خبرگزاری کار ایران

معاون اداره‌ کل میراث‌فرهنگی استان خبر داد؛

ثبت موسیقی فولکلوریک عاشیقی استان مرکزی در فهرست آثار ملی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۷۴۵

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه موسیقی فولکلوریک عاشیقی این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، گفت: موسیقی عاشیقی که موسیقی فولکلوریک ترکان ایران است و در مناطق متعددی از کشور رواج دارد، در این استان نیز از جایگاه قابل توجهی برخوردار است.

به گزارش ایلنا، حسین محمودی افزود: این موسیقی از حیث مواردی همانند تعدد شاعران ترکی‌سرا، داستان‌های عاشیقی بومی، نغمه‌های بومی و تعداد قابل توجه عاشیق‌ها، نوازندگان و سازندگان ساز چگور که ساز اصلی عاشیق‌های استان مرکزی است، در استان از جایگاه چشمگیری برخوردار هستند.

وی به میزان رواج‌یافتگی موسیقی عاشیقی در استان مرکزی و تعداد مناطقی که در این حوزه فعالیت دارند اشاره کرده و ادامه داد: هنر موسیقی فولکلوریک عاشیقی هم‌اکنون در 9 شهرستان از 12 شهرستان استان مرکزی و در سطوح متفاوت رواج دارد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: کارشناسان موسیقی سنتی تأکید دارند که عاشیق‌ها در خواندن مدح پیغمبر، مناقب ائمه ‌اطهار و اشعار عرفانی بسیار ظریف عمل می‌کنند و می‌توانند خدمات خوبی را در رابطه با انتقال فرهنگ دینی ارائه کرده و به گسترش آن کمک کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز