خبرگزاری کار ایران

درددل‌های فیلم‌سازان قزوینی با رئیس سازمان سینمایی کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۶۱۶

نزدیکی به تهران باعث شده قزوین دیده نشود

تعدادی از فعالین حوزه فیلم‌سازی استان قزوین در نشست صمیمی با محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور مشکلات، دغدغه‌ها و نیازهای خود را مطرح کردند که عدم توجه به قزوین به دلیل نزدیکی به پایتخت و ضرورت تمرکززدایی ازجمله آن‌ها بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، نشست صمیمانه رئیس سازمان سینمایی کشور با سینماگران استان قزوین، پیش از ظهر امروز در سینما بهمن برگزار شد.

محسن آقالر از فیلم‌سازان و هنرمندان استان با اشاره به اهمیت سینما جوان گفت: سینما جوان قزوین بخشی از هویت فرهنگی این شهر است و همیشه با ارشاد تعامل خوبی داشته اما از نظر تجهیزات ضعف دارد.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی باشگاه فیلم اولی‌ها تعداد زیادی ثبت نام کردند اما فضای شفافی نداشت و هنوز منتظر هستیم که به کار خود ادامه دهد.

آقالر بیان کرد: ایران، صرف تهران نیست و باید نگاه ملی داشت، در فیلم کوتاه این اتفاق را شاهد بودیم اما در حوزه فیلم بلند هنوز این اتفاق نیفتاده و برای ساخت یک فیلم بلند باید مسیر سخت و پیچیده‌ای را طی کرد.

وی تاکید کرد: تولید فیلم‌های بلند در استان‌ها باعث دیده شدن تنوع فرهنگی می‌شود و در قزوین هم افراد با پتانسیل بالا داریم که سیمرغ‌های مختلفی هم کسب کرده‌اند.

نباید فیلم‌های روی پرده تک بعدی باشد

لیلا روغنگیر قزوینی، یکی از نویسندگان استان هم عنوان کرد: وضعیت سینما بسیار اسف‌بار است و ارزش ندارد وقت خود را برای آن گذاشت، همه فیلم‌های روی پرده به یک سمت کشیده می‌شود و سلیقه مردم درحال تغییر است، این درصورتی است که قبلا فیلم‌های خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: فیلم‌نامه‌ها اهمیت بالایی دارد و موضوع اصلی است، نیاز است که نویسندگان حرفه‌ای که تخصصی کار می‌کنند احصا شوند تا فیلم‌های متنوع ساخته شود و فیلم‌های روی پرده تک بعدی نباشد؛ همه سینما فقط دفاع مقدس یا کمدی نیست، موضوع‌های مختلف اجتماعی داریم که می‌توان از آن‌ها فلیم خوب تولید کرد.

فیلم نامه‌های خوب مورد توجه قرار نمی‌گیرد

اسکندری یکی دیگر از هنرمندان حاضر در نشست هم بیان کرد: خود شما به فیلم‌نامه‌ها و وام‌های نجومی معترض بودید اما امروز چطور می‌شود فیلم‌نامه‌های قزوین باید در نوبت باشد و هنرمند بارها تماس تلفنی بگیرد و خسته شود، چرا نباید استان‌ها بودجه اختصاصی داشته باشند.

وی ادامه داد: نمی‌توان به بودجه‌های خانه سینما امید بست، فیلم‌نامه‌های ما در جشنواره‌های خارجی مقام می‌آورد اما در جشنواره‌های داخلی به آن‌ها بها داده نمی‌شود و حتی وارد مرحله رقابتی هم نمی‌شود.

ضرورت استفاده از ظرفیت سینما سیار

طاهری یکی دیگر از افراد حاضر در این نشست گفت: در استان ۲۹ شهر داریم اما فقط قزوین سینما دارد، می‌توان از ظرفیت سینما سیار استفاده کرد تا تولیدات استان دیده شود.

وی ادامه داد: سالن‌های خوبی در استان داریم اما همکاری و هماهنگی برای پخش فیلم از طریق سینما سیار وجود ندارد.

طاهری گفت: آیا من که با یک سینما سیار به روستاها و شهرستان‌های مختلف رفته و فیلم به نمایش گذاشته‌ام کار فرهنگی کرده‌ام یا مسئول و مدیری که در دفترش می‌نشیند.

هر بار که تندیس می‌گیریم در عرصه فیلم‌سازی تنهاتر می‌شویم

حامد کلجه‌ای یکی از فیلم‌سازان موفق قزوینی که اخیرا در جشنواره سینما حقیقت موفق به کسب رتبه شده با اشاره به وضعیت نامناسب مستندسازان گفت: هنرمندان با مشکلات مختلف معیشتی مواجه هستند و عرصه به میزانی بسته است که مستندسازان و فیلم‌سازان جدی در استان دیده نمی‌شوند.

وی ادامه داد: چرا توان حمایت از آثار سینماگران وجود ندارد و سینما جوان فاقد تجهیرات مناسب است، برای آثار هنری طرح دادیم اما دیده نشد.

این هنرمند قزوینی اظهار کرد: فیلم‌سازانی داریم که با سختی و مشقت کار می‌کنند؛ اما هر بار که از سن بالا می‌رویم، تندیس می‌گیریم و خود را نشان می‌دهیم، پایین که می‌آییم تنهاتر می‌شویم.

وی با تاکید به اهمیت وجود خانه مستند برای استان گفت: این کار می‌تواند به ما کمک کند، همچنین لازم است در مستندسازی ملی از مستندسازان باتجربه استفاده شود، ضمن احترام به افراد تازه کار و جوان،‌ امروز شاهد این هستیم هر فردی که دوربین دست گرفته مستند ساز شده است.

سینما می‌تواند جزئی از پدافند غیرعامل باشد

بابک سبحانی نژاد یکی از نویسندگان قزوینی است که آثار او در سطح ملی موفق است و اخیرا هم فیلمی به نویسندگی او در صدا و سیما پخش می‌شود.

این هنرمند هم در این نشست گفت: ارائه راهکار دارای اهمیت است تا بودجه‌های سینمایی درست هزینه شود، وزیر کشور می‌تواند استاندارها را ملکف به حمایت کند.

وی ادامه داد: بهترین جا برای هویت بخشی به ایران اسلامی و تبلیغ و معرفی هویت برای آیندگان، سینما است و می‌تواند جزئی از پدافند غیرعامل باشد، سینما می‌تواند به پویایی جامعه کمک کند و از این رو همه ارکان نظام باید سینما را جدی بگیرند.

سبحانی نژاد گفت: فیلم زبان بین‌المللی و بدون واسطه است و از این رو باید مورد توجه قرار گیرد.

نزدیکی به تهران باعث شده ظرفیت‌های قزوین دیده نشود

حسن لطفی از دیگر هنرمندان پیسکسوت استان گفت: قزوین و سینما جوان در این استان از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که از آن غافل شده‌اند، نزدیکی به تهران باعث شده این استان دیده نشود.

وی ادامه داد: باید به جریان فیلم سازی نگاه ویژه داشت و از بخش خصوصی استفاده کرد، انتظار معجزه نداریم اما خود سینما یک معجزه است، باید برنامه میان مدت و بلند مدت داشت و نباید امید واهی داد.

لطفی گفت: باید تکلیف سینماها مشخص شود و این شهر از امکان سینما داشتن بهره‌مند شود، نباید از تعبیر خودی و غیرخودی و فیلم ساز انقلابی و غیر انقلابی استفاده کرد، همه ما برای این کشور هستیم و به انقلاب باور داریم و باید تلاش کنیم‌ تا به شرایط خوب برسیم.

وی عنوان کرد: باید به قزوین توجه ویژه شود اما نزدیکی به تهران باعث شده این استان دیده نشود، نیاز داریم برای ساخت سالن سینما برای قزوین همکاری شود.

قزوین به خانه مستند نیاز دارد

نبود اعتبار برای ساخت مستند، شکل‌گیری خانه مستند برای استان، استمرار جشنواره فیلم مستند یادگار با محوریت میراث فرهنگی ملموس و ناملموس از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.

ضعف امکانات استان در حوزه فیلم سازی و ضرورت توجه به تولیدات بلند از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

به گفته هنرمندان مناسب نبودن شرایط باعث مهاجرت هنرمندان می‌شود و شاهد دوگانگی در حوزه فیلم هستیم.

در پایان این نشست که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین هم حضور داشت از سه نفر از فعالان عرصه فیلم سازی قزوین تقدیر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز