خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

برخورداری ٩٩ درصد از روستاهای استان البرز در طرح هادی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۴۵۶

تملک حدود ۵٢٩/٧ هکتار زمین در ۴۶ روستای البرز

معاون توسعه و عمران روستایی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز با اشاره به عملکرد سال گذشته، گفت در استان البرز حدود ٢۶٢ روستای بالای ٢٠ خانوار داریم که از این تعداد برای ٢۴٧ روستا، طرح هادی تهیه شد..

امین کتابی نژادیان در گفت‌وگو با ایلنا در ارتباط با فعالیت عمرانی روستایی البرز در بنیاد مسکن استان، اظهار کرد: فعالیت در حوزه عمرانی روستایی اعم از تهیه، بازنگری و اجرای طرح هادی است که عملیات آسفالت و جدولگذاری معابر، پیاده راهسازی، اجرای سنگفرش، احداث و تکمیل پارک و فضای سبز، دیوارهای ساحلی روستایی و صدور اسناد روستایی در این حوزه انجام می‌شود.

وی در ارتباط با طرح هادی توضیح داد: این طرح کاربردی صرفا برای روستاست که محدوده روستا را نیز مشخص می کند و بیشتر با کالبد روستا سروکار دارد. مطالعات این طرح بیشتر اقتصادی_اجتماعی و معیشتی است.

کتابی نژادیان با عنوان اینکه طرح هادی دوره ١٠ ساله دارد و بعد از آن امکان بازنگری وجود خواهد داشت، گفت: در طرح هادی نحوه استقرار کاربری، سرانه های خدماتی و مسکونی، عرض معابر و میزان عقب نشینی املاک مشخص می‌شود. 

معاون توسعه و عمران روستایی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز با اشاره به عملکرد سال گذشته، تصریح کرد: به استناد سرشماری سال ٩۵ در استان البرز حدود ٢۶٢ روستای بالای ٢٠ خانوار داریم که از این تعداد ٢۵٠ روستا قابلیت تهیه طرح هادی دارند لذا با کسر سه روستا، برای ٢۴٧ روستا، طرح هادی تهیه شده که در مجموع ٩٩درصد از روستاهای سطح استان از این طرح برخوردار هستند.

وی با یادآوری اجرای طرح هادی در روستاهای البرز ادامه داد: حدود ٢١١ روستا این عملیات انجام شده و در قالب ۶١٩ پروژه فعالیت عمرانی انجام گردید که در نهایت تاکنون حدود ٨۵درصد از روستاها از این امکان برخوردار هستند.

این مسئول در ارتباط با صدور اسناد گفت: تا انتهای سال گذشته ٢٣هزار و ٩٢٩ جلد اسناد روستایی صادر شد. همچنین صدور ٣هزار و ١۴۶ جلد اسناد شهری زیر ٢۵هزار نفر نیز انجام شد که مجموع اسناد ٢۶هزار و ٩٠۴ جلد سند در سطح استان بود.

کتابی نژادیان در ارتباط با تملک اراضی ملی گفت: حدود ۵٢٩/٧ هکتار زمین در ۴۶ روستا تملک شده است.

معاون توسعه و عمران روستایی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز در ارتباط با اولویت پروژه های اجرایی تصریح کرد: روستاهایی قدیمی که پروژه‌های عمرانی در دست اجرا دارد باید تکمیل و تحویل شود. در روستاهای جدید که خانوار کمتری دارند نیز باید میزان عملیات عمرانی به میزانی باشد که به درصد مطلوب برسد.

وی جمعیت روستا را ملاک اولویت فعالیت عمرانی دانست و گفت: مهاجرت معکوس، اقتصاد پویای روستائیان، بالا رفتن کیفیت روستا و افزایش ماندگاری ساکنان روستا از جمله اهداف عمران و آبادانی روستاست که با طرح هادی اعمال می‌شود.

این مسئول به ایلنا گفت: در استان البرز به دلیل همجواری با تهران و خوش آب و هوا بودن، بحث مهاجرت معکوس به روستا بیشتر دیده می‌شود ولی هدف ما مهاجرت معکوس مولد است نه صرفا برای خوش‌نشینی و سکونت موقت لذا هدف ما معمولا روستاهای واقعی، کم برخوردار با ساکنان دائمی و بومی است چراکه توزیع اعتبار سازمان مدیریت محدود است.

معاون توسعه و عمران روستایی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز، گفت: روستاهای شهرستان طالقان به دلیل تعداد زیاد و اعتبار کم درصد برخورداری کمتری نسبت به سایر روستاهای استان البرز دارد. همچنین روستاهای نظرآباد و اشتهارد به دلیل وسعت روستا، محرومیت بیشتری دارند که این روستاها از جمله موارد طرح هادی محسوب می‌شوند و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

وی با عنوان اینکه در البرز اعتبارات استانی و ملی و منابع داخلی بنیاد برای طرح هادی تخصیص پیدا می‌کند، گفت: در بحث اجرا تا کنون بالغ بر ۵٨ میلیارد و ٩٠٠ میلیون تومان تخصیص اعتبار داشتیم که در ۵٨ روستا توزیع اعتبار دولتی انجام شده است.  

کتابی نژادیان در ارتباط با مصرف قیر در پروژه های عمرانی گفت: سال گذشته سهمیه قیر رایگان داشتیم. ٢٣ میلیارد و ۴٠٠ میلیون تومان قیر در قالب ٢هزار و ۴٩٨ تن که در ٣۶ روستا با اجرای طرح هادی مصرف شد. امسال نیز بالغ بر ٢۴ میلیارد تومان اعتبار تهیه قیر برای استان البرز تخصیص یافت. 

وی با اشاره به ایجاد اشتغال غیر مستقیم پروژه های عمران روستایی، اضافه کرد: پیمانکاران از طریق سامانه کشوری انتخاب و معرفی می‌شوند و لزوما بومی نیستند. این افراد با توجه به قیمت معقول، ملاک انتخاب پیمانکار خواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز