معاون وزیر راهوشهرسازی عنوان کرد؛
ضرورت توسعه و بهبود سیستم حملونقل ریلی در کشور / توسعه قطارهای سریعالسیر میتواند نقش بسزایی در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی ایفا کند

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی: حملونقل در هر استانی یک فرصت است
معاون وزیر راهوشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به وضعیت فعلی شبکه ریلی کشور بر ضرورت توسعه و بهبود سیستم حملونقل ریلی در کشور تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه کشورهایی وجود دارند که دارای فناوریهای پیشرفتهتری در زمینه قطارهای سریعالسیر هستند، این مقایسه میتواند به دغدغههای جوانان و مردم درباره شرایط زیرساختهای حملونقل در کشور دامن بزند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، هوشنگ بازوند در جلسه بررسی مسائل و مشکلات و وضعیت راههای استان مرکزی، افزود: ایجاد قطار برقی سریعالسیر از قم به تهران با سرمایهگذاری دولت در دستور کار قرار دارد. قطار سریعالسیر اصفهان به قم توسط صنایع اصفهان حدود 135 میلیارد ریال، تأمین اعتبار شده است. اصفهان برای استفاده از قطار سریعالسیر از ظرفیت 10 صنعت خود استفاده کرده و پذیرفته تا ایستگاه مسافربری قطار را عملیاتی کند و در این پروژه مشارکت دارد.
وی ادامه داد: هنوز یک متر قطار سریعالسیر در کشور وجود ندارد. در حالی که این موضوع یک مطالبه جدی از سوی مردم است. توسعه قطارهای سریعالسیر میتواند نقش بسزایی در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی ایفا کند و همچنین میتواند به کاهش زمان سفرها و افزایش ایمنی کمک کند. توجه به این نیازها و برنامهریزی برای ارتقاء زیرساختها میتواند به بهبود کیفیت زندگی و جلب رضایت عمومی منجر شود.
معاون وزیر راهوشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به اینکه سرعت قطار سریعالسیر 300 کیلومتر است و سرعت قطار برقی 250 تا 270 کیلومتر است، اظهار داشت: استان مرکزی واحدهای تولیدی و صنعتی صاحبنام و بزرگی دارد که میتوانند در این راستا سرمایهگذاری و یا پشتیبانی کنند. بر این اساس میتوان در این استان از ظرفیت صنایع برای احداث قطار سریعالسیر استفاده کرد.
بازوند با اشاره به وضعیت راههای شهرستان خمین بر لزوم تکمیل عملیات کمربندی این شهرستان تأکید داشته و تصریح کرد: با وجود تمامی تلاشها، کمربندی به شهرستان خمین متصل نشد و مقام عالی وزارت راهوشهرسازی این موضوع را در اولویت امور قرار دادهاند. فرایند عملیاتی آزادراه اراک به سمت بروجرد نیز هرچه سریعتر باید آغاز شود. مسیر آزادراه تهران به اراک باید ظرف 15 روز تعیین تکلیف شده و تمام ملاحظات زیستمحیطی در خصوص آن رعایت شود.
وی به وجود بدهیهای کلان مالی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اشاره کرده و در این خصوص بیان داشت: این شرکت 570 هزار میلیارد ریال بابت اجرای طرحهای مختلف به 1000 پیمانکار بدهکار است. اما بهرغم وجود این میزان بدهی، همچنان برای حلوفصل شدن مشکلات و برداشته شدن موانع و همچنین ادامه روند ساختوسازها در کشور به فعالیت خود ادامه میدهد.
حملونقل در هر استانی یک فرصت است
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی که به عنوان نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت حضور دارد، نیز در این جلسه گفت: حملونقل در هر استانی یک فرصت است و باید برای توسعه آن تلاش شود. تعریض محور اراک به فرمهین وارد هجدهمین سال خود میشود و همچنان 3 زیرگذر و تعریض روستای ایبکآباد این مسیر بلاتکلیف مانده است. در این محور، دائماً حادثه رانندگی اتفاق میافتد. بنابراین به هر روشی که هست باید تعیین تکلیف شود.
نادرقلی ابراهیمی افزود: تصمیم امروز برای آزادراه اراک - تهران یک اقدام ماندگار است و امید است از تمامی امکانات برای ساخت آن استفاده شود. این آزادراه درخواست تمام نمایندگان مردم استان مرکزی است چرا که شازند، اراک، فرمهین، آشتیان، تفرش و ساوه را به هم متصل میکند. آزادراه اراک به تهران دیگر مطالبه جدی مردم استان مرکزی است و همگرایی ما در استان را به شدت افزایش میدهد. این آزادراه هرچه زودتر تعیین تکلیف شود تا سرمایهگذار آن نیز مشخص گردد.