خبرگزاری کار ایران

معاون اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی استان خبر داد؛

ثبت زبان ترکی خلجی استان مرکزی در فهرست آثار ملی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۲۹۵

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از ثبت زبان ترکی خلجی در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد و گفت: زبان ترکی خلجی کهن‌ترین زبان از خانواده زبان‌های ترکی‌تبار است که در حال حاضر تنها گویش‌ورانی در منطقه مرکزی ایران دارد.

به گزارش ایلنا، حسین محمودی افزود: زبان ترکی خلجی در شهر تلخاب واقع در شهرستان فراهان و برخی از روستاهای شهرستان‌های فراهان، آشتیان، تفرش و اراک تکلم می‌شود. با توجه به اینکه تعداد گویش‌وران این زبان زیاد نیست، به‌ شدت در معرض آسیب قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید از آسیب‌رسانی به زبان ترکی خلجی و فراموشی این زبان با جدیت جلوگیری شود، ادامه داد: بنابراین ثبت ملی ادبیات شفاهی زبان ترکی خلجی شامل ضرب‌المثل‌ها، اشعار محلی، چیستان‌ها و ... می‌تواند به بقای این سرمایه ملی یاری برساند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل هر سرزمین، بخش بزرگی از میراث فرهنگی ناملموس آن جوامع محسوب شده و خاستگاه و پیوند دهنده بسیاری از عناصر فرهنگی هستند.

محمودی به جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی و تعداد آثار ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی اشاره داشته و تصریح کرد: بیش از 2000 جاذبه گردشگری در این استان شناسایی شده است که 908 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز