خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان خبر داد:

ثبت 5 اثر منقول تاریخی مرکزی در فهرست آثار ملی

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۵۷۳

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان گفت: 5 اثر منقول تاریخی و فرهنگی استان مرکزی در شورای ثبت میراث منقول واجد ارزش ثبت، در فهرست آثار ملی کشور شناخته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی مرزبان افزود: این 5 اثر شامل صندوق چوبی بقعه امامزاده شاهواروق، صندوق چوبی بقعه شاهزاده قاسم کهک، صندوق چوبی بقعه امامزاده فضل و یحیی محلات، صندوق چوبی بقعه امامزاده منصور مامونیه و سنگ فرمان شاه عباسی در انجدان است.

وی ادامه داد: صندوق چوبی بقعه امامزاده شاهواروق مربوط به تاریخ 957 قمری، صندوق چوبی بقعه شاهزاده قاسم کهک مربوط به سال 923 قمری، صندوق چوبی امامزاده فضل و یحیی محلات مربوط به سال 970 قمری و صندوق چوبی بقعه امامزاده منصور مامونیه به تاریخ 947 قمری، در دوره صفوی هستند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی اظهار داشت: این آثار نفیس چوبی به واسطه بهره‌گیری از انواع تزئینات چوبی مثل منبت، مشبک و کتیبه‌های ثلث اجرا شده بر روی بدنه‌ها شامل آیات قرآن و ادعیه، به عنوان نمونه‌های منحصر به فرد در هنر چوب شناخته می‌شوند.

مرزبان تصریح کرد: اثر تاریخی سنگ فرمان شاه عباس، مربوط به فرمان شاه عباس اول صفوی به شاه خلیل اله انجدانی از امامان اسماعیلیه و تیول دار انجدان است که در آن مردم انجدان از توابع دارالمومنین قم در ماه رمضان از مالیات معاف شده‌اند.

وی بیان داشت: سنگ فرمان شاه عباس به شاه خلیل اله انجدانی، به شکل مثلث نامنظم و دارای کتیبه‌ نستعلیق است که در پایان این کتیبه، تاریخ سال 1036 هجری قمری حک شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی تأکید کرد: ثبت آثار تاریخی استان مرکزی پیش‌زمینه حفظ، نگهداری و احیای بناهای تاریخی است و صیانت از میراث فرهنگی نیاکان جزئی از رسالت ملی به حساب می‌آید.

مرزبان ابراز داشت: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این آثار شود، برابر مواد 558 قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز