط زیست مظلوم‌تر از صنایع نیست، با تنظیم شکوایه علیه ذوب آهن هم اکنون این شرکت بشدت در تکاپو است که ۳ فیل‌تر را با شرکت آلمانی که قرار داد آن را منعقد کرده است تا سال ۹۴ برای رفع دود قرمز و الاینده‌ای که ازاین شرکت در هوا منتشر می‌شود را وارد و نصب نماید.

وی با طرح این موضوع که در سال قبل اصفهان دارای روز هوای پاک بود و امسال شاید در ان زمان که ما مشغول نصب ۶ سنسوردر سطح شهر بودیم این روز‌ها در آمار ما ثبت نشده‌اند تاکید کرد: این درحالی است که پایتخت نشینان در سال گذشته ۱۵ روز هوای پاک داشتند.

مدیر محیط زیست اصفهان بیان داشت: در برنامه ریزی‌ها باید در نظر داشته باشیم که اصفهان بیش از این ظرفیت آلایندگی را ندارد، اما براساس فعالیت‌های صورت گرفته میزان هوای سالم از ۲۶۳ روز در سال گذشته به ۳۱۵ روز افزایش یافته و تعداد روزهای ناسالم در همین بازه زمانی از ۶۸ روز به ۳۶ روز، هوای ناسالم از ۱۸ روز به ۷ روز و هوای خطرناک از هفت روز به صفر در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

درگذشته ۶۰درصد مازوت کلانشهر‌ها به ریه اصفهانی‌ها می‌رفت

وی اظهار کرد: دو نیروگاه اصفهان در سال‌های گذشته ۲۰ درصد مازوت کشور و ۶۰ درصد مازوت کلان شهرهای کشور را در اصفهان مصرف می‌کردند که این اتفاق در سال جاری رخ نداد و مدیریت استان نیز اجازه نداد صنایع بزرگ با نفوذ خود بتوانند مازوت مصرف کنند و شرکت گاز نیز ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته گاز بیشتری در اختیار اصفهان قرار داد و اجازه ندادیم صنعتی از سوخت غیر مجاز استفاده کند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی برایجاد راهکارهای مناسب برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وعدم توزیع بنزین و گازوئیل یورو۴ در اصفهان گفت: اینکه این بنزین چگونه به وجود می‌آید یا اینکه آیا خودروهای توان سوزاندن یورو ۴ دارند یا خیر خارج از حیطه نظریات محیط زیست است اما مهم برای محیط زیست این است که آلودگی خروجی از اگزوز‌ها چه میزان است.

آیا بنزین وگازوئیل مصرفی در اصفهان یورو۴ دارد؟

وی تاکید کرد: علیرغم اینکه پالایشگاه اصفهان نتوانست تجهیزات را تامین کند با فشار‌هایی که محیط زیست وارد کرد، توانستیم تعهد دولت را عملیاتی کنیم و کیفیت بنزین را افزایش دهیم.

ظهرابی تصریح کرد: بنزین تولیدی در پالایشگاه که روزانه به ۵/۲ میلیون لیتر می‌رسد و درشعاع ۵۰ کیلیومتری شهر اصفهان توزیع می‌شود به عدد نزدیک به ۳۴ درصد رسیده و این بنزین کاملا تحت نظر دقیق ما پایش می‌شود.

وی ادامه داد: روزانه ۲/۲ میلیون لیتر نیز گازوئیل در شعاع ۵۰ کیلیومتری شهر اصفهان توزیع می‌شود این گازوئیل زیر ۵۰ پی پی‌ام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان همچنین به وجود ۱۷۰ هزار خودروی فرسوده بالای ۲۰ سال در اصفهان اشاره کرد و گفت: این خودرو هخا بادی از رده خارج شوند؛ البته برای کامیون‌ها و ماشین‌های بزرگ در حال انعقاد تفاهم نامه با پایانه‌های استان هستیم تا محلی را خارج از شهر برای استقرار این خودرو‌ها در نظربگیرند.

وی خارج کردن برخی واحدهای صنعتی آلاینده شامل طلاسازی‌ها و ریخته‌گری‌ها از داخل شهر و کاهش ظرفیت تولید دیگر واحدهای صنعتی شامل آجرپزی‌ها و معادن گچ و وارد کردن اتوبوسهای گازسوز به چرخه حمل و نقل شهری را از دیگر اقدامات برای کنترل کیفی هوای اصفهان برشمرد.

وی همچنین از برخورد جدی با متصرفان و متخلفانی که بصورت غیرقانونی از آب در مسیر زاینده رود بهره برداری می‌کنند خبر داد و اظهارداشت: سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه آبخیز زاینده رود از شکل حاشیه‌ای به متن وارد شده و با جدیت مسائل مربوط به این حوزه را پیگیری می‌کند.

ظهرابی؛ بر مرطوب نگه داشتن تالاب گاوخونی تاکید کرد و گفت: برنامه مدیریت زیست بومی برای این منظور اجرا خواهد شد.

وی دایر و فعال کردن دبیرخانه محلی مدیریت تالاب گاوخونی در شهر ورزنه را از دیگر اقدامات این اداره کل برای پرداختن به وضعیت تالاب گاوخونی عنوان کرد و گفت: تاکید بر آن است که ظرفیت لازم برای احیای تالاب تامین شود.

وی بیابان زایی در شرق اصفهان را از معضلات مهم زیست محیطی استان بیان و اضافه کرد: حدود ۳، ۲ میلیون هکتار بیابان در استان وجود دارد که یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار آن کانونهای بحران فرسایش بادی است که ۲۵۰ هزا ر هکتار آن چسبیده به شهر اصفهان و تهدیدی جدی برای این کلانشهر است.

وی تاکید کرد: خطر بیابان زایی بیخ گوش اصفهان است و باید تلاش کنیم که این معضل و پدید اصفهان و مدیران آن را غافل گیر نکند چراکه اگر کار از کار بگذرد بازگردادنش بسیار سخت است.

ظهرابی در ادامه صحبت‌های خود از شهروندان درخواست کرد که در مراسم چهارشنبه سوری، برای آتش افروزی از بوته‌های بیابانی استفاده نکنند و در روز طبیعت، حافظ و همراه طبیعت باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز