خبرگزاری کار ایران

در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره بازیافت شیراز عنوان شد؛

سرآمدی شیراز در عناوین محیط زیست و بازیافت جهان

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۱۰۳

تفکیک زباله باید از مبدأ و در خانه‌ها انجام شود

پنجمین جشنواره بازیافت و نخستین جشنواره «شیراز، شهر سبز بدون پسماند» طی آیینی با حضور مدیریت شهری، استانی، شهروندان و دانش‌آموزان پایان یافت.

به گزارش ایلنا، شهردار شیراز در این آیین با بیان اینکه موضوع زباله موضوعی بسیار مهم و حیاتی در سراسر جهان است، خطاب به دانش‌آموزان اظهار کرد: نظافت شهر، جمع‌آوری، ساماندهی و دفن زباله یکی از وظایف شهرداری است.

محمدحسن اسدی با بیان اینکه زباله به عنوان طلای کثیف در جهان معروف است، افزود: روش مدیریت زباله‌ها در هر کشور متفاوت است.

سرآمدی شیراز در عناوین محیط زیست و بازیافت جهان

وی با تأکید بر لزوم تفکیک زباله از مبدأ و در خانه‌ها، متذکر شد: با همه تلاش‌ها، اگر شهروندان در این موضوع رعایت نکنند باز هم به شرایط ایده‌آل نمی‌رسیم.

به گفته شهردار شیراز؛ این کلان‌شهر در کل کشور تمیزترین و پاک‌ترین شهر است که بخشی از آن به خاطر مردم و بخشی به خاطر پاکبانان و تلاش‌های این بخش است.

تفکیک زباله‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این آیین با بیان اینکه محیط زیست یک ویژگی دارد که بی‌توجهی یا توجه در یک نقطه زمین به محیط زیست در نقطه‌ای دیگر از زمین موجب تبعات مثبت و یا منفی می‌شود، بر لزوم تفکیک زباله‌ها تأکید کرد.

محمود رضایی با بیان اینکه به‌جز پسماندهای شهرداری که در حال تفکیک زباله هست که باید این تفکیک از مبدأ انجام شود و موضوع فرهنگسازی شود، افزود: در حال حاضر تفکیک زباله ساماندهی ندارد و باید شهرداری برای ساماندهی بیشتر این امر همت بگمارند.

وی متذکر شد: تفکیک زباله‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و شاید برای دانش‌آموزان سؤال پیش بیاید که آیا زباله‌های خشک قابل دفن هستند؟ که باید گفت؛ بیشتر زباله‌های خشک دیرتجزیه هستند ‌و زباله‌هایی مانند پلاستیک چند قرن تجزیه آنها طول می‌کشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: برای تولید کاغذ درخت قطع می‌شود که اگر جایگزین نشود محیط زیست از بین می‌رود، شیشه‌ها را می‌توان با بازیافت بارها و بارها به چرخه برگرداند و این تفکیک زباله‌ها و ضایعات و بازیافت آنها در اقتصاد تأثیر بسزایی دارد.

رضایی بیان کرد: ۳ هزار تن زباله روزانه در استان فارس تولید می‌شود که بیش از ۶۰ درصد آن زباله تر است که قسمت عمده آنها قابل بازیافت هستند.

وی با اشاره به نام‌گذاری شیراز به عنوان پایتخت زیست‌محیطی آسیا، گفت: این لقب می‌تواند در راستای ارتقای حوزه پسماند، بازیافت و محیط زیست نقش بسزایی ایفا کند و یک فرصت برای پیشرفت است.

سرآمدی شیراز در عناوین محیط زیست و بازیافت جهان

 انتخاب شیراز به عنوان پایتخت زیست‌محیطی آسیا  یک فرصت است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین، با تبریک به برگزیدگان این جشنواره گفت: ۸۰ پایتخت کشورهای آسیایی، شهر شیراز را به عنوان پایتخت زیست‌محیطی آسیا انتخاب کردند و این افتخار بسیار بزرگی است.

مسعود زارعی افزود: همین کار مشترک مردم و مسئولان و فرهنگ‌سازی در مدارس و خانواده‌ها مصداق عینی شعار «شهر ما، خانه ما» است و بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این طرح شرکت کردند که برگرفته از اعتقادات دینی ما است، چراکه توجه به محیط زیست از سفارشات دین مبین اسلام است.

وی با اشاره به پیشینه تلاش برای محیط زیست و پسماند در شهر شیراز، عنوان کرد: انتخاب شهر شیراز به عنوان پایتخت زیست‌محیطی آسیا باید به عنوان یک فرصت درنظر گرفته شود تا شیراز در موضوع محیط زیست و بازیافت در جهان سرآمد شود.

سرآمدی شیراز در عناوین محیط زیست و بازیافت جهان

عضو و ناظر شورای اسلامی شهر در سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه در مذهب ما نظافت جزئی از دین معرفی شده است، گفت: مدیریت صحیح پسماند و بازیافت می‌تواند به برگرداندن برخی از منابع به چرخه زمین کمک کند و یکی از خواسته‌های تمام جهان فارغ از تمام افکار و مذاهب و حکومت‌ها، حفظ محیط زیست است و اگر آب، خاک و نور پاکیزه بمانند زندگی سالم می‌ماند.

محمدرضا هاجری با بیان اینکه خدا پاکیزگان را دوست دارد، افزود: بازیافت یکی از راه‌های جلوگیری از اسراف است که توسط مذهب ما مورد نکوهش قرار گرفته است ‌و امیدواریم جهان به سمتی برود که این امر مورد توجه بیشتری قرار گیرد و شاهد جهانی پاک و سالم باشیم.

سرآمدی شیراز در عناوین محیط زیست و بازیافت جهان

بازیافت سبب حفظ منابع طبیعی می‌شود و آلودگی کمتری تولید می‌شود

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز با بیان اینکه برخی از نعمت‌های خدا را ما انسان‌ها به صورت پسماند درآورده و در محیط زیست رها می‌کنیم، تأکید کرد: اگر پسماندها بیش از ظرفیت زمین باشد دیگر جایی برای زندگی نمی‌ماند.

قاسم نهاوندی با تشکر از نونهالان و نوجوانانی که در این جشنواره شرکت کردند، متذکر شد: وظیفه ما این است که محیط زیست را به خوبی به صورت یک امانت به دست فرزندان خود بسپاریم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه پسماند نقش اساسی در کره زمین ایفا می‌کند، گفت: روزانه میلیون‌ها زباله در جهان تولید می‌شود که بخش زیادی از آن به دلیل عدم مدیریت صحیح به چرخه بازنمی‌گردد.

صمد پناهیان با تأکید بر بازیافت از خانه و جداسازی یه صورت خشک و تر، افزود: بازیافت سبب حفظ منابع طبیعی می‌شود و آلودگی کمتری تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره از دی ماه سال گذشته شروع شد و مورد استقبال عمومی قرار گرفت و تا سه مرتبه به دلیل این استقبال کم‌نظیر تمدید شد، عنوان کرد: هدف این جشنواره، پسماند صفر است که بیش از  ۲۱ هزار دانش‌آموز در این جشنواره شرکت کردند و بیش از ۹ هزار نفر نیز از مردم از این جشنواره استقبال کردند که امروز از برگزیدگان این جشنواره تقدیر به عمل می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز