خبرگزاری کار ایران

در بازدید معاون رئیس جمهور مطرح شد؛

توافق با ترکمنستان برای کنترل گرد و غبار

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۷۳۰

توجه جدی مقامات عالی کشور به موضوع سرخس

معاون رئیس جمهور و رئیس ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار کشور گفت: ایجاد معیشت پایدار در جهت ماندگاری جمعیت، محور برنامه و نقشه کنترل و مدیریت ریزگردها در شهرستان سرخس است.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی سلاجقه روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از کانون گرد و غبار "چاله زرد" شهرستان سرخس در جمع خبرنگاران افزود: در نخستین دور سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی، حضور مقام عالی دولت در شهرستان سرخس و مشاهده تاثیر توفانها در کیفیت زندگی مردم این شهرستان منجر به صدور دستور ویژه برای این موضوع شد.

وی اضافه کرد: در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست در جهت مدیریت معضل و مشکلات مردم و منطقه گام برداشت و در همین راستا امروز جلسه ستاد ملی گرد و غبار کشور به صورت میدانی در این شهرستان برگزار می شود اگر چه مسوولیت بیابان زدایی بر عهده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی با اشاره به این که عامل وقوع پدیده گرد و غبار در شهرستان سرخس هم منشاء داخلی و هم خارجی دارد گفت: در گام نخست باید در منطقه سرزمینی خودمان اقدام موثر برای مدیریت این پدیده انجام شود و در این راستا از توان همه جانبه باید بهره برد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که برای کنترل گرد و غبار در کانون خارجی "قره قوم" کشور ترکمنستان تفاهم نامه و نشستهای موثری در جهت مدیریت این کانون انجام شده است گفت: با توجه به این که کانون قره قوم فاقد سکونت است باید کشور همسایه را به ضرورت توجه به مدیریت این کانون آگاهی داد چرا که شهرستان سرخس در فصولی از سال به شدت تحت تاثیر این کانون است.

سلاجقه افزود: باید در موضوع اعتبارات با کشور همسایه برای مدیریت قره قوم به توافق لازم برسیم و خوشبختانه این روند در مسیر انجام است همچنین در روشهایی که موجب تثبیت خاک در این کانون می شود نیز هماهنگی خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:تا کنون در ۱۰ هزار هکتار پهنه کشور مطالعه لازم انجام شده است که سطح وسیعی از آن منشاء گرد و غبار است.

سلاجقه افزود: سال گذشته وزارت نفت از محل مسوولیت‌های اجتماعی اعتباری برای انجام مطالعات تخصیص داد که تلاش می شود امروز از نتایج این مطالعات در نشست ستاد برای حل مشکل مردم بهره برد.

وی تاکید کرد: تامین سلامت مردم مرزنشین سرخس برای ما بسیار مهم است بنابراین امروز با توجه به این که مشکل اعتبار نداریم و صرفا باید برای ماندگاری جمعیت و معیشت پایدار مردم در بازه زمانی مشخص برنامه ریزی موثر کرد برگزاری جلسه هماهنگی را ترتیب دادیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شکنندگی اکوسیستم و حساسیت زیاد سرزمینی را در شهرستان سرخس شاهدیم بنابراین روشهای برداشت سرزمینی نباید همانند گذشته ادامه یابد.

سلاجقه با اشاره به این که مسایل مربوط به ریزگرد در حوزه منابع طبیعی تعریف می‌شود افزود: با توجه به تاکید و توصیه رئیس جمهور قرار است برنامه مسوولیتهای اجتماعی و فعالیت موثر تمامی دستگاه‌های موثر در این مسیر تقویت شود.

استاندار خراسان رضوی نیز در جمع خبرنگاران گفت: امید است خشکسالی‌ها در استان برطرف شود و خوشبختانه توجه مقامات عالی کشور به اهمیت موضوع گرد و غبار در شهرستان سرخس جلب شده است.

یعقوبعلی نظری افزود: طبیعی است با توجه به مشکلات پیش آمده برای مردم در موضوع ریزگردها، اقداماتی باید صورت گیرد و هدف از سفر معاون رئیس جمهور نیز حرکت در مسیر اقدامات کنترل کننده، پیشگیرانه و خنثی کننده در منطقه است.

وی ادامه داد: بنا داریم از تمامی ظرفیت‌های شهرستان سرخس بهره ببریم و ظرفیت‌های عالی این شهرستان در حوزه کشاورزی، دامداری، مباحث ترانزیت، صادرات و نیز وجود پالایشگاه خانگیران می‌توان با همت مسوولان معضل گرد و غبار را برطرف کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز