خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

راهکارهای کاهش تلفات زلزله در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۷۱۱

یک کارشناس ارشد سازه معتقد است تلفات زیاد زلزله در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته، به راهکار کاهش تلفات زلزله در بخش سازه بازمی‌گردد.

اکبر مسعودی در گفت و گو با ایلنا در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا بسیاری از کشورها در مقابل زلزله تلفات کمتری نسبت به کشوری مثل ایران دارند؟ گفت: از نظر فنی، نقطه گپ و فاصله‌‌ای از نظر روش‌های نوین ساخت، بین ساختمان‌هایی که در ایران احداث می‌شود با ساختمان‌هایی که در کشورهای پیشرفته ساخته می‌شود، وجود دارد.

وی ادامه داد: اخیرا نیز مشاهده شده است که در کشور ژاپن به‌رغم زلزله نسبتا شدید اما تلفات کمی نسبت به زلزله رخ داد.

این کارشناس ارشد سازه ادامه داد: امروزه در کشورهای پیشرفته از روش‌های نوین بیشتر استفاده می‌شود که به طور مثال استفاده از میراگرها و سیستم‌های  بیس ایزولیشن و... است، در حالی‌که ما از تکنولوژی مدرن کمتر استفاده کرده‌ایم؛ بیس ایزولیشن (جدا سازی شالوده) در حقیقت همانند یک سیستم کمک فنر عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد کل نیروی زلزله از زمین به ساختمان وارد شود و در حقیقت بیشتر نیرو را دمپ (damp) و مستهلک می‌کند و  میزان کمی از نیروی زلزله  به سازه وارد ‌می‌شود و در واقع، سازه بیشتر جهت تحمل بارهای قائم و ثقلی طراحی می‌شود.

راهکارهای کاهش تلفات زلزله در ایران

وی اضافه کرد: با استهلاک بخش عمده‌ای از نیروی زلزله، ممکن است یک نیروی جزیی هم به ساختمان وارد شود که با المان‌های اجرایی ساده می‌توان زلزله را مهار کرد، از طرفی این مهم موجب می‌شود که تقریبا دیوار برشی‌ها و مهاربندی‌ها در سازه‌ تا حدودی حذف شوند.

این کارشناس ارشد سازه همچنین در پاسخ به این سئوال که حذف مهاربندی‌ها در سازه چه کمکی به ساختمان می‌کند؟ گفت: این مهم موجب می‌شود تا معماران محدودیت کمتری داشته باشند و در حقیقت دست شان برای طراحی ساختمان، بیشتر باز باشد.

مسعودی خاطرنشان کرد: از بیس آیزولیشن معمولا برای ساختمان‌های بین ۵ تا ۱۰ طبقه استفاده می‌شود.

این کارشناس ارشد سازه اضافه کرد: در صنعت ساختمان، نما نیز از اهمیت زیادی برخوردار است در حالی‌که متاسفانه هنوز در سازه‌‌ها از نمای سنتی همانند آجر و سنگ و ... استفاده می‌شود.

مسعودی تاکید کرد: در راستای استحکام و ایمنی بیشتر ساختمان‌ها می‌توان از نماهای ارتجاعی و پیش ساخته استفاده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز