خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

توسعه پنبه از برنامه های اصلی دولت در گلستان باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۵۲۴

بازار طلای سفید گلستان کم رونق است

زمانی در استان گلستان سالانه حدود ۲۰۰ هزار هکتار پنبه کشت می شد و اشتغالزایی خوبی برای مردم ایجاد کرده بود. ولی امروز فقط اسم طلای سفید در گلستان مانده است و کشاورزان به دلایل مختلفی مانند خشک سالی و قیمت خرید پایین، پنبه کشت نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، در دهه ۷۰  ده ها هزار نفر در مزارع پنبه استان گلستان مشغول به کار بودند و چندین کارخانه پنبه‌پاک‌کنی و واحدهای تولیدی وابسته مشغول به کار بودند.

امروزه دیگر خبری از رونق کشت پنبه در استان نیست و فقط اسم طلای سفید در گلستان مانده است. تا جایی که سالانه فقط چند هزار هکتار از ارضی استان گلستان زیر کشت پنبه می‌رود و برای کشاورزان دیگر این کشت به صرفه نیست.

قیمت پایین خرید تضمینی پنبه، آفت زدگی، عدم به روز شدن صنایع نساجی، عدم پرداخت یارانه به کشاورزان، بالا بودن هزینه تولید، خشکسالی و ... مشکلاتی است که باعث شده کشاورزان دیگر رغبتی برای کشت پنبه نداشته باشند.

بیکاری در استان مشهود است و برای رفع مشکلات کشاورزی استان  باید از سوی دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان مجلس و جهاد کشاورزی اقداماتی انجام بگیرد.

بیش از ۵۰ درصد کشت پنبه در بخش‌های جنوبی استان گلستان صورت می‌گیرد و مسئولان استانی باید اقدماتی انجام دهند که توسعه کشت پنبه به سمت مناطق شمالی گلستان برود. چرا که پنبه را جایگزینی مناسب برای کشت شالی در استان معرفی کرده‌اند.

مسئولان استانی در تلاش هستند که کشت پنبه در استان را رواج دهند ولی تا زمانی که مشکلات پنبه کاران برطرف نشود و یارانه مستقیم به کشت پنبه اختصاص داده نشود، توسعه این کشت در گلستان بعید به نظر می‌رسد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در این باره به ایلنا اظهار کرد: سومین همایش بین المللی دانش، صنعت و تجارت پنبه سوم و چهارم دی ماه 1402 در گرگان برگزار شد. به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی کیفیت پنبه تولیدی در ایران و مخصوصا استان گلستان  در مقایسه با دیگر کشورها بالاتر است و کشت پنبه و فروش پنبه همواره باید دغدغه جدی وزارت جهاد کشاورزی باشد.

رحمان قره باش ادامه داد: اغلب کشورهای صنعتی ابتدا از صنعت نساجی شروع کرده و بعد توسعه یافتند. در حال حاضر نیز کشورهایی مانند بنگلادش، ترکیه، سودان، ازبکستان، ترکمنستان و حتی ویتنام که تقریبا در تراز ایران قرار دارند توجه ویژه‌ای به توسعه کشت پنبه و صنعت نساجی دارند.

وی افزود: پنبه کاران گلستانی از وزارت جهاد کشاورزی درخواست دارند که به تولید پنبه نگاه ویژه داشته باشند و مصرف آب در کشت پنبه کمتر از برنج است. پس باید اقداماتی صورت بگیرد که کشاورزان به سمت کشت پنبه بروند.

وی بیان کرد: تغییر اقلیم، نوسانات و ناپایداری تولید، ظهور مجدد آفات و بیماری ها، چالش مکانیزاسیون، افزایش هزینه های تولید و کاهش سود آوری و کیفیت الیاف از چالش های عمده توسعه کشت پنبه در استان است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی گرگان گفت: شیوع آفات و بیماری‌ها در این محصول باردهی پنبه را با کاهش روبرو می‌کند که در حال حاضر کشاورزان را دچار مشکلات جدی کرده است. در این زمان باید مراکز خدمات جهاد کشاورزی استان برای تامین سموم دفع آفات نباتی در زمان برداشت به موقع اقدام کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه کشاورزان در هنگام برداشت پنبه با کاهش قیمت این محصول روبرو می شوند گفت: هزینه‌های کشت پنبه بالا و قیمت خرید این محصول پایین است. قیمت تضمینی این محصول نیز بسیار پایین است و قیمت های توافقی برای خرید پنبه بیشتر به ضرر کشاورز تمام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گلستان از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود و احیا پنبه می‌تواند نقش مؤثری در رفع چالش بیکاری داشته باشد. دولت مانند سایر کشورها از پنبه کاران پشتیبانی کند و یارانه به آنها بدهد وحمایت یارانه‌ای از دغدغه پنبه کاران است.

امسال به دلیل خشک سالی یک سری مزارع حتی به برداشت هم نرسید

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان هم در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی سالجاری کشاورزان حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی گلستان را به کشت پنبه اختصاص دادند و به دلیل کمبود بارش و خشک سالی که داشتیم، یک سری مزارع حتی به برداشت هم نرسید.

علی موسی‌ خانی ادامه داد: کشاورزان گلستانی حدود ۲۰ تن وش پنبه به کارخانه جات تحویل دادند و فقط ۹ کارخانه پنبه پاک کنی در استان مشغول به فعالیت هستند. کارخانه جات پنبه پاک کنی وش پنبه را به صورت توافقی از ۲۸ هزار تومان تا ۳۴ هزار تومان از کشاورز خریداری کردند.

وی افزود: ۳ سالی است که کارخانه بذر پنبه را با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی کردیم و بذر را کاملا ضد عفونی به کشاورزان تحویل می دهیم. کشاورزان که پنبه کشت می‌کنند سالانه کود را به صورت یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: آفات به کشت پنبه خسارت زیادی وارد می‌کند و ما سالانه بخشی از اعتبارات را برای پایش مزارع استان در نظر می‌گیریم و اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل استان برای توسعه کشت پنبه خشک سالی است و امیدواریم سطح کشت پنبه در سالجاری افزایش پیدا کند. جهاد کشاورزی گلستان سالانه آموزش و ترویج کشت پنبه را برای کشاورزان انجام می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز