خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان البرز:

ارتفاعات طالقان برف نداریم و این اتفاق نادر است/ برای گذر از پیک کم آبی، مجبور به حفر چاه جدید هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۸۱۵

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با ابراز تأسف از کاهش برف در ارتفاعات استان، اظهار داشت: امسال حتی در شهرستان طالقان بارش برف خوبی نداشتیم که این اتفاق برای مردم این شهر نادر است لذا اگر این وضعیت آب و هوایی تداوم داشته باشد، نگران کننده است و باید نسبت به حفر چاه‌های آب اقدام کنبم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داود نجفیان در نشست خبری در ارتباط با عملکرد سال جاری شرکت آب منطقه‌ای استان البرز، اظهار کرد: از سال گذشته تا کنون وزیر نیرو تاکید داشت در تامین آب شرب، بدبینانه ترین حالت را در نظر بگیریم و اتخاذ سیاست‌گذاری استان‌ها بر اساس شرایط بحران باشد که مشخص شود در این حالت چه تدبیری باید اندیشیده شود.

وی در ارتباط با وضعیت ذخیره آب در سد کرج گفت: در حال حاضر حدود ۵۴ میلیون متر مکعب ذخیره آب سد کرج داریم و این نسبت به سال گذشته که به میزان ٣۴میلبون متر مکعب بود، حدود ۵٠ درصد نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد اما این شرایط که به استفاده از مخازن استان مرتبط است، شرایط نرمالی نیست.

نجفیان گفت: با توجه به عدم بارش نزولات آسمانی در ماه‌های اخیر، دبی برف و باران تقریبا نصف دبی خروجی سد است لذا مصرف از مخزن انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با ابراز تأسف از کاهش برف در ارتفاعات استان، اظهار داشت: حتی در شهرستان طالقان بارش برف نداشتیم که این اتفاق برای مردم نادر است لذا اگر این وضعیت آب و هوایی تداوم داشته باشد، نگران کننده است و باید تصمیمات جدی بگیریم.

وی افزود: امسال سد طالقان نسبت به سال گذشته ٨ درصد تراز مثبت آبی داشته و ذخیره آبی آن بیش از ١۶٠ میلیون متر مکعب  ‌است.

وی با عنوان اینکه بخشی از تدابیر مدیریت آب به استفاده از منابع زیرزمینی بازمی‌گردد، اظهار کرد: به دستور وزیر کمیته‌ای فعال شد. در بخش آب‌های زیرزمینی منابع مالی خوبی برای تهران و البرز در نظر گرفته شد که بخشی از نیاز آب شرب از آبهای زیرزمینی استفاده شود.

نجفیان افزود: حذف هزار حلقه چاه غیر‌مجاز در در دستور کار است. از این تعداد ٧۶٠ حلقه ‌مسدود و حذف مابقی تا پایان سال انجام خواهد شد. در  دهه گذشته بیش از ۴ ‌هزار و ٨٠٠ حلقه چاه غیر مجاز مسدود و حدود ٨٠ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شد.

نجفیان در پاسخ به انتقاد خبرنگار ایلنا در مورد سیاست وزیر نیرو در جبران کمبود برق و استفاده از سوخت کثیف بجای استفاده از پنل های خورشیدی گفت: خوشبختانه دو پروژه سنگین با سرمایه گذاری پنل های خورشیدی در حال بحث و بررسی انجام کار است. با وجود پروژه های استفاده از پنل خورشیدی و ایجاد شرایط اجرا، چندین برابر تعرفه پنل‌های خورشیدی را افزایش داده که مورد استقبال قرار گرفته اما یکی از موانع، گران بودن این پنل‌هاست که با توجه به تحریم در این حوزه، قیمت بالا شرایط را سخت می‌کند.

وی با تاکید بر کاهش مصرف آب و برق، گفت: بخش عمده انرژی برقآبی است. وقتی آب پشت سدها کاهش پیدا کند تولید برق نیز کاهش پیدا می‌کند لذا تا زمانیکه انگیزه صرفه جویی پیدا نشود، بازدارندگی درستی نخواهیم داشت. 

نجفیان در پاسخ به ایلنا در مورد دلایل دستور حفر چاه بیشتر در البرز با وجود استفاده ٧٠ درصدی از سفره‌های زیرزمینی و نشست زمین در مناطقی از البرز، گفت: این چاه‌ها که برای بحران کم آبی پیش رو حفر خواهد شد، صرفا برای عبور از پیک کم آبی خواهد بود که به واسطه کاهش برف و باران خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: در شرایط نرمال وضعیت بدی نداریم اما وقتی مصرف بالا می‌رود، شبکه‌های توزیع پاسخگوی مصارف خانگی و صنعتی و کشاورزی نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در پاسخ به دلایل عدم افتتاح طرح‌های آبرسانی نظرآباد و اشتهارد که قرار بود در دومین سفر استانی ریاست جمهوری به البرز و توسط وزیر نیرو انجام شود ولی به زمان دیگر موکول شد به ایلنا گفت: آبرسانی به نظرآباد با اتصال به طالقان هدایت می‌شود. همچنین آبرسانی به اشتهارد از شبکه مخازن نظرآباد تامین می‌شود.

وی افزود: بخشی از سهم اشتهارد که از طالقان گرفته و به سمت نظرآباد هدایت می‌شود از مخازن آب مدیریت می‌شود. حدود یک و نیم کیلومتر از طرح باقی مانده و مقرر شد بابت تامین منابع مالی منتظر سفر وزیر نیرو باشیم و به رغم استفاده مردم از این شبکه، اما به صورت «رسمی» نیز کل ضلع غربی این طرح در بهمن ماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز