خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

واحدهای تولیدی برای جذب نیروی کار به اتباع بیگانه روی آورده‌اند/ چرخش بازار کار از تولیدی به خدماتی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۴۳۵

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: در صورتی که بیش از ۳۰ درصد نیروی کار به سمت خدمات برود اقتصاد رشد نمی‌کند؛ اما در حال حاضر شاهد این هستیم که کارگران به خاطر وضعیت دستمزدها تولید را رها کرده و به خدمات روی آورده‌اند.

عیدعلی کریمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در قزوین، با اشاره به وضعیت نامناسب دستمزد کارگران گفت: در نتیجه نامناسب بودن دستمزد، نیروهای فعال از کار در واحدهای تولیدی اجتناب می‌کنند و در نتیجه به اتباع بیگانه رجوع شده که تبعات اجتماعی و سیاسی خواهد داشت.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین با بیان اینکه روند مهاجرت از تولید به خدمات؛ یکی از علت‌های تورم است، تاکید کرد: باید نیروی مولد به سمت تولید برود اما شاهد این هستیم که دولت هر روز به جامعه کارگری استرس وارد می‌کند.

به گفته این فعال کارگری؛ نیروی کار به خاطر حقوق‌های هفت و هشت میلیونی که کفاف زندگی را نمی‌دهد، مجبور می‌شود برای کارگری به کشورهای همسایه برود و در نتیجه در داخل، واحدهای تولیدی با بحران روبه‌رو خواهند شد.

کریمی با اشاره به اینکه مزد منطقه‌ای از پایه مردود است، تصریح کرد: با مزد منطقه‌ای هرج و مرج در جامعه ایجاد می‌شود و باعث می‌شود مهاجرت‌های نامتوازن بین مناطق مختلف استان‌ها و کشور اتفاق بیفتد و وضعیت بدتر شود.

وی ادامه داد: مزد منطقه‌ای پاک کردن صورت مساله است و به دلایل مختلف در عمل محقق نمی‌شود، این کار منجر به تنش می‌شود و جامعه کارگری زیر بار مزد منطقه‌ای نخواهد رفت.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین اظهار کرد: دولت و وزیر کار قول داده بودند که متناسب با تورم حقوق را افزایش دهند، اما درحال حاضر با مطرح شدن موضوعاتی مانند مزد منطقه‌ای این موضوع به حاشیه می‌رود.

وی تاکید کرد: ما افزایش حقوق نمی‌خواهیم اما درخواست داریم تورم کنترل شود؛ با تورم موجود، حقوق کارگر به اندازه پول سه عدد ساندویچ هم نمی‌شود؛ آیا وزرای کار و اقتصاد متوجه وضعیت موجود هستند که طرح‌هایی مانند مزد منطقه‌ای را بیان می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز